ورزش

عدم حمایت از قهرمانان باعث شد کشتی گیران به مسابقات جهانی نروند

تیم ملی کشتی فرنگی سال گذشته موفق شد قهرمان جام جهانی شود اما حمایت کافی از بچه‌های تیم ملی نشد. به همین خاطر امسال چند کشتی‌گیر تیم ملی تصمیم گرفتند در این مسابقات شرکت نکنند. مگر یک ورزشکار حرفه‌ای در طول سال در چند تورنمنت می‌تواند حاضر شود که چنین حمایت اندکی از او می‌شود؟ مسائلی از این دست باعث می‌گردد که برخی ملی‌پوشان ترجیح دهند در تمامی تورنمنت‌ها شرکت نکنند.

با وجود اینکه بیش از یک ماه از رقابتهای جام جهانی کشتی فرنگی تهران میگذرد اما هنوز افسوس از دست دادن مقام قهرمانی این مسابقات بر دل اهالی کشتی باقی مانده است. سوریان، نوروزی، عبدولی و رضایی در آستانه جام جهانی حاضر به همراهی تیم ملی نشدند و در نتیجه آذربایجان با شکست ایران و روسیه در فینال قهرمان شد. ایران هم با شکست ترکیه به عنوان سومی بسنده کرد. حبیب الله اخلاقی یکی از کشتی گیران ایران در مسابقات جام جهانی تهران بود،‌گفتگوی ما را با این ملی پوش خوش تکنیک تیم ملی بخوانید.

با توجه به میزبانی جام جهانی در تهران بسیاری از کارشناسان و مردم امیدوار بودند که مقام اول را کسب کنیم، اما این گونه نشد،‌دلایل را چه چیزهایی می دانی؟

با توجه به اینکه برخی از نفرات اصلی تیم ملی در کنارمان نبودند کادر فنی تیم ملی صلاح دید برخی نفراتی که آماده بودند را یک وزن پایین بیاورد تا جای خالی آنها را پر کنند اما متاسفانه آن طور که باید نتیجه نگرفتیم و مقابل آذربایجان شکست خوردیم تا نتوانیم در دیدار فینال به مصاف روسیه برویم و نهایتا به مقام سومی برسیم.

پس فکر می کنی همیشه باید همه اعضای اصلی باشند تا بتوانیم خوب نتیجه بگیریم؟

کشتی‌گیران جوانی که در این رقابت‌ها برای تیم ملی کشتی گرفتند شرایط خوبی داشتند اما به خاطر آنکه تجربه لازم را جهت حضور در چنین مسابقه حساسی نداشتند، نتوانستند به طور کامل جای خالی بزرگان کشتی ایران را پر کنند. اگر در آینده میدان بیشتری به کشتی‌گیران جوان ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی داده شود، آنها توانایی آن را دارند که بتوانند نتایج بهتری را به دست آورند. البته جام جهانی رویداد درجه ۲ به حساب می‌آید و در مقایسه با مسابقات جهانی و المپیک ارزش چندانی ندارد.

دلیل شرکت نکردن چند ملی پوش چه بود؟

تیم ملی کشتی فرنگی سال گذشته موفق شد قهرمان جام جهانی شود اما حمایت کافی از بچه‌های تیم ملی نشد. به همین خاطر امسال چند کشتی‌گیر تیم ملی تصمیم گرفتند در این مسابقات شرکت نکنند. مگر یک ورزشکار حرفه‌ای در طول سال در چند تورنمنت می‌تواند حاضر شود که چنین حمایت اندکی از او می‌شود؟ مسائلی از این دست باعث می‌گردد که برخی ملی‌پوشان ترجیح دهند در تمامی تورنمنت‌ها شرکت نکنند.

سرمربی تیم آذربایجان جمشید خیرآبادی بود،‌بعد از قهرمانی آنها در خاک ایران رییس جمهور آذربایجان از خیرآبادی تقدیر کرد، این خبر برای ما خوشحال کننده است؟

تیم ملی آذربایجان بلافاصله پس از قهرمانی که در تهران کسب کردند، توسط رییس‌جمهورشان در مراسمی مورد تجلیل قرار گرفتند و خیر‌ابادی در این مراسم 100 هزار دلار پاداش گرفت در حالی که او هیچ‌ وقت در ایران تا این اندازه حمایت نشده بود. خیرآبادی در تیم ملی کشتی ایران هم که بود نقطه قوت کادرفنی محسوب می‌شد و توصیه‌های فنی بسیار خوبی به بچه‌ها می‌کرد. او با قهرمان کردن آذربایجان نشان داد که مربی کاربلدی است. امیدوارم در آینده از کشتی‌گیران و کادر فنی ایران هم چنین حمایت‌هایی بشود تا اعضای تیم ملی انگیزه لازم را برای حضور در مسابقاتی که پیش رو دارند، داشته باشد.

