شهرستانها

غدیر ریشه بیداری اسلامی در عصر نوین

سید موسی بلادیان- چهارشنبه گذشته عید قربان بود که از اعیاد بزرگ اسلام است و یادآور نمایشی از قربانگاه بنده مخلص خدا حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل علیهمااسلام و در آغاز دهه امامت، ولایت است . هیجدهمین روز این ماه با روزی بزرگ و بی نظیر در تاریخ اسلام برکت و افتخارپیدا می کند که عصاره تلاش و زحمت پیامبران و مخصوصا بیست و سه سال دوران پیامبری حضرت محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است.

 غدیر در واقع اعتقاد، باور و هدف رسالت پیامبر  عظیمالشان اسلام بود که در راستای دعوت رسولان الهی روی داد، حقیقتی که سعادت بشر تنها در سایه آن رقم خواهد خورد.
این روز بسیار اهمیت دارد و در واقع عصاره همه برنامه ها ی رسول خدا است و غدیر انگیزه ای شد تا حجه الوداع روی دهد و 120 هزار مسلمان از گوشه و کنار سرزمین های اسلامی، همراه پیامبر خاتم(ص) حج را به جای آورند و بعد از اعمال حج مخصوصا اینکه در صحرای عرفات مسلمانان با راز و نیازهای خود از گناه پاک شده و شیاطین را از خود دور کرده اند در غدیر خم به امر خدا اجتماع نمایند و در آنجا آیه : «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته ...» نازل شود و خلایق بفهمند که تکمیل رسالت پیامبر تنها در قبول و اطاعت از امامت حضرت علی علیه السلام و فرزندان معصوم است. بنابراین غدیر به وجود آمد تا رسول امین خدا مرز ایمان و کفر را مشخص نماید و اگر ضرورت پیام غدیر نبود، پیامبر خدا مورد خطاب قرار نمی گرفت که : «اگر پیام غدیر ابلاغ نشود یقینا در راه خدا وظیفه ات را خوب انجام نداده ای...»
بیست و سه سال رنج و تلاش برای اجرای فرمان خدا، مدارا با خشن ترین برخوردهای اجتماعی، سه سال تبعید و محاصره و شکنجه، مقابله با جهالت ها، عبور از هرج و
مرج
ها همه و همه در گرو عملکرد اخیر پیامبر یعنی معرفی وصی و جانشین خود است و می دانیم که آن حضرت یگانه بنده خالص خداست که در طول حیات پربرکتش بدون اذن و دستور خدا حتی آب هم نمی آشامد و طبیعی است که فرمان به توقف این همه حاجی آنهم در برکه ای
بی
درخت، با هوایی بسیار گرم و ایراد خطبه ای طولانی و غراّ و ترتیب دادن مراسم بیعت آن هم با شرایطی که همه افراد در آن شرکت نمایند، همه و همه به اذن و فرمان قادر متعال بوده تا اسلام به عنوان یک دین ابدی برای مردم تا قیام قیامت ماندگار و تنها راه سعادت و خوشبختی مردم برخوردار از بصیرت باشد پس حادثه غدیر عاملی شد تا جاری ترین و ماندگارترین خطبه دنیا توسط پیامبر خدا خوانده شود و با این اعلام راه اسلام از کفر تمیز داده شود و پیشوایان صدیق از مدعیان دروغین کاملا مستحق گردند.
 پس اگر غدیر نبود فضائل حضرت علی بن ابیطالب ورق نمی خورد، امامی که اولین مسلمان و ایمان آورنده به رسول خداست . امامی که در رکوع انگشتری به فقیر می دهد و به گفته عایشه که او نیز از رسول خدا نقل می کند: « اگر بندگان خدا بر محبت و پیروی از علی اجتماع می کردند خداوند دوزخ را نمی آفرید» امامی که نسبت عقیدتی و پیروی او از رسول خدا مثل هارون است نسبت به حضرت موسی ... اگر غدیر اتفاق نمی افتاد قرآن بدون تعلیم باقی می
ماند و اگر غدیر نبود دین خدا تکمیل نمی شد .

« الیوم اکملت لکم دینکم و اتمت علیکم نعمتی ...» غدیر روز بیمه اسلام است . غدیر یعنی ولایت ، ولایت یعنی با علی بودن و وقتی با علی باشی مسلمان حقیقی هستی و در دنیا و آخرت سعادتمند می شوی . اینجاست که نتیجه می گیریم ولایت از ارکان اسلام و محور وحدت امت اسلامی است. خداوند متعال را بسی شاکریم که در عصری زیست می کنیم که با تفکر غدیری سی و چهارسال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته است و دشمنان خدا با تمام امکانات رسانه ای و تبلیغاتی نتوانسته اند خللی در مسیر غدیر قرار دهند.

همچنین خداوند توفیق داده تا مسلمانان خاورمیانه و شمال آفریقا با الگو قراردادن انقلاب اسلامی ایران فرعون های حاکم برخود را سرنگون و به اسلام برگردند.
مسلمانانی که در پرتو قرآن و فرهنگ اهل بیت و وحدت اسلامی بیدار و اکنون در پی آن هستند که قانون اساسی خود را مطابق اسلام تنظیم و اجرا نمایند.
بی شک بیداری اسلامی سرزمین های شمال آفریقا و آسیای غربی، ملهم از انقلاب اسلامی است که این انقلاب هم ریشه در غدیر دارد امید است با ترویج فرهنگ انسان ساز و وحدت آفرین غدیر، شاهد نجات همه انسانها باشیم ودر آن صورت است که زمینه برای ظهور دادگستر حقیقی جهان حضرت مهدی موعود (عج) فراهم می شود.

* دبیر استان خوزستان

https://shoma-weekly.ir/Igk8IK