شهرستانها

عملکرد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی آذربایجان غربی قابل قبول نیست

دولت تسهیلاتی بدهد که آبیاری قطره‌ای یا بارانی انجام شود. مردم درختکاری کنند تا از طوفان نمک جلوگیری کنند، اگر ریزگردهای دریاچه ارومیه بلند شود و دولت در امر درختکاری کوتاهی کند، هم محیط زیست را آلوده می‌کند، هم محصولات کشاورزی را از بین می‌برد و مردم را در این امر توجیه کنند.
احمد عبادی- آذربایجان غربی جزء استانهایی است که استعداد بالایی در زمینه کشاورزی و دامپروری دارد. با این حال در زمینه شرکتهای دانش بنیان این حوزه، فعالیت جدی صورت نگرفته است. با یحیی عماری دبیر حزب مؤتلفه اسلامی آذربایجان غربی در این زمینه گفتگو کردیم.

با توجه به صحبتهای مقام معظم رهبری در رابطه با شرکتهای دانش بنیان چه فعالیتهایی در آذربایجان غربی در این زمینه انجام شده است؟

بعد از بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با شرکتهای دانش بنیان که چندین بار ایشان این موضوع را بیان فرمودند، متأسفانه مسئولین به اندازهای که لازم است به این موضوع رسیدگی نکردند. در این زمینه اولین گام را باید دانشگاهها بردارند.آذربایجان غربی در این زمینه هنوز کار خاصی انجام نداده، کارهایی انجام شده اما کاری که به قول رهبر زیربنایی باشد، نیست.بعضی برنامههای دانش بنیان انجام شده و انعکاسش را در صدا و سیما میتوان دید، در این خصوص همایشهایی هم برگزار میشود؛ اما طرح اصلی را در این زمینه دانشگاهها دارند که امید است بتوانند این کار را هرچه زودتر به نتیجه برسانند.

در همین راستا برای کشاورزی چه پتانسیلهایی وجود دارد؟

استان آذربایجان غربی، کشاورزی محور است. متأسفانه بهدلیل خشکسالی در سالهای اخیر دامداری تقریباً افت داشته؛ اما هنوز در زمینه کشاورزی پتانسیل قوی دارد.

اگر در زمینه مسئله دانش بنیان، وزارت کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی سرمایهگذاری کنند و به کشاورزها آموزش داده شود میتوانیم در زمینه صادرات محصولات پیشقدم باشیم و از این طریق برای کشور ارزآوری کنیم.

برای اصلاح آبیاری با روشهای معلوم برای حفظ محیط زیست و دریاچه ارومیه چه کارهایی انجام شده است؟

متأسفانه خشکسالی پیش آمد و بی رویه چند سد را احداث کردند. بیش از حد از آبهای زیرزمینی بهرهبرداری کردند، وزارت کشاورزی یا منابع طبیعی باید آن را سازماندهی کنند. قبلاً که دریاچه آب داشت مردم چند محصول میکاشتند و مراکز سه بار آبیاری میکردند؛ اما الان فقط سیب کاشته میشود. آبیاری غربالی از نظر کشاورزی برای کاشت محصول ارزنده مفید نیست.

ما با کمک سازمان کشاورزی، سازمان آب و ادارههای مرتبط مانند صدا و سیما باید به مردم اطلاعرسانی کنیم که آب را بیش از حد استفاده نکنیم، باید همه مردم را چه در روستاها و چه در شهرها از مضرات استفاده بی رویه از آب آگاه کنیم.

دولت تسهیلاتی بدهد که آبیاری قطرهای یا بارانی انجام شود. مردم درختکاری کنند تا از طوفان نمک جلوگیری کنند، اگر ریزگردهای دریاچه ارومیه بلند شود و دولت در امر درختکاری کوتاهی کند، هم محیط زیست را آلوده میکند، هم محصولات کشاورزی را از بین میبرد و مردم را در این امر توجیه کنند.

در غیر این صورت مردم آذربایجان غربی به استانهای دیگر کوچ میکنند یا شاید بهدلیل نزدیکی به مرز از کشور خارج شوند.باید به دریاچه نمک توجه بسزایی شود، اگر توفان نمک پیش آید، مشکلات زیادی از قبیل بیماریهای پوستی بهوجود میآید که باید اقداماتی مانند شخمزدن کنار دریاچه، کاشت درختان خاص و پوشش گیاهی مخصوص انجام دهند تا از طوفان نمک جلوگیری کنند.

مسئولین با توجیهکردن مردم و جهاد علمی و با استفاده از مسئله دانش بنیان میتوانند بسیاری از مشکلات کشاورزی و خشکنشدن دریاچه ارومیه را مرتفع کنند.

https://shoma-weekly.ir/9lUlDY