ورزش

فرصت بازار فرهنگی در جام جهانی را از دست ندهیم

باید منطقی باشیم و بپذیریم شاید از لحاظ فنی نتوانیم حریف آرژانتینی یا حتی نیجریه شویم، اما باید حداقل در بحث فرهنگی جبران کنیم و با یک برنامه‌ریزی جدید و منسجم و هماهنگی کامل تمامی نهادهای درگیر سفیران خوبی برای ایران اسلامی باشیم.

سعید سعیدزاده- اینکه میگویند تاریخ ورق میخورد، مصداق عینی صعود تیم ملی ایران به جام جهانی و دوباره بحث فعالیت فرهنگی است. قبل و بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نوشتیم و باز هم مینویسیم باید به نحوی شایسته از بازار فرهنگی جام جهانی استفاده کنیم و این کار نیاز به آدمهای کارساز، پاکدست و با برنامه دارد. به عبارت بهتر استفاده از افراد ناکارآمد و امتحان پس داده در عرصه فرهنگ جز اینکه برای تشکیلات فدراسیون فوتبال تولید حاشیه کند، ثمر دیگری ندارد.

بیتعارف امروز با توجه به تبلیغات گسترده و مسموم غربیها، نگاهها به ایران متفاوت است و بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم تا با انتقال فرهنگ غنی، متعالی و اسلامی ماهیت اصلی خودمان را به جهانیان نشان بدهیم و چه فرصتی بهتر از جام جهانی؟ هر کشوری که در جام جهانی حاضر باشد. فرصت بسیار خوبی دارد که فرهنگ خود را به جهان عرضه کند.

باید بگردیم و ببینیم سایر کشورها که در جام جهانی حضور دارند، چگونه فرهنگ خود را در حین مسابقات به نمایش میگذارند و فعالیت فرهنگی آنها با چند نفر و یا کمک چه ارگانهایی اداره میشود؟

اگر چه فدراسیون فوتبال کشورمان برنامههای فرهنگی با شعار همبستگی در حمایت از تیم ملی و نمایش اقلام مختلف فرهنگی دارد، اما این به تنهایی کافی نیست. به قول معروف «یک دست صدا ندارد» و نباید فقط به تلاشهای اندک فدراسیون در این راستا اکتفا کرد و کار راتمام شده دانست. شهرهای برزیل در ایام جام جهانی ۲۰۱۴ به یک بازار بزرگ فرهنگی تبدیل میشود که اقوام و ملل مختلف در آن اظهار وجود میکنند و فرهنگ خود را به جهانیان نشان میدهند.

پیشنهاد ما این است که سایر نهادها و سازمانها هم سهم خود را در این آوردگاه مهم فراموش نکنند و میطلبد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان ارتباطات اسلامی و... نیز برنامههای جامعی برای استفاده از بازار فرهنگی برزیل داشته باشند و از این فرصت خوب ‌‌نهایت استفاده را ببریم.

بدیهی است در این بازار جهانی رسانههای معتبر خارجی و انبوه خبرنگاران مستقل نیز حضور داشته گرچه سهم رسانههای ایرانی از حضور در برزیل اندک است، ولی ما میتوانیم بهتر از هر مقطع دیگری نگاه دنیا را نسبت به مردم با فرهنگ ایران عوض کنیم تا مردم دنیا بدانند که ایرانیان از چه فرهنگ بالایی برخوردارند.

البته گذری بر سوابق فعالیتهای فرهنگی فدراسیون فوتبال در ادوار گذشته جام جهانی کم کاری و بعضاً
سوء استفاده
هایی را نشان میدهد که معنای خوبی ندارد. فراموش نکنیم، در همین جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان چگونه پیراهنهای تیم ملی، پرچم و سایر اقلام فرهنگی سر از بازار مکاره در آورده و به جای تبلیغ فرهنگ ایرانی به دلار و یورو تبدیل شدند و این مرتبه انتظار میرود، جلوی این کارها گرفته شود.

در خاتمه بار دیگر تأکید میکنیم، باید منطقی باشیم و بپذیریم شاید از لحاظ فنی نتوانیم حریف آرژانتینی یا حتی نیجریه شویم، اما باید حداقل در بحث فرهنگی جبران کنیم و با یک برنامهریزی جدید و منسجم و هماهنگی کامل تمامی نهادهای درگیر سفیران خوبی برای ایران اسلامی باشیم.

https://shoma-weekly.ir/7kGSWp