پشتوانه سازی روس‌ها با میدان دادن بیشتر به کشتی‌گیران جوان خود کاملا مشهود است،‌ ما در سالهای آتی از این باب از روسها ضربه نمی خوریم؟

به نظرم الان در ایران هم شرایط همین گونه است. به غیر حمید سوریان که نابغه کشتی جهان است و بهترین کشتی‌گیر جهان در وزن خودش است در دیگر اوزان، ایران در هر وزن خود کشتی‌گیران قابلی دارد. به عنوان مثال قاسم رضایی که در 96 کیلوگرم قهرمان المپیک شد به مهدی علیاری باخت و این مسئله موج شد تا او تمریناتش را منسجم‌تر و منظم‌تر از قبل دنبال کند. پرویز هادی با درخششی که در سنگین وزن داشت توانست بشیر باباجان زاده را شکست دهد و در بازی‌های آسیایی اینچئون یکی از نفرات مدال‌آور کشتی‌ فرنگی ایران باشد. خود من در وزن 85 کیلوگرم به هیچ عنوان حاشیه امنیت ندارم و با وجود کشتی‌گیران آماده‌ای چون مجتبی کریم‌فر و داود عابدین‌زاده باید همیشه آمادگی بالایی داشته باشم تا جایگاهم را در تیم ملی از دست ندهم.

با خبر شدیم مسئولان فدراسیون در اردوی ملی‌پوشان از آنها تست دوپینگ می گیرند،‌این خبر صحت دارد؟

این روزها ضمن‌ آنکه تمرینات بسیار خوبی در اردوهای تیم ملی زیرنظر مربیان انجام می‌دهیم، نمونه‌گیری‌های بسیار خوبی برای کنترل دوپینگ از ملی‌پوشان می‌شود که به سود کشتی ایران است. با این کار پاکسازی بسیار خوبی میان ملی‌پوشان صورت می‌گیرد و کشتی‌گیرانی که مطمئن نیستند مکمل‌های مورد استفاده‌شان سالم بوده به اشتباه خود پی می‌برند. اگر کشتی‌گیری نیز تعمدی دارویی را مصرف کرده باشد توسط کادر فنی از تیم ملی کنار گذاشته می‌شود.

در چه وزنی در مسابقات انتخابی کشتی می گیری؟

در جام جهانی به کادر فنی گفتم که بعد از این مسابقات که در وزن 80 کیلوگرم کشتی می‌گیرم، در وزن 85 کیلوگرم کشتی می‌گیرم که آنها نیز موافقت خود را با این موضوع اعلام کردند. امیدوارم که در رقابت‌های انتخابی تیم ملی بتوانم موفق باشم تا دوبنده تیم ملی را بار دیگر صاحب شوم. رقبای آماده‌ای دارم که بایستی تمام تلاشم را برای شکست آنها بکنم.

برخی کشتی‌گیران مطرح به برگزاری رقابت‌های انتخابی اعتراض دارند؟

ما به عنوان کشتی‌گیر ملی‌پوش وظیفه داریم به تصمیمات کادر فنی تیم ملی احترام بگذاریم. هر چند من هم معتقدم می‌شد در برخی اوزان مسابقه انتخابی برگزار نشود. چون ما ناچاریم برای حضور در رقابت‌های انتخابی به بدن خود فشار بیاوریم و وزن کم کنیم و در آستانه مسابقات جهانی آمریکا نیز این کار را دوباره انجام دهیم.

طلبی که 2 سال پیش از باشگاه پرسپولیس داشتی به کجا رسید؟

هنوزم از این باشگاه طلبکارم و موفق نشدم به پولم برسم. یادم می‌آید یک بار رویانیان به خانه کشتی آمد و به من و دیگر طلبکاران گفت من روحم از قراردادهای شما خبر نداشته اما آن را پرداخت می‌کنم. ولی این اتفاق فعلا که نیفتاده است.

https://shoma-weekly.ir/utvS4i