شهرستانها

فاجعه غارت زمین‌های کشاورزی در «‌زیارت»

روستای زیارت یک منطقه کوهستانی است یعنی بیشتر کوه و کوهپایه است و دشت نیست و از قدیم دامدارانی در این مکان به دامداری مشغول بوده اند ولی متاسفانه با اقدام برخی افراد بی تعهد این فضای بسیار لطیف و طبیعی تغییر کاربری پیدا کرده و در پی آن به محیط زیست آسیب وارد شده و می‌شود.
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان گلستان گفت: ساخت و سازها در روستای زیارت همه بدون جواز است و کسی هم مانع این تخلفات نمیشود.

سیدحسن سیدی افزود: زمین خواران غیر بومی زمین های کشاورزی ، زمینها و باغات را خریده و در آماج ساخت و ساز قرار دادهاند.

وی با اشاره به وظایف مبادی ذیربط در مقابله با تخریب محیط زیست یادآور شد: به طور مسلم در امر جلوگیری از اینگونه تخلفات که باید انتظارات مردم را تامین کنند فرمانداری، جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن و همچنین دادستانی هستند که متاسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

دبیر حزب مؤتلفه استان خاطرنشان کرد: روستای زیارت یک منطقه کوهستانی است یعنی بیشتر کوه و کوهپایه است و دشت نیست و از قدیم دامدارانی در این مکان به دامداری مشغول بوده اند ولی متاسفانه با اقدام برخی افراد بی تعهد این فضای بسیار لطیف و طبیعی تغییر کاربری پیدا کرده و در پی آن به محیط زیست آسیب وارد شده و میشود.

سیدی همچنین اضافه کرد: در این خلاف صورتگرفته شاید بتوان گفت که دامدارهای این منطقه هم بی تقصیر نیستند زیرا وقتی پول قابل توجهی که به دست آوردند به راحتی زمینها را به افراد نوعا سرمایهدار غیر بومی فروختند.

وی یک اقدام مقطعی در مقابله با این تخلفات را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: البته در پی شکایات متعددی که از طرف مردم شد تعدادی از بناهای مسکونی توسط دادستانی تخریب شد ولی این کار ادامه دار نبود و همچنان رها شده است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا آن مناطق که به خلاف ساخته شده دارای برق شهری هست و یا خیر گفت: البته در محدوده روستا برق هست ولی مناطقی که غیر قانونی ساخته شدهاند برق شهری ندارند و از موتور برق استفاده میکنند.

سیدی ابراز داشت: متاسفانه هیچ اراده ای در استان برای برخورد با این تخلفات وجود ندارد و وضعی فاجعهآمیز درست شده است درحالیکه باید از ابتدای کار با جدیت و قاطعیت جلوی این کار را میگرفتند و نمیگذاشتند کار به اینجاها کشیده شود.

دبیر استان گلستان در خاتمه یادآور شد: طبق قانون اگر خرید و فروشی میشود باید یا کاربری آن باغ باشد و یا زمین زراعی و کشاورزی البته با این عنوان میخرند ولی به هیچکدام این دو کاربری توجه نمی کنند بلکه فقط به ساخت ویلا مبادرت میورزند.

https://shoma-weekly.ir/GxkW4R