بحث جنجالی اختلاط بین زن و مرد در محیطهای گوناگون مبحثی است که همواره در بخشهای مختلف جوامع مورد توجه قرار گرفته است؛ قطعاً در جوامعی که مانند ایران اسلامی بر محور اسلام بنا شدهاند این امر مورد تأکید بوده است و این نشان داده است که این جوامع در قیاس با جوامع بی بندوبار از ثبات بیشتری برخوردارند.
بحث جنجالی اختلاط بین زن و مرد در محیطهای گوناگون مبحثی است که همواره در بخشهای مختلف جوامع مورد توجه قرار گرفته است؛ قطعاً در جوامعی که مانند ایران اسلامی بر محور اسلام بنا شدهاند این امر مورد تأکید بوده است و این نشان داده است که این جوامع در قیاس با جوامع بی بندوبار از ثبات بیشتری برخوردارند.
در همین خصوص حجت الاسلام محسن اسدی کارشناس علوم قرآنی و دینی معتقد است که: «ارتباط دختر و پسر و زن و مرد نامحرم بدون رعایت حدود شرعی برخلاف فرهنگ دینی و اعتقادی ماست و پشت پا زدن به پیمان هایی است که با خدا بستهایم و متعهد شده ایم که فقط او را بپرستیم. مسئله اختلاط و انفکاک محیط های زنانه و مردانه نیز از مسائل اجتماعی مهمی است که بسیاری از فرهنگ ها به آن توجه و آن را تحلیل کرده اند، ولی در بعضی از فرهنگ ها به زیرساخت ها و خاستگاه ها توجه خاصی داشتهاند.
امروزه به دلیل دوری از آموزههای دینی، در بسیاری از مسائل خانوادگی و ارتباطات فردی و اجتماعی با چالش روبرو شده ایم. گروه های مثل فمینیستها می پندارند اگر زن در مجموعه ای رشد کند که مدیریت علمی و اجرایی و تمام عناصر آن مجموعه، از مجرای فکر زنانه تنظیم شده باشد، موفق تر خواهد بود و در رقابت با مردان پیروزی بیشتری به دست خواهد آورد. این زمزمه نوپا، یعنی انفکاک
محیط های زنانه از مردانه، در بعضی از مقالات و مکتوبات و محافل اجتماعی کشور ما نیز مطرح می شود.
ظاهر این نظریه، تا حدی به نظریه دین در خصوص روابط اجتماعی زن و مرد شبیه است، ولی دیدگاه ها، جهان بینی، اهداف، قالب ها و شکل های اجرایی این نظریه، با نظریات و آرای دینی تفاوت بسیاری دارد، زیرا هرگز احکام شرعی و ظرایف اخلاقی برخوردها و روابط زن و مرد را مورد ملاحظه قرار نمیدهند، بلکه در حد مبالغه آمیزی بر
ویژگی های خاص دنیای زنان تأکید می کنند؛ تا آنجا که معتقدان این نظریه بر این باورند که حتی مبارزات زنانه نیز باید در کانون زنانه انجام گیرد تا تصمیم و ارادهای مبتنی بر عمل، تفکر و جهان زنانه آن را نظام دهد.»
به دلیل جامعیت اسلام و در نظر گرفتن تمام ابعاد روحی و جسمی افراد این اختلاط و روابط آزاد همانطور که ذکر شد مورد نقض قرار گرفته است و البته علم روانشناسی نیز با وجود تضارب آرا در این زمینه خود به نتیجه رسیده است که با وجود یکسری غرایز در دو جنس این اختلاط مورد رد و عدم اقبال قرار گرفته است. دکتر نسرین عظیمیان متخصص روانشناسی بالینی معتقد است :«اصولاً ارتباط بین دو جنس مخالف حتی در محیط هایی که ظاهراً امنیت بر آنها حکم فرما است مطابق آنچه که از شواهد امر برمی آید به دلیل کشش دو جنس نسبت به هم با تنش هایی مواجه است که این تنش ها برخاسته از نیازهای فیزیولوژیک انسان است. سیستم روابط آزاد به ویژه در جنس مذکر به دلیل اعتقاد به سلب آزادی و محدودیت سبب عدم تمایل آنها به ازدواج
می شود و علاوه بر آن حتی در صورت تشکیل خانواده ای به این شیوه که البته بر محور عشق خالص و محبت عمیقی که طرفین از آن دم می زنند شکل نگرفته است سبب خواهد شد که این خانواده ها سست و بی اعتبار باشند. در بحث نهادهای اجتماعی هم شواهد گواه بسیار خوبی است برای اینکه به ما اثبات کند که به فرض اداراتی که در آنها موضوع عدم اختلاط وجود دارد از راندمان کاری بالاتری در قیاس با اماکنی که به این امر اعتقاد و التزامی ندارند برخوردار هستند زیرا ما معتقد هستیم نهادهایی که تک جنسیتی بوده و البته با قید کارآمدی، افراد در آن مشغول فعالیت هستند نهادهایی هستند که به دور از تحریک غرایز دو جنس نسبت به همدیگر فعالیت می کنند و دوام پیدا کرده اند از بهترین نمونه های این نهادها سازمان هایی مانند بسیج و
ارگان های نظامی است که زنان و مردان در بخش های مجزا و منفک مشغول به فعالیت هایی در راستای یکدیگرند و ما امروز شاهد قوام و پایداری آنها هستیم.»شاید بتوان بهترین نمونه از عدم اختلاط را در سطح جامعه در نهاد آموزش و پرورش و در مدارس جستجو کرد به این نحو که در مدارس کشور ما از طریق عدم اختلاط حواس دانش آموزان دو جنس بیشتر متمرکز امر تعلیم و تعلم است و از سوی دیگر معلمین نیز با نوعی آسایش روحی و روانی به فعالیت در این نهاد مقدس مشغول می شوند. فرزانه جعفرزاده مدیر مرکز آموزشی دخترانه عترت در این خصوص میگوید: "قطعاً سازمان آموزش و پرورش با در نظر گرفتن اصل آموزش و طراحی شیوه های جدید که این شیوه ها متکی بر موازین اسلامی است این مهم را در نظر دارد. بخشی از آموزش در سیستم آموزشی کشور بر مدار جنسیت و تفکیک جنسیتی در این سازمان استوار است زیرا اثبات شده است که تفکیک جنسیت در اماکن آموزشی سبب افزایش میزان یادگیری محصلین می شود و علاوه بر آن حفظ آرامش در
محیط های آموزشی که عدم اختلاط دارند حرف اول را
می زند و بر خلاف ادعای بسیاری از افراد به ظاهر روشنفکر این عدم اختلاط نه تنها کودکان و نوجوانان ما را عقده ای نمی کند بلکه سبب میشود آنها درست مطابق فرهنگ اسلامی به سنین بلوغ و بالندگی برسند"در سطح کلان جامعه نیز برخی دیگر از نهادها و سازمان ها از بدو
شکل گیری خود مبحث عدم اختلاط را مورد نظر قرار
داده اند و امروز ما شاهد دوام و ثبات این مجموعه ها در قیاس با سایر نهادهایی بوده ایم که بدون در نظر داشتن این مقوله به فعالیت پرداخته اند یکی از این تشکلات که در دل اسلام و تفکر انقلابی آن متولد شد مجموعه حزب موتلفه اسلامی است، سیده فاطمه فخر به عنوان مسئول سازمان بانوان این تشکل اسلامی که در کارنامه خود فعالیت 50 ساله با اتکا بر عدم اختلاط زن و مرد در این حزب را دارد در خصوص قوام حزب بر این مبنا اینگونه بیان می کند: مسئله اختلاط زن و مرد در تمام مراحل زندگی زنان و مردان و در واقع در تمامی جوامع مطرح است اصولاً خداوند بین دو جنس زن و مرد طبیعت و غرایز را عطا کرده است که در نتیجه انعکاس این امور ما شاهد ثأثیرات متقابل دو جنس نسبت به هم هستیم و همین امر باعث ایجاد دو سؤال نسبتاً متناقض در قبال ارتباط زن و مرد پیش می آید که عبارتند از اختلاط و یا عدم اختلاط زن و مرد؟ و بدون شک تمام مسائل حوزه زنان و مردان متأثر از این سؤالات می گردد مطابق نظر اسلام و با توجه به آنچه در شرع مقدس آمده است هیچ محدودیتی برای فعالیت زنان وجود ندارد و در حقیقت زنان با حفظ این موازین می توانند آزادانه در بخش های گوناگون جامعه اعم از تشکلات سیاسی و اجتماعی به فعالیت بپردازند بهترین نمونه این حضور در جمهوری اسلامی ایران مشاهده
می شود اما آنچه که در نظام ما از اهمیت برخوردار است این است که توانایی افراد در مسیر تعالی بخش و مفید به کار گرفته شود و بر این مبنا نسبت به مسئله عدم اختلاط زن و مرد توجه ویژه ای شده است و قانون حجاب که مؤکداً در اسلام آمده است در نظام جمهوری اسلامی نیز مطمح نظر واقع شده است حزب مؤتلفه نیز به دلیل سبقه دینی که دارد مسئله عدم اختلاط و حجاب را در رأس امور خود قرار داده است و این به معنای محدودیت زنان در حزب برای فعالیت نیست بلکه ما اکنون شاهد فعالیت زنان در حزب دوشادوش برادران هستیم و زنان موفق ما در سراسر کشور با رعایت حجاب و عدم اختلاط در حزب مشغول فعالیت سیاسی هستند ضمن اینکه حفظ نهاد خانواده را در رأس امور خود قرار داده اند و ما نیز مفتخر هستیم که این زنان در دانشگاه و اماکن دیگر با حفظ این شئون فعالیت می کنند و از اعضای ما هستند.
در همین خصوص حجت الاسلام محسن اسدی کارشناس علوم قرآنی و دینی معتقد است که: «ارتباط دختر و پسر و زن و مرد نامحرم بدون رعایت حدود شرعی برخلاف فرهنگ دینی و اعتقادی ماست و پشت پا زدن به پیمان هایی است که با خدا بستهایم و متعهد شده ایم که فقط او را بپرستیم. مسئله اختلاط و انفکاک محیط های زنانه و مردانه نیز از مسائل اجتماعی مهمی است که بسیاری از فرهنگ ها به آن توجه و آن را تحلیل کرده اند، ولی در بعضی از فرهنگ ها به زیرساخت ها و خاستگاه ها توجه خاصی داشتهاند.
امروزه به دلیل دوری از آموزههای دینی، در بسیاری از مسائل خانوادگی و ارتباطات فردی و اجتماعی با چالش روبرو شده ایم. گروه های مثل فمینیستها می پندارند اگر زن در مجموعه ای رشد کند که مدیریت علمی و اجرایی و تمام عناصر آن مجموعه، از مجرای فکر زنانه تنظیم شده باشد، موفق تر خواهد بود و در رقابت با مردان پیروزی بیشتری به دست خواهد آورد. این زمزمه نوپا، یعنی انفکاک
محیط های زنانه از مردانه، در بعضی از مقالات و مکتوبات و محافل اجتماعی کشور ما نیز مطرح می شود.
ظاهر این نظریه، تا حدی به نظریه دین در خصوص روابط اجتماعی زن و مرد شبیه است، ولی دیدگاه ها، جهان بینی، اهداف، قالب ها و شکل های اجرایی این نظریه، با نظریات و آرای دینی تفاوت بسیاری دارد، زیرا هرگز احکام شرعی و ظرایف اخلاقی برخوردها و روابط زن و مرد را مورد ملاحظه قرار نمیدهند، بلکه در حد مبالغه آمیزی بر
ویژگی های خاص دنیای زنان تأکید می کنند؛ تا آنجا که معتقدان این نظریه بر این باورند که حتی مبارزات زنانه نیز باید در کانون زنانه انجام گیرد تا تصمیم و ارادهای مبتنی بر عمل، تفکر و جهان زنانه آن را نظام دهد.»
به دلیل جامعیت اسلام و در نظر گرفتن تمام ابعاد روحی و جسمی افراد این اختلاط و روابط آزاد همانطور که ذکر شد مورد نقض قرار گرفته است و البته علم روانشناسی نیز با وجود تضارب آرا در این زمینه خود به نتیجه رسیده است که با وجود یکسری غرایز در دو جنس این اختلاط مورد رد و عدم اقبال قرار گرفته است. دکتر نسرین عظیمیان متخصص روانشناسی بالینی معتقد است :«اصولاً ارتباط بین دو جنس مخالف حتی در محیط هایی که ظاهراً امنیت بر آنها حکم فرما است مطابق آنچه که از شواهد امر برمی آید به دلیل کشش دو جنس نسبت به هم با تنش هایی مواجه است که این تنش ها برخاسته از نیازهای فیزیولوژیک انسان است. سیستم روابط آزاد به ویژه در جنس مذکر به دلیل اعتقاد به سلب آزادی و محدودیت سبب عدم تمایل آنها به ازدواج
می شود و علاوه بر آن حتی در صورت تشکیل خانواده ای به این شیوه که البته بر محور عشق خالص و محبت عمیقی که طرفین از آن دم می زنند شکل نگرفته است سبب خواهد شد که این خانواده ها سست و بی اعتبار باشند. در بحث نهادهای اجتماعی هم شواهد گواه بسیار خوبی است برای اینکه به ما اثبات کند که به فرض اداراتی که در آنها موضوع عدم اختلاط وجود دارد از راندمان کاری بالاتری در قیاس با اماکنی که به این امر اعتقاد و التزامی ندارند برخوردار هستند زیرا ما معتقد هستیم نهادهایی که تک جنسیتی بوده و البته با قید کارآمدی، افراد در آن مشغول فعالیت هستند نهادهایی هستند که به دور از تحریک غرایز دو جنس نسبت به همدیگر فعالیت می کنند و دوام پیدا کرده اند از بهترین نمونه های این نهادها سازمان هایی مانند بسیج و
ارگان های نظامی است که زنان و مردان در بخش های مجزا و منفک مشغول به فعالیت هایی در راستای یکدیگرند و ما امروز شاهد قوام و پایداری آنها هستیم.»شاید بتوان بهترین نمونه از عدم اختلاط را در سطح جامعه در نهاد آموزش و پرورش و در مدارس جستجو کرد به این نحو که در مدارس کشور ما از طریق عدم اختلاط حواس دانش آموزان دو جنس بیشتر متمرکز امر تعلیم و تعلم است و از سوی دیگر معلمین نیز با نوعی آسایش روحی و روانی به فعالیت در این نهاد مقدس مشغول می شوند. فرزانه جعفرزاده مدیر مرکز آموزشی دخترانه عترت در این خصوص میگوید: "قطعاً سازمان آموزش و پرورش با در نظر گرفتن اصل آموزش و طراحی شیوه های جدید که این شیوه ها متکی بر موازین اسلامی است این مهم را در نظر دارد. بخشی از آموزش در سیستم آموزشی کشور بر مدار جنسیت و تفکیک جنسیتی در این سازمان استوار است زیرا اثبات شده است که تفکیک جنسیت در اماکن آموزشی سبب افزایش میزان یادگیری محصلین می شود و علاوه بر آن حفظ آرامش در
محیط های آموزشی که عدم اختلاط دارند حرف اول را
می زند و بر خلاف ادعای بسیاری از افراد به ظاهر روشنفکر این عدم اختلاط نه تنها کودکان و نوجوانان ما را عقده ای نمی کند بلکه سبب میشود آنها درست مطابق فرهنگ اسلامی به سنین بلوغ و بالندگی برسند"در سطح کلان جامعه نیز برخی دیگر از نهادها و سازمان ها از بدو
شکل گیری خود مبحث عدم اختلاط را مورد نظر قرار
داده اند و امروز ما شاهد دوام و ثبات این مجموعه ها در قیاس با سایر نهادهایی بوده ایم که بدون در نظر داشتن این مقوله به فعالیت پرداخته اند یکی از این تشکلات که در دل اسلام و تفکر انقلابی آن متولد شد مجموعه حزب موتلفه اسلامی است، سیده فاطمه فخر به عنوان مسئول سازمان بانوان این تشکل اسلامی که در کارنامه خود فعالیت 50 ساله با اتکا بر عدم اختلاط زن و مرد در این حزب را دارد در خصوص قوام حزب بر این مبنا اینگونه بیان می کند: مسئله اختلاط زن و مرد در تمام مراحل زندگی زنان و مردان و در واقع در تمامی جوامع مطرح است اصولاً خداوند بین دو جنس زن و مرد طبیعت و غرایز را عطا کرده است که در نتیجه انعکاس این امور ما شاهد ثأثیرات متقابل دو جنس نسبت به هم هستیم و همین امر باعث ایجاد دو سؤال نسبتاً متناقض در قبال ارتباط زن و مرد پیش می آید که عبارتند از اختلاط و یا عدم اختلاط زن و مرد؟ و بدون شک تمام مسائل حوزه زنان و مردان متأثر از این سؤالات می گردد مطابق نظر اسلام و با توجه به آنچه در شرع مقدس آمده است هیچ محدودیتی برای فعالیت زنان وجود ندارد و در حقیقت زنان با حفظ این موازین می توانند آزادانه در بخش های گوناگون جامعه اعم از تشکلات سیاسی و اجتماعی به فعالیت بپردازند بهترین نمونه این حضور در جمهوری اسلامی ایران مشاهده
می شود اما آنچه که در نظام ما از اهمیت برخوردار است این است که توانایی افراد در مسیر تعالی بخش و مفید به کار گرفته شود و بر این مبنا نسبت به مسئله عدم اختلاط زن و مرد توجه ویژه ای شده است و قانون حجاب که مؤکداً در اسلام آمده است در نظام جمهوری اسلامی نیز مطمح نظر واقع شده است حزب مؤتلفه نیز به دلیل سبقه دینی که دارد مسئله عدم اختلاط و حجاب را در رأس امور خود قرار داده است و این به معنای محدودیت زنان در حزب برای فعالیت نیست بلکه ما اکنون شاهد فعالیت زنان در حزب دوشادوش برادران هستیم و زنان موفق ما در سراسر کشور با رعایت حجاب و عدم اختلاط در حزب مشغول فعالیت سیاسی هستند ضمن اینکه حفظ نهاد خانواده را در رأس امور خود قرار داده اند و ما نیز مفتخر هستیم که این زنان در دانشگاه و اماکن دیگر با حفظ این شئون فعالیت می کنند و از اعضای ما هستند.