زنان

عوامل کاهش ازدواج

وجود بی بند و باری و عدم رعایت حدود شرعی در ارتباطات توسط عده‌ای از دخترا ن و پسران باعث عدم اعتماد در دختران و پسران گشته و امیدواری برای شروع یک زندگی با سعادت و شاداب و ازدواج پویا و پایا را کاهش داده است.
سیده فاطمه فخر- روز اول ذیحجه سالروز ازدواج پربرکت و افتخارآمیز دخت گرامی پیامبر اسلام و حضرت علی(ع) را پشت سرگذاشته‌ایم. ازدواجی پرثمر که به تشکیل خانواده نورانی و نمونه اسلامی گردید و از این خانه نسل‌ پاک پیامبر(ص) امتداد یافت.

خانواده‌ای که هر یک از اعضای آن نمونه یک انسان کامل و اسوه حسنه برای زندگی سعادتمندانه جامعه بشری بخصوص مسلمانان بوده‌اند.

بانوی خانه حضرت زهرا(س) است که در طول زندگی کوتاه خود درسهای بزرگی به زنان عالم داده است.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ما روی موضوع الگوبرداری از سبک زندگی حضرتش برای سعادت و ارتقاء جایگاه زنان تکیه شده و نتایج بسیار مفیدی را در جامعه ما رقم زده است.

عبادت و بندگی ایشان، حضور در خانواده به عنوان یک همسر موفق و کامل که همراه وغمگسار شوهر گرامیش بود، و مادری مدبّر و مهربان برای فرزندان و تربیت و پرورش بی بدیل ایشان و در عین حال حضور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کامل تا حدی که به شهادت آن بانو منجر شد. همه و همه مورد مداقّه و بحث و بررسی و الگوبرداری توسط زنان متدیّن و انقلابی ما شد که درخشش خاص زنان در جامعه ما را به ارمغان آورد به طوری که زنان جهان و جامعه اروپا را نیز تحت تأثیر قرار داد.

ولی دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب اسلامی ما با فرمول جنگ نرم و صرف هزینه‌های گزاف و استفاده از وسایل ارتباط جمعی و همدستی فرصت طلبان داخلی توانستند ارزشهای گرانبهای اسلامی و انقلابی و سنتهای حسنه جامعه ما را در ذهن جوانان و آحاد جامعه خدشه‌دار ساخته و ضد ارزش جلوه دهند. و به جای آن ارزشهای پوچ اومانیستی و لذت‌طلبی و خودمحوری و فمنیستی را با آب و رنگ تجدّد و پیشرفت جایگزین کنند.

به طوری که اکثر مردم، به خصوص جوانان به همه شئون زندگی با نگرش مادی و درآمدزایی و لذت‌طلبی می‌نگرند و موضوع ازدواج و تشکیل خانواده نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری که فروپاشی خانواده و آمار طلاق در سالهای اخیر رو به افزایش می‌باشد.

عدم رعایت عفاف و حجاب و اختلاط بدون قید و شرط زنان و مردان و دختران و پسران در محیط کار و سایر برنامه‌های اجتماعی و تبلیغات رسانه‌ای داخلی و خارجی بدون رعایت احکام و حدود اسلامی و اخلاق اجتماعی موجبات کاهش حیا در دختران و زنان و غیرت در مردان شده است که از لوازم استحکام خانواده می‌باشد و نتیجه آن بی اعتنایی به وظایف دینی و اخلاقی و احساس عدم مسئولیت در قبال خانواده و حفظ کیان خانواده و تشکیل خانواده سالم گردیده است.

عوامل متعدد دیگری از ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بر مسئله کاهش ازدواج و عدم استقبال جوانان از این امر خداپسندانه گردیده است.

وجود وسایل ارتباطی و رسانه‌ای مانند ماهواره و اینترنت و... افراد را از محیط خانواده به فضای مجازی سوق می‌دهد که تداوم این برنامه‌ها باعث عدم ارتباط صمیمانه در خانواده‌ها گشته بطوری که در بسیاری از خانواده‌ها طلاق عاطفی و ضعف ارتباط اخلاقی به وجود آمده است و موجب بروز ناهنجاریهای ذهنی و رفتاری و میل به اعتیاد در فرزندان گردیده است.

وجود بی بند و باری و عدم رعایت حدود شرعی در ارتباطات توسط عده‌ای از دخترا ن و پسران باعث عدم اعتماد در دختران و پسران گشته و امیدواری برای شروع یک زندگی با سعادت و شاداب و ازدواج پویا و پایا را کاهش می‌دهد.

از طرف دیگر افراد لذت‌طلب و بی مسئولیت در قبال اخلاقیات خانواده و جامعه دلیلی بر پذیرفتن شرایط و تعهدات ازدواج نمی‌بینند.

مهاجرتهایی که معمولاً با دلایل اقتصادی از شهرهای کوچک به کلان شهرها و از روستاها به شهرها که هر یک از افراد بافت فرهنگی خاص خود را دارند نیز به ناموفق بودن ازدواج‌ها می‌افزاید و باعث سستی پیوندهای خانوادگی می‌گردد.

مسائل اثرگذار فراوان دیگری نیز وجود دارد که هر یک می‌تواند در امر استحکام خانواده و میل به ازدواج جوانان مؤثر باشد که هر یک باید مورد مداقه و مطالعه قرار گیرد.

تا از کاهش آمار ازدواج جوانان و افزایش طلاق که پیامدهای منفی بسیار دارد جلوگیری نمائیم. الگوسازی از ازدواج و زندگی زهرای مرضیه(س) و سبک زندگی ایشان مطابق با مقتضیات زمانی و فرهنگی و اجتماعی کنونی کاری بس عظیم و مهم است.

تا بتوانیم با ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است و با استفاده از تعالیم درخشان اسلام وفرهنگ قوی ایرانی و سنتهای حسنه خانوادگی روحیه گذشت و ایثار و اهتمام به ازدواج و حفظ نهاد خانواده و نسل پاک را احیا نموده و دشمنان اسلام و مستکبران جهانی رادر این جنگ نابرابر تبلیغاتی و نرم نیز مانند هشت سال جنگ تحمیلی ناکام و مغلوب از کشورمان برانیم.

https://shoma-weekly.ir/SPrXnR