
قرآن او را کلمه و روحی از جانب خدا میخواند و روایات نیز از آن حضرت به "روح الله" یاد میکنند. جالب است که این روایات در برخی موارد مؤید مطالب کتب مقدس و در بعضی جهات مخالف آنهاست که این امر نشان میدهد عیسای معرفی شده در کلام وحی با عیسای معرفی شده در کتب مقدس تفاوتهایی دارد. در واقع، الهیات مسیحی چهرهای کاملًا استثنایی به حضرت عیسی(ع) داده تا جایی که حتی چهره الهیات را نیز دگرگون کرده و آن را از خدامحوری به مسیحمحوری مبدل ساخته است.
در کتاب شریف کافی روایات متعددی از کلام و شخصیت و دیدگاههای حضرت عیسی (ع)، معجزات او، بشارتش به وجود منجی و همراه بودن او با منجی آخرالزمان آمده است.
در جلد نخست کتاب کمال الدین و تمام النعمه نیز در ضمن روایات زیادی به فرود آمدن آن حضرت و اقتدای به حضرت صاحب الزمان (عج) تصریح شده است.
در بحارالانوار نیز منقولات فراوانی وجود دارد از جمله اینکه پیامبر اکرم (ص) فرمود: «پس (هنگام ظهور حضرت مهدی) عیسی بن مریم فرود میآید و پشت سر او (حضرت مهدی) نماز میخواند.» (بحارالانوار، ج۵۱، ص۷۱) تعداد این دست روایات به حدی است که برخی آنها را متواتر میدانند.
در پایان به ذکر توصیه ای اخلاقی که وجود نازنین پیامبر خاتم از حضرت عیسی نقل میکنند میپردازیم که فرمودند: «حواریان عیسی (ع) عرض کردند: یا روح اللّه! با چه کسی همنشین شویم؟ فرمود: با آن که دیدنش شما را به یاد خدا اندازد و گفتارش بر دانش شما بیفزاید و کردارش شما را به آخرت تشویق کند. (تحف العقول، صفحه ۴۴)