شهرستانها

ظرفیت های استانی برای تحقق سند الگوی پیشرفت در نظر گرفته شود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:اینکه دولت فارغ از ملاحظات زودگذر این سند را از جهت قابلیت اجرا و تحول‌آفرینی بررسی کرده و از ذخیره مدیریتی و کارشناسی دولت در مرکز و استان‌ها برای تحقق حداکثری و اجرایی شