اقتصاد

عسگراولادی: نقشه راه کوچک شدن دولت را از روحانی مطالبه می کنیم

نقشه راه کوچک شدن دولت را از دولت روحانی می خواهیم و این کار هنوز در دولت یازدهم صورت نگرفته است

اسدالله عسگراولادی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در برنامه پایش گفت: باید برنامه های اقتصادی کشور به گونه پیش برود که بتوانیم در سال 93 میزان صادرات را به 50 میلیارد دلار افزایش دهیم و این رقم را در سال های بعد به رقم های بالاتری ارتقا دهیم.
وی یکی از مشکلات سال های گذشته را عدم هماهنگی میان دستگاه و وزارتخانه های مختلف ذکر کرد و گفت: در برخی موارد شاهد بودیم وزاتخانه های مختلف نه تنها یکدیگر را تشویق نمی کردند، بلکه یکدیگر را خنثی می کردند.
این صادر کننده نمونه در ادامه مطالب خود، سه محور اشتغال، سرمایه گذاری و جذب سرمایه های داخلی و مهار گرانی و تورم را از اصلی ترین عوامل کمک به اقتصاد کشور دانست و بر ضرورت توجه به این سه مقوله و نیز اهمیت حرکت در مسیر خودباوری و خودکفایی تاکید کرد.
عسگراولادی همکاری و همراهی قوای سه گانه برای رشد همه جانبه کشور به ویژه در زمینه اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و گفت: مشکل بزرگ در دستگاه قضایی صرف زمان است چراکه افراد برای ثبت شرکت که در همه جای دنیا ظرف 3 روز انجام می شود، سه ماه معطل می کنند و یا اگر شرکتی بخواهد افزایش سرمایه دهد، زمان بر است واین سبب می شود رتبه قوه قضاییه در کسب وکار کاهش یابد.
عسگر اولادی خاطر نشان کرد: در این خصوص قوه مقننه اقدامات مهمی را انجام داده است که مبنای زیرساختی برای دیگر دستگاه های اجرایی دارد.
این فعال اقتصادی اظهارداشت: اگر دولت ومجلس شورای اسلامی برای تهیه وتنظیم برنامه ششم توسعه همکاری مستمری داشته باشند، ظرف 10 سال آینده فضای کسب و کار روبه جلو خواهد رفت و می توانیم به چشم انداز نزدیک شویم.
عسگراولادی در ادامه مطالب خود به انتقاد از عملکرد بانک ها به ویژه بانک های خصوصی پرداخت و گفت: باید اقدام جدی برای مهار و کنترل بانک ها صورت بگیرد. بانک ها حق ندارند بیشتر از 24 یا 25 درصد سود سپرده بدهند.
وی همچنین از بالا بودن سود تسهیلات بانکی انتقاد کرد و گفت: شرایط به گونه ای است که هیچ کالای صادراتی تحمل بهره های بانکی را ندارد و همین یکی از مهم ترین عوامل ایجاد معوقه های سنگین بانکی به شمار می رود.
این صادر کننده نمونه کشور در ادامه به موضوع حمل و نقل کشور اشاره کرد و با بیان اینکه حمل و نقل کشور دچار اشکال است، گفت: دولت تدبیر و امید باید موضوع حمل و نقل را شفاف کند. امروزه، حمل و نقل ریلی و کشتیرانی آنگونه که باید در خدمت صادرات نیست.
رییس اتاق مشترک ایران وچین اظهار داشت: اگرچه وضع صادرات کشور در ماه های اخیر نسبت به چند سال گذشته بهبود یافته است، اما بازار صادرات هنوز هم سودآور نیست و بسیاری از کسانی که در بخش صادرات فعال هستند، صرفا بخاطر حفظ مشتریان خود، صادرات را ادامه می دهند.
عسگراولادی همچنین بر ضرورت کوچکتر شدن دولت تاکید کرد و گفت: نقشه راه کوچک شدن دولت را از دولت روحانی می خواهیم و این کار هنوز در دولت یازدهم صورت نگرفته است.

https://shoma-weekly.ir/ObnHXf