شهرستانها

علت عقب‌نشینی آمریکا از حمله نظامی به سوریه

فرمایشات مقام معظم رهبری به گوش گروههای مقاومت اسلامی جهان و هزاران جوان پاکباخته در جهان و به ویژه منطقه خاورمیانه رسید لذا غیرت دینی آنها شعله ور گردید. زیرا سوریه بخشی از جغرافیای جهان اسلام و خط مقدم جبهه مبارزه با اسرائیل است و مسلمانان مبارز برای چنین روزی لحظه شماری می‌کنند، لذا آمریکا در این مرحله با هر زبانی با مردم و منطقه سخن بگوید، جواب متقابل خواهد شنید و دید، لذا بعید به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن همه شرایط و مسائل منطقه دست به کار احمقانه‌ای بزند و باتلاق دیگری برای کشورش در منطقه ایجاد کند.
حجت الاسلام و المسلمین تابعی- علت عقب نشینی آمریکا در موضوع حمله نظامی به سوریه به مسائل متعددی بستگی دارد.

اولاً؛ آمریکا به دلیل خوی استکباری و سلطه جویی که جزء ذات اوست فکر میکند دنیا و به ویژه منطقه خاورمیانه و مردم مسلمان ساکن در آن همان مردم چند دهه قبل هستند که به دلیل ضعف و ناتوانی و نداشتن انسجام جمعی و فکری و از همه مهمتر رهبری میتواند اهداف و سیاستهای خود را در منطقه اجرا و عملیاتی کند.

در حالی که شرایط منطقه کاملاً عوض شده و دیگر شرایط گذشته بر منطقه حاکم نیست.

نکته دوم؛ آمریکا به دنبال اجماع جهانی برای حمله نظامی به سوریه بود که در این مسئله با عقب نشینی کشورهای انگلیس و فرانسه و بعضی دیگر از کشورها تنها شد و انزوای سیاسی آمریکا کاملاً آشکار گردید، اگر چه به دنبال تأیید کنگره آمریکا است و بهانهای از این دست را مطرح میکند.

نکته سوم؛ آمریکا احساس میکند با سرمایهگذاری و هزینههایی که تا کنون از طرف آمریکا و بعضی از کشورهای منطقه مانند ترکیه، عربستان و امارات صورت گرفته، نیروهای معارض و گروههای تکفیری که خارج از منطقه وارد سوریه شدهاند در حال شکست خوردن هستند و برای جبران شکست یا جلوگیری از ادامه پیروزیهای ارتش سوریه برای دفاع و حمایت از معارضین به سوریه حمله میکند، اما در مقابل وقتی اندیشمندان و صاحب نظران آمریکا از جمله رایت فیسک اعلام میکند که چرا در سال 61 که 17 هزار زن و مرد و کودک در جنوب لبنان توسط ارتش اسرائیل و با کمک و حمایت آمریکا کشته شدند، آمریکا دلسوزی نکرد  ولی برای که چند صد نفر معارض تکفیری خارج از سوریه دلسوزی میکند پاسخ قانع کنندهای به افکار عمومی و مردم آمریکا ندارد.

نکته چهارم؛ آمریکا به قدرت مقتدر اسلامی در منطقه می اندیشد، از جمله قدرت نظامی آن که احساس میکند اگر جنگی را شروع کند معلوم نیست چه نتیجهای را به دنبال داشته باشد، ضمن اینکه باید آمریکا بپذیرد که در هر دو صورت (تهاجم و عدم تهاجم) بر قدرت نظامی و اقتدار موجود ملت های منطقه چیره نخواهد شد.

با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری که بارها فرمودند اگر آمریکا دچار خطایی شود و دست به اقدامی بزند و شروع کننده باشد، پایان چنین اقدامی در اختیار آمریکا نخواهد بود  و دامنه جنگ نیز به سوریه ختم نمیشود زیرا همه کشورهایی که حافظ منافع آمریکا در منطقه هستند به نوعی در این جنگ همکار و پشتیبان آمریکا تلقی خواهند شد و احتمال اینکه این آتش دامن آنان را نیز بگیرد زیاد است، لذا به نظر بنده مهمترین عامل بازدارندگی آمریکا، ایمان و مقاومت مردم و دولت سوریه به ویژه حزب الله لبنان و دهها گروه اسلامی مقاوم در منطقه می باشد که در راس همه این ها موضع کوبنده و ضد استکباری رهبر معظم انقلاب خطاب به استکبار جهانی می باشد.

 فرمایشات مقام معظم رهبری به گوش گروههای مقاومت اسلامی جهان و هزاران جوان پاکباخته در جهان و به ویژه منطقه خاورمیانه رسید لذا غیرت دینی آنها شعله ور گردید.

 زیرا سوریه بخشی از جغرافیای جهان اسلام و خط مقدم جبهه مبارزه با اسرائیل است و مسلمانان مبارز برای چنین روزی لحظه شماری میکنند، لذا آمریکا در این مرحله با هر زبانی با مردم و منطقه سخن بگوید، جواب متقابل خواهد شنید و دید، لذا بعید به نظر میرسد با در نظر گرفتن همه شرایط و مسائل منطقه دست به کار احمقانهای بزند و باتلاق دیگری برای کشورش در منطقه ایجاد کند.

*دبیرحزب موتلفه اسلامی استان خراسان جنوبی

https://shoma-weekly.ir/ILDgiL