اندیشه

فدیه اهل تقوا

خداوند در باطنشان بزرگ و غیر او در دیدگانشان کوچک است. آنان با بهشت چنانند که گویى آن را دیده و در فضایش غرق نعمتند و با عذاب جهنم چنانند که گویى آن را مشاهده نموده و در آن معذبند. دل‌هایشان محزون، همگان از آزارشان در امان، بدن‌هایشان لاغر، نیاز‌هایشان سبک و نفوسشان با عفّت است. روزى چند را در راه حق صبر کردند که براى آنان راحتى جاوید به دنبال آورد، این است تجارتى سودآور که خداوند براى آنان مهیّا نمود. دنیا آنان را خواست و آنان آن را نخواستند، به اسارتشان کشید و آنان با پرداخت جانشان خود را آزاد کردند.
امیرمؤمنان علیه السلام در پاسخ سؤال همام که درخواست کرد «سیمای پارسایان و متقین را برایش ترسیم نماید چنان که گویی آنان را میبیند» فرمودند:

عَظُمَ الْخالِقُ فى اَنْفُسِهِمْ، فَصَغُرَ ما دُونَهُ فى اَعْیُنِهِمْ. فَهُمْ وَالْجَنَّهُ کَمَنْ قَدْ رَآها فَهُمْ فیها مُنَعَّمُونَ، وَ هُمْ وَالنّارُ کَمَنْ قَدْ رَآها...

خداوند در باطنشان بزرگ و غیر او در دیدگانشان کوچک است. آنان با بهشت چنانند که گویى آن را دیده و در فضایش غرق نعمتند و با عذاب جهنم چنانند که گویى آن را مشاهده نموده و در آن معذبند. دلهایشان محزون، همگان از آزارشان در امان، بدنهایشان لاغر، نیازهایشان سبک و نفوسشان با عفّت است. روزى چند را در راه حق صبر کردند که براى آنان راحتى جاوید به دنبال آورد، این است تجارتى سودآور که خداوند براى آنان مهیّا نمود. دنیا آنان را خواست و آنان آن را نخواستند، به اسارتشان کشید و آنان با پرداخت جانشان خود را آزاد کردند.

https://shoma-weekly.ir/P5jdwC