شهرستانها

عدم تدبیر مشکلات سیستان بحران ناشی از مهاجرت می‌سازد

استان سیستان قریب به 15– 16 سال است که گرفتار خشکسالی است و مشکلات و معضلات زیادی برای مردم آن منطقه به‌وجود آورده و به خاطر وجود همین مشکلات خیلی از مردم این استان مهاجرت می‌کنند و به استان‌های دیگر می‌روند، این مهاجرت مشکل عدیده‌ای را در آینده به وجود خواهد آورد
از جمله نخستین استانهایی که دولت یازدهم به آن سفر کرد، سیستان و بلوچستان بود. درباره میزان تحقق سفر استانی سال گذشته رئیسجمهور با غلامرضا طاهری دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در این استان گفتگو کرده ایم:

اصلی ترین مطالبه مردم استان سیستان و بلوچستان در سفر سال گذشته چه بود؟

استان سیستان قریب به 15– 16 سال است که گرفتار خشکسالی است و مشکلات و معضلات زیادی برای مردم آن منطقه بهوجود آورده و به خاطر وجود همین مشکلات خیلی از مردم این استان مهاجرت میکنند و به استانهای دیگر میروند، این مهاجرت مشکل عدیدهای را در آینده به وجود خواهد آورد. مردم این استان، مردم غیور و شرافتمندی هستند که بهترین مرزبانان ما در منطقه محسوب میشوند، لازم است که دولت توجه خاصی را به این استان و شهرستانهایش داشته باشد. مقام معظم رهبری عنایت خاص ویژهای نسبتبه این استان دارند و در آخرین سفری که به سیستان داشتند از مشکلات استان با خبر هستند. به نقطه صفر مرزی هم تشریف بردند و از محل عبور آب از افغانستان به سیستان دیدن فرمودند. در همان سفر و سفرهای بعد دستور اکیدی دادند که دولتمردان، مشکلات این منطقه را حل کنند.

آقای روحانی در سفر سال گذشته به این استان قول داده بودند که استان سیستان به منطقه آزاد تبدیل شود، چه گامهایی در این مسیر برداشته شده است ؟

یکی از خواستههای جدی مردم در سفر آقای روحانی همین بود؛ اما متأسفانه با گذشت زمان و پیگیریهای اقشار مردم، علما، روحانیون، دانشگاهیون و ... که این خواسته را به صورت درخواست در آورده بودند تا به این لحظه هنوز اقدامی صورت نگرفته، فقط وعده پیگیری این کار داده شده است. در چند روز اخیر شنیدیم که پاکستان مجوز منطقه آزاد را گرفته؛ اما برای استان ما هنوز اعلام نشده است و این در مردم دلهره ایجاد میکند.

در کنار سفری که رئیسجمهور به استان شما داشتند، مطالباتی از سوی مردم در خصوص کشور افغانستان مطرح شد. این مطالبات چیست؟

تجار و بازرگانان دو کشور در این استان مبادلات اقتصادی مرزی دارند که باید از طرف هر دو دولت آزاد باشد، اما قوانین و مقررات دست و پاگیری موجود است که باید برداشته شود. همچنین موضوع مهمی که باید از دولت افغانستان بخواهند حق آب سیستان است.این آبی که ما الان در اختیارمان است همان حق آبی است که قبل از انقلاب قراردادی بین دولت ایران و افغانستان بسته شد. دولت افغانستان متعهد میشود که سهمیه آب مشخصی را همیشه در اختیار ایران قرار بدهد این قرارداد به حق آب سیستان مشهور است. در مذاکرات رئیسجمهور با آقای اشرف غنی موضوع حق آب مطرحشده و پیگیر هم هستند؛ اما درخواست دیگر این است که پیگیری جدیتر باشد که متعهد شوند حق آب را بدهند. این امر طبیعی است که در آن منطقه بارندگی میشود آنها جایی را برای نگهداری از این آب ندارند و آب باران جمع میشود. اگر این سیلابها نباشد باید از آب پشت سد که ذخیره شده به ایران سهمیه بدهند.

علت تأکید زیاد مردم استان بر آبگیر شدن تالاب هامون چیست؟

اگر دریاچه هامون آبگیری شود برای مردم ایجاد اشتغال هم میکند، مردم میتوانند امرار معاش کنند. در سالهای گذشته که دریاچه هامون آب داشت مردم دامداری، سیر و صیادی میکردند صنایع دستی انجام میدادند. مثل پردهبافی که زن و مرد مشغول این کار بودند و این پردهها به کشورهای دیگر صادر هم میشد. علاوه بر اینکه ریزگردها از بین میرود، برای ریزگردها داشتن آب دریاچه هامون مهم است؛ اما حالا که این دریاچه آب ندارد، مسئولین باید فکری به حال ریزگردها بکنند به دلیل وجود ریزگردها شرایط بسیار نامساعدی داریم؛ خبر بعضی از شهرهای کشور در اخبار گفته میشود، اینجا گاه ریزگردها چند برابر آن شهرها شدت دارد، اما کسی اعتراضی نمیکند و راهکاری هم برای آن وجود ندارد و کسی به داد این مردم نمیرسد.

https://shoma-weekly.ir/9Dxefw