ورزش

فدراسیون وزنه‌برداری، نیازمند یک نقد جدی

وزنه‌برداری یکی از رشته‌های پرامید و مدال‌آور ما در مسابقات المپیک است. تردیدی نیست که روی مدال‌های این رشته در المپیک 2016 ریو حساب زیادی باز کردیم، اما بادیدن نمایش وزنه‌برداران ملی‌پوش کشورمان همگی نومید شدیم! نگاه بلند مدت‌مان باید به المپیک 2020 باشد تا پشتوانه‌های خوبی برای آن المپیک داشته باشیم و جوانان را نباید به حال خود رها کنیم!
امید توکلی- تیم ملی وزنهبرداری ایران عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت. این موضوع یک واقعیت است که به وضوح در مسابقات جهانی وزنهبرداری 2015 آمریکا قابل مشاهده بود، این اتفاق دلایل زیادی دارد که باید به درستی بررسی کرد.

یکی از این دلایل نداشتن انگیزه و روحیه خوب جنگندگی بود. چون وزنهبرداران ایرانی یکی پس از دیگری در سالن هیوستن آمریکا و جلوی چشم هموطنان ما روی تخته رفتند و وزنهها را پشت سر هم انداختند و اوت شدند! مربیان هم آن اقتدار و کارایی لازم را نداشتند و نتوانستند تیم خود را از لحاظ روحی و روانی جمع و جور کنند. آنها هم در این ناکامی بزرگ شریک و سهیم هستند. البته با مصدومیت شدید بهداد سلیمی و از دست دادن عجیب و غریب «سهراب مرادی» آمادهترین وزنهبردار ایرانی پیش بینی میشد تیم کشورمان نتواند نتایج خوبی در آمریکا کسب کند و تمام بار تیم روی دوش «کیانوش رستمی» در دسته 85 کیلوگرم بیفتد. اما این شکل ناکامی و سقوط به رده نازل پانزدهم دور از ذهن به نظر میرسید.خود «حسین توکلی» سرمربی تیم ملی ایران هم از نتایج کسب شده راضی نیست ولی نکته ابهام برانگیز شایعاتی است که به گوش میرسد! زمزمهها حاکی از آن است که ترس از مثبت اعلام شدن دوپینگ باعث شده برخی وزنهبرداران کشورمان وزنههای خود را به زمین بیاندازند! تجربه نشان داده که باید به این ورزشکاران حق داد. فراموش نکردهایم در المپیک 2000 سیدنی «شاهین نصیری نیا» قهرمان دته 85 کیلوگرم دنیا بدون دلیل و ناباورانه خودش رابه مصدومیت زد و وزنه را انداخت تا «پیروسدیماس» یونانی قهرمان شود!! پس از آن بارها و بارها شاهین نصیری نیا و «سعید فائقی» معاون وقت تربیت بدنی کشور در باره دستور فدراسیون جهانی برای انداختن وزنه مصاحبه و همه چیز را علنی کردند!

آن روزها همین «علی مرادی» رئیس فدراسیون وزنهبرداری بود. مردی که ارتباط چندان مطلوبی با «توماس آیان» رئیس مجاری فدراسیون جهانی ندارد و این خود جای نگرانیهای فراوان دارد! مرادی که جانشین «حسین رضازاده» شد بر خلاف قویترین مرد سابق جهان با «آیان» صمیمی نیست و این موضوع دغدغهها را بیشتر میکند! شاهد این ادعا ناتوانی «علی مرادی» برای گرفتن مجوز «سهراب مرادی» است! رئیس کنونی وزنهبرداری کشورمان حتی راهی مجارستان شد تا رضایت «تاماش آیان» را جلب کند، اما به نتیجه نرسید که نرسید!

تاسفها وقتی بیشتر میشود که بدانیم وزنهبرداری یکی از رشتههای پرامید و مدالآور ما در مسابقات المپیک است. تردیدی نیست که روی مدالهای این رشته در المپیک 2016 ریو حساب زیادی باز کردیم، اما بادیدن نمایش وزنهبرداران ملیپوش کشورمان همگی نومید شدیم! نگاه بلند مدتمان باید به المپیک 2020 باشد تا پشتوانههای خوبی برای آن المپیک داشته باشیم و جوانان را نباید به حال خود رها کنیم!

مسئولین فدراسیون وزنهبرداری کشورمان باید به کمک وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تدابیری برای بهبود روابط خود با رئیس فدراسیون جهانی داشته باشند تا وزنهبرداری ایران بیش از این متضرر نشود.. به کادر فنی فرض است از لحاظ روحی و روانی تیم را جمع و جور کند و همبستگی و آرامش را به تیم برگرداند .


https://shoma-weekly.ir/J9bC3V