اقتصاد

علت اصلی گرانی‌ها دولت و شرکت‌های دولتی است

ابوالفضل توکلی‌بینا عضو هیئت مؤسس حزب مؤتلفه اسلامی پیرامون افزایش قیمت‌ها و کنترل آن گفت: علت اصلی گرانی، دولت و شرکت‌های دولتی است. 80 درصد امور اقتصادی دست دولت است. در صورتی که طبق اصل 44 باید اینها به مردم و بخش خصوصی واگذار شود.
ابوالفضل توکلیبینا عضو هیئت مؤسس حزب مؤتلفه اسلامی پیرامون افزایش قیمتها و کنترل آن به خبرنگار نما گفت: علت اصلی گرانی، دولت و شرکتهای دولتی است. 80 درصد امور اقتصادی دست دولت است. در صورتی که طبق اصل 44 باید اینها به مردم و بخش خصوصی واگذار شود.

وی افزود: دلارهایی که برگردانده نشدهاند مال شرکتهای دولتی است و این شرکتهای دولتی هستند که بدهکارند.

این عضو هیئت مؤسس بیان کرد: در مسئله مرغ و تخممرغ مرغداران باید سویا را به صورت آزاد کیلویی ده یازده هزار تومان بخرند. در صورتی که قیمت دولتی آن کیلویی دو هزار تومان است. سویا با قیمت دولتی در اختیار مرغداران قرار نمیگیرد و این شرکتهای دولتی سویا را در بازار آزاد با قیمت آزاد میفروشند. وقتی مرغدار سویا را با قیمت آزاد بخرد مسلماً این امر در افزایش قیمت مرغ و تخممرغ تأثیر میگذارد. اگر شرکتهای دولتی سویای مورد نیاز مرغدار را با قیمت دولتی به او بفروشند قیمت مرغ و تخممرغ هم برای مرغدار ارزان تمام میشود. همچنین در باره ذرت وضع به همین صورت است.

وی تصریح کرد: شرکتهای دولتی باید مواد لازم را در اختیار تولیدیها بگذارند تا قیمت تمام شده محصولات این شرکتها کاهش یابد و جنس با قیمت ارزانتری به دست مصرفکننده برسد.

توکلیبینا با اشاره به رانتخواری به عنوان یکی از عوامل مهم افزایش قیمتها مطرح کرد: تا وقتی سر منشأ گرانی که عملکرد دولت و رانت‌‌خواری شرکتهای دولتی است درست نشود، نمیشود جلوی گرانیها را گرفت.

https://shoma-weekly.ir/ll5KhH