اقتصاد

فاینانس با روسیه برای کالاهای اساسی مفید است نه مصرفی

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه برای رونق اقتصادی بین کشورها، دادن اعتبار اسنادی یا فاینانس مفید است، تأکید کرد: البته اگر برای کالاهای مصرفی نباشد و برای کالاهای اساسی صورت بگیرد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه برای رونق اقتصادی بین کشورها، دادن اعتبار اسنادی یا فاینانس مفید است، تأکید کرد: البته اگر برای کالاهای مصرفی نباشد و برای کالاهای اساسی صورت بگیرد.

اسدالله عسکراولادی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار « شما» درباره خبروام 8 میلیارد دلاری روسیه به ایران گفت: وامی در کار نیست؛ بلکه اعتبار صادراتی است. به این صورت که میان کشورها مرسوم است که برای رونق صادراتشان، به طرف مقابل اعتبار صادراتی می دهند. به ما وامی نمی دهد، بلکه به صادرکنندگان روسیه اعتبار می دهد که به ایران کالا صادر کنند و پولش را بعدا بگیرند.

وی با بیان اینکه این کار، در همه کشورها صورت می گیرد اظهار داشت: ما نیز در کشور خودمان برای اینکه صادراتمان رونق بگیرد، به بانک مرکزی گفته ایم که به صادرکنندگان اعتبار صادراتی اختصاص دهد. این اسمش وام نیست، بلکه اعتبار صادراتی است. هرگز قرار نیست وامی داده شود و ما هم هیچ درخواستی برای وام نداده ایم.

عسکراولادی ادامه داد: در داخل کشور هم به عنوان مثال ما اگر بخواهیم از تهران به اصفهان کالا بفروشیم و طرف اصفهانی پول نداشته باشد، کالا را به او می دهیم و او اعتبار اسنادی باز می کند و پولش را مثلا شش ماهه یا یکساله پرداخت می کند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به فراز و نشیبهای زیاد تعاملات ایران و روسیه در دو قرن اخیر تصریح کرد : روسیه در سال 40 میلیارد دلار مواد غذایی و کشاورزی وارد می کند که سهم ایران
50 میلیون دلار و سهم اروپا 10 میلیارد دلار است. از این مقدار حدود 4 میلیارد دلار آن را ترکیه تأمین می
کرد که با توجه به وضع تحریمها از سوی روسیه علیه ترکیه من فکر میکنم بتوانیم از این 4 میلیارد حدود یک و نیم میلیارد آن را ما در ایران تأمین کنیم و فرصت خوبی برای ایران فراهم شده است.

عسکراولادی با بیان اینکه عمده صادرات روسیه به ایران ؛ میلگرد، کاغذ و چوب است که این اقلام قابل افزایش است، گفت: بسیاری از کالاهای ما از جمله سبزی و صیفی و برخی از کالاهای فاسدشدنی است و مسیر هوایی فعال با روسیه هستیم که از دولت برای حل این مشکل درخواست کمک کردیم تا هفتهای
2 روز پرواز از تهران به یکی از شهرهای روسیه داشته باشیم.

وی تأکید کرد: برخی مشکلات تجارت با روسیه حل شده است و برخی دیگر باید برطرف شود و با توجه به اینکه مشکل روادید حل شده اما اکنون مشکل مالی وجود دارد زیرا پول روسیه روبل است و دلار و یورو دریافت نمیکند که از دولت خواهش میکنیم سازمانی، بانک یا بیمهای ، تنزل ارزش و نوسان شدید نرخ ارز را برای صادرکنندگان ما بیمه کند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تصریح کرد: یکی از مواردی که باید ساماندهی شود تعرفه واردات به روسیه است که روسیه برای کالاهای ما تعرفه ویژهای گذاشته است و تعرفه واردات و گمرکی در ایران 10 دلار و در روسیه 15 دلار است و در صحبتهای که رئیس جمهور کشورمان با پوتین کرده قول حل این مسئله را داده است.

عسکر اولادی تأکید کرد: برخی از صادرکنندگان ما برای دریافت وام از بانکها، صادراتشان را افزایش میدهند و در گمرک باقی میماند و عوارض بیشتری پرداخت میکنند و بانک توسعه صادرات تنها 7 دلار حق انتقال دارد که در این مورد هم مشکلات اساسی داریم.

عسکر اولادی با تأکید براینکه بعد از برجام ، دولت موفق به حل برخی از مشکلات شده است ، گفت : تعرفه واردات به روسیه برای سایر کشورها از جمله ارمنستان، قزاقستان صفر شده است و برخی از افراد بخشی از کالاهای خود را به ارمنستان می برند و از آنجا به روسیه صادر میکنند.وی تصریح کرد: بیشترین خریداران ما از جنوب روسیه است و باید هفتهای یک پرواز از ایران به جنوب روسیه داشته باشیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه ،با اشاره به اجرایی شدن موافقت نامه تسهیل صدور روادید بین ایران و روسیه اظهار کرد: انشاء الله از هفته آینده صدور روادید یک ساله برای تجار ایرانی جهت سفر به روسیه آغاز میشود.

https://shoma-weekly.ir/nV5z91