ورزش

فدراسیون و تیم ملی تنهایم گذاشتند

به جز پدر و مادرم و سجاد انوشیروانی همشهری‌ام که همیشه به من لطف داشته است، هیچ یک از اعضای کادر فنی یا مسوولان فدراسیون یا حتی مدیر کل و هیات وزنه‌برداری استان اردبیل هم سراغی از من نگرفته‌اند تا ببینند چه می‌کنم. حالم چطور است و در چه شرایطی تمرین می‌کنم. اما این را مطمئنم حالا که در هفته دوم لیگ موفق شدم با لطف خداوند دوباره تبدیل شوم به همان سعید محمدپوری که قبل از مصدومیتم بودم، آرام آرام همه پیدایشان می‌شود.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- سعید محمدپور در آستانه بازی‌های آسیایی اینچئون دچار آسیب دیدگی شد و به همین دلیل کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری او را خط زد تا محمدپور یکی از مهم‌ترین مسابقات عمر ورزشی خود را ازد دست بدهد. با این وجود محمدپور که مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان پاریس را در کارنامه خود دارد پس از رفتن به وزن 105 کیلوگرم هم آماده نشان داد و درهفته دوم لیگ برتر وزنه‌برداری با بالا بردن وزنه 191 پس از 14 سال رکورد حسین توکلی را ارتقاء داد تا نشان دهد به شرایط خوب گذشته خود بازگشته است و می‌تواند به تیم ملی بازگردد.


بعد از اینکه به خاطر آسیب‌دیدگی مجبور شدی قبل از بازی‌های آسیایی اردو را ترک کنی، خیلی‌ها معتقد بودند که عمر ورزشی و قهرمانی سعید محمدپور با اینکه سن و سال کمی دارد تمام شده است؟

قبل از بازی‌های آسیایی با توجه به حواشی که برایم در اردوی تیم ملی وزنه‌برداری ایجاد شد، اگرچه آماده بودم و می‌توانستم در بازی‌های آسیایی صاحب مدال طلا شوم اما حواشی به وجود آمده آنقدر آزارم می‌داد که از لحاظ روحی روانی در اردو و تمرینات دچار مشکل شدم به طوری که تمرکزم از بین رفته بود! با این وجود باز هم سعی کردم با کمک خانواده‌ام خودم را جمع و جور کنم و به شرایط تمرینی تیم ملی نزدیکتر شوم. همه چیز بعد از کم شدن حواشی خوب پیش می‌رفت تا اینکه آسیب‌دیدگی کهنه‌ام در تمرینات پرفشار تیم ملی دوباره تشدید شد و همین موضوع بهانه‌ خوبی بود برای کادر فنی و آنهایی که نمی‌توانستند رشد و پیشرفت را در وزنه‌برداری ببینند.

منظورت چه کسانی است؟

اشخاصی که در فدراسیون و کادرفنی تیم ملی هستند. اگر بلافاصله درمان می‌شدم و به شرایط ایده‌آل می‌رسیدم، فرصت این را داشتم که در بازی‌های آسیایی روی تخته بروم ولی آنها به هر دلیل نخواستند که من هم همراهشان باشم. از روزی که خودم درمانم را اغاز کردم تا حداقل خودم را به مسابقات جهانی برسانم تا به امروز حتی یک نفر، برای یک دقیقه هم که شده از سمت فدراسیون یا کادر فنی با من تماس نگرفته است حداقل از حال و روزم مطلع شود!

اما کادرفنی همان زمان اعلام کرد فدراسیون پیگیر درمان و تمریناتت خواهد بود!

به جز پدر و مادرم و سجاد انوشیروانی همشهری‌ام که همیشه به من لطف داشته است، هیچ یک از اعضای کادر فنی یا مسوولان فدراسیون یا حتی مدیر کل و هیات وزنه‌برداری استان اردبیل هم سراغی از من نگرفته‌اند تا ببینند چه می‌کنم. حالم چطور است و در چه شرایطی تمرین می‌کنم. اما این را مطمئنم حالا که در هفته دوم لیگ موفق شدم با لطف خداوند دوباره تبدیل شوم به همان سعید محمدپوری که قبل از مصدومیتم بودم، آرام آرام همه پیدایشان می‌شود.

در این مدت کوتاه چطور توانستی به شرایط آرمانی گذشته‌ات برگردی؟

همانطور که گفتم بعد از خانواده، سجاد انوشیروانی هم در رسیدنم به شرایط ایده‌آل تمرینی خیلی نقش مهمی داشت. من با نظارت سجاد برنامه ویژه‌ای طراحی و مو به مو آن را اجرا کردم تا موفق شدم به رکوردهایی برسم که در هفته دوم لیگ دیدید. وقتی بی‌مهری و کم‌لطفی‌ها را دیدم با خودم عهد بستم طوری تمرین کنم که وقتی روی تخته آمدم طوری نتیجه بگیرم که آنهایی که شایعه کرده بودند عمر قهرمانی سعید محمدپور برای همیشه تمام شده و دیگر نمی‌توان روی این وزنه‌بردار حساب باز کرد از حرف‌هایشان پشیمان شوند.

با شکستن غیررسمی رکورد توکلی نشان دادی که پیشرفت خوبی در این حرکت داشتی، برای ارتقای رکوردهایت در دوضرب چه برنامه‌ای داری؟

در دوضرب مشکل اصلی‌ام در حرکت لیفت و کشش ابتدایی وزنه روی سینه‌ام است. اگر در این مورد فنی وضعیتم بهتر شود، مطمئن باشید رکوردهایی به مراتب بالاتر را در دسته 105 کیلوگرم ثبت می‌کنم. کما اینکه در همین هفته دوم لیگ هم دو بار به وزنه‌های 233 و 235 کیلوگرم حمله کردم و اگر یک مقدار دقت بیشتری روی مهار این وزنه‌ها داشتم حتما در بالا بردن آنها موفق می‌شدم. امیدوارم با اضافه شدن وزن بدنم بتوانم خیلی بهتر نقاط ضعفم را پوشش داده و در این وزن خودم را جا بیندازم.

برنامه‌ات برای سال 2015 چیست؟

تمام فکر و ذهنم را به موفقیت در مسابقات جهانی 2015 آمریکا معطوف کرده‌ام. اگر شرایط طوری باشد که بتوانم در تیم ملی حضور داشته باشم امیدوارم با زمان بسیار خوب و با انگیزه بسیار بالایی که دارم، حتی از سد اسطوره‌هایی مثل ایلیا و سایر مدعیان 105 کیلویی دنیا بگذرم و به مدال طلا برسم.

وضعیت تیم ملی وزنه‌برداری و نوع تمریناتی که کادر فنی برای آماده‌سازی ملی‌پوشان قبل از مسابقات جهانی در دستور کار قرار داده را چطور ارزیابی می‌کنی؟

با تمام احترامی که برای زارع و پانزوان مربیان تیم قائل هستم ولی کادر فنی فعلی کارآیی و توانایی کافی و لازم برای مدیریت و دادن انگیزه به ملی‌پوشان نخبه وزنه‌برداری ایران را ندارند! این نکته را خودتان در بازی‌های آسیایی و اتفاقات تلخی که برای تیم ملی رخ داد دیدید. یادم هست قبل از المپیک لندن حدود 9 ماه به صورت مستمر در اردو بودیم و حتی یک جلسه اجازه رفتن به خانه و دید و بازدید از خانواده را نداشتیم. آنقدر نظم و دیسیپلین در تمرینات حکمفرما بود که حتی خودمان هم به خودمان اجازه تخطی از برنامه‌های کادر فنی را نمی‌دادیم.

به نظرت ایران در مسابقات جهانی قزاقستان چند مدال می‌گیرد؟

بعید می‌دانم بازهم به جز کیانوش رستمی و بهداد سلیمی وزنه‌بردار دیگری از ایران مدعی کسب مدال جهانی باشد. هر چند همین دو وزنه‌بردار هم با توجه به ازدحام نفرات و حساسیت این دوره از مسابقات کار راحتی برای طلایی شدن پیش‌رو ندارند. در دسته 105 کیلوگرم هم اگر محسن بهرام‌زاده بتواند در یکضرب شرایط ایده‌آلی داشته باشد و رکوردهای خوبی ثبت کند شاید بتوانیم روی یک تک مدال در این حرکت حساب کنیم.

https://shoma-weekly.ir/1DQADS