شهرستانها

عیدی برای اعلام پیروزی بر طاغوت نفس

عید فطر، روز تجلی اندوخته های معنوی و سپاس نعمت عظیم رضان و عید مومنان و پرهیزگاران واقعی است، یکى از ایام الله و زمینه ساز وحدت کلمه براى مسلمانان و تقویت اتحاد و اراده آنان است.

علی احمدنیا - اللهمّ اهل الکبریاء و العظمه و اهل الجود و الجبروت و اهل العفو و الرّحمه و اهل التقوی و المغفره، اسئلک بحقّ هذا الیوم، الّذی جعلته للمسلمین عیدا .

خداوندا تو سزاوار بزرگی، سرفرازی، بخشندگی، توانایی، بخشایش و رحمتی ،  سزاوار آنی که به خاطر تو از همه پلیدی ها و زشتی ها پرهیز کنیم و از تو آمرزش بخواهیم در روزی که برای مسلمانان عید قرار داده ای.

 عید فطر، روز تجلی اندوخته های معنوی و سپاس نعمت عظیم رضان و عید مومنان و پرهیزگاران واقعی است، یکى از ایام الله و زمینه ساز وحدت کلمه براى مسلمانان و تقویت اتحاد و اراده آنان است.

رمضان الکریم در باطن خود در پی بازگردان آدمی به دین فطری و توحید است، رمضان فرصتی برای رجوع به توحید است  به ویژه شبهای قدر آثار تربیتی و معنوی بسیاری دارند که هر کس به میزان وسعت و گنجایش خود از آنها بهره مند می شود.

فطر، عید پایان یافتن رمضان نیست، عید بر آمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است و عید تجلی گوهر انسانیت از میان آلودگی ها و رذائل است .

«فطر»  به معناى بازگشت ‏به فطرت است، یعنى ‏مساله خودسازى درماه رمضان، انسان را به مقامى مى‏رساند که ‏پرده‏هاى جهل، هواپرستى و هرگونه موانع ضد فطرت، از سر راه فطرت‏ برداشته مى‏شود و انسان مسلمان در این هنگام به فطرت ناب خود که ازدرون ذات ‏وجودش مى‏جوشد بازمى‏گردد، همان فطرتى که آیینه صاف خدانما و حق نماست

از برجسته‏ترین و به یادماندنى‏ترین ساعات روز عید فطر لحظاتى است که منتظران راستین ظهور حضرت ولى عصر(عج) آرزوى دیدار آن حضرت را کرده و در فراقش با دلى مملو از امید، اشک حسرت مى‏ریزند، زمزمه دعاى ندبه در روز فطر است که دردمندانه و عاشقانه با امام زمان(عج) نجوا مى‏کنند.

همانطور که در دعای سیدالساجدین در وداع با ماه مبارک رمضان آمده است : «اللهم انا نتوب الیک فى یوم فطرنا الذى جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا ومحتشدا»  ؛ پروردگارا! ما به سوى تو برمى‏گردیم در روز عید فطرمان که آن را براى اهل ایمان روز عید و شادى و براى اهل ملت ‏خودت روز اجتماع و همیارى قرار دادى .

بارالها! پایان یافتن این ماه را پایان یافتن خطاهایمان قرار ده و به دنبال خارج شدنش، ما را از بدی‌هامان خارج کن و ما را از سعادت‌مندترین اهل این ماه به آن و پرنصیب‏ترین آنان در آن و بهره‏مندترین ایشان از خودت قرار ده شالله )

عیدفطر، عید زیبایی های معنوی، عید بشارت و  سعادت ، روز اعلام پیروزی بر طاغوت نفس و شکرگزاری به درگاه الهی بر تمامی فطرت های بیدار مبارک باد. امید است خداوند متعال توفیق حفظ این فیوضات و اندوخته های ارزشمند و بهره مندی از آن را به همه ما عطا فرماید .

* دبیر استان خراسان شمالی

https://shoma-weekly.ir/bkNPCm