شهرستانها

عنایات ویژه امام خمینی به موتلفه

موتلفه اسلامی به فرمان امام راحل تشکیل شد و انسجام یافت و در کوران سخت مبارزه از رهنمودها و توجهات ایشان بهره‌مند بود. بنابر این موتلفه با درک صحیح و شناخت عمیق از اهداف و آرمانهای امام راحل و شاکله و جهت گیری جمهوری اسلامی در فضای سیاسی ایران کار تشکیلاتی را ادامه داد.
نصر عزیزی- درخصوص توجه ویژه امام راحل به موتلفه اسلامی قصد واکاوی تاریخ و شرح وقایع و نوع و میزان ارتباطات نیست زیرا در این فصل مورخان باید با استناد به مستندات تاریخی به این امر مهم بپردازند ولی آنچه در اینجا حائز اهمیت می‌باشد، نوع ارتباط و هدایتی است که از برکت وجود آن بزرگ مرد، این تشکیلات توانست منشأ خیر و برکت در فضای سیاسی بشود. لذا عنایات امام راحل را می‌توان در چند محور زیر برشمرد:
1- بین ظرف و مظروف باید نسبتی برقرار باشد تا مظروف در ظرف جای گیرد. از جهت سیاسی صدها حزب و گروهک بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و معدودی قبل از پیروزی، آمدند و رفتند و یا بعضی با جمع محدود خانوادگی ماندند. با قاطعیت می‌توان گفت آن تشکیلاتی پایدار مانده است که با ظرف نظام اسلامی هماهنگی و همخوانی و انطباق کامل‌تر دارد و موتلفه اسلامی نیز از این سنخ بوده است. زیرا حزبی بود که به فرمان امام راحل تشکیل شد و انسجام یافت و در کوران سخت مبارزه از رهنمودها و توجهات ایشان بهره‌مند بود. بنابر این موتلفه با درک صحیح و شناخت عمیق از اهداف و آرمانهای امام راحل و شاکله و جهت گیری جمهوری اسلامی در فضای سیاسی ایران کار تشکیلاتی را ادامه داد.
2- طبیعی بود که امام راحل توقعات و انتظاراتی را که از جمعیت موتلفه اسلامی و به تبع آن حزب داشتند، این توقع از دیگر احزاب و تشکلها نبود. اگر چه در زمان حیات حضرت امام موتلفه در حزب جمهوری اسلامی وارد گردید، باز هم این امام راحل بود که فرمود؛ در کجای دنیا سراغ دارید سران حزبی مثل سران حزب جمهوری اسلامی باشند و تعداد قابل توجهی از سران حزب هم موتلفه‌ای‌ها بوده‌اند که بیشترین تأثیر را در دوران مبارزات برای پیروزی انقلاب داشته‌اند. این نوع نگاه و رابطه و انتظارات و توقع بین آن مراد و این مریدان باعث گردید که آهنگ کار سیاسی در جمع موتلفه همواره و حتی‌الامکان با آهنگ امام راحل هماهنگ و تنظیم گردد. لذا نوع توجه موتلفه به رهنمودهای امام راحل، توجه متقابل امام راحل را در جلسات و رهنمودهای خصوصی ایشان و ملاقاتها به دنبال داشت و همین امر نیز عامل اساسی برای هدایت این تشکل اسلامی بود.
3- شاید نگاه ویژه امام راحل و تیزبینی و آینده‌نگری آن رجل الهی بود که در جریان اذن سران موتلفه از محضر ایشان برای وارد شدن در تشکیلات حزب جمهوری اسلامی منجر به آن رهنمود گردید که اگر در حزب جمهوری اسلامی وارد می‌شوید، انسجام احتیاطی خود را حفظ کنید، به تعبیری شاید نگرانی امام را از ورود جریانی به حزب نشان می‌داد که کشش و ظرفیت همکاری و هماهنگی با یاران قدیمی و مبارزش را نداشته باشند و به تعبیر دیگر این یاران قدیم باید با انسجام درونی بمانند و برای نظام خدمت کنند. لذا دهها نفر از موتلفه‌ای های مبارز که در حزب حضور فعال و موثر و تشکیلاتی داشتند، بصورت هفتگی جلساتی را با محوریت شهید بهشتی برگزار می‌کردند در واقع این جلسات نتیجه آن رهنمود امام راحل و شکل‌گیری مجدد موتلفه اسلامی با اجازه مجدد امام راحل بعد از تعطیلی حزب جمهوری اسلامی گردید. بنابر این اگر صداقت و اخلاص و تقید مذهبی تشکیلاتی باشد، با آن رهنمودها چنین انسجامی پایه و اساس شکل‌گیری حزبی می‌شود که با عنایات حق تعالی تا کنون با موفقیت کامل در فضای سیاسی ایران به درستی درخشید.

https://shoma-weekly.ir/Z7A5K0