اندیشه

عبادتی که مختص عاقلان است!

یکی از عقلانی‌ترین عبادات وقف است! زیرا وقتی کسی وقف کرد پرونده‌ای برایش در پیشگاه الهی باز می‌شود و تا زمانی که از موقوفه او بهره‌برداری می‌شود برایش حسنات سرازیر می‌شود.
یکی از سوالات مطرح در خصوص وقف این است که اگر مالی را وقف مثلا هیئت یا مسجدی یا حوزه علمیه و... نمودیم و بعد از چند سال آنجا منحل شد. (البته در فرض مسجد و حوزه این احتمال بسیار کمتر است) حال اگر مقداری از اموال وقفی باقی بود تکلیف آنها چیست؟ آیا میتوان وقف هیئت یا مسجد دیگری کرد؟

پاسخ دفتر مراجع عظام:

دفتر آیتالله العظمی سیستانی: باید به هیئت مشابهی داده شود.

دفتر آیتالله العظمی مکارم شیرازی: در فرض سوال اشکال ندارد.

دفتر آیتالله العظمی صافی گلپایگانی: در فرض انحلال هیئت مذکور به هیئتهای دیگری که فعالاند، داده شود تا استفاده صحیح از آن نمایند.

چند نکته:

- در آیه 12 سوره یاسین میفرماید: «ما آنچه را از پیش فرستادهاند و آثار آنها را مینویسیم.» مقصود از آثار چیست؟ یعنی اعمالی که با مرگ اثرشان کماکان باقی است که وقف از جمله آنهاست.

- یکی از عقلانیترین عبادات وقف است! زیرا وقتی کسی وقف کرد پروندهای برایش در پیشگاه الهی باز میشود و تا زمانی که از موقوفه او بهرهبرداری میشود برایش حسنات سرازیر میشود.

- شما تصور کنید فردی که مکانی را برای جلسات و کلاسهای قرآنی وقف نماید تا زمانی که در آن مکان قرآن خوانده شود او هم بهره میبرد. حتی اگر کودکی در آنجا قرآن بیاموزد و بزرگ شود و از سورههایی که آنجا آموخته بود قرائت کند باز هم شما در ثواب شریک هستید!

https://shoma-weekly.ir/cvxtM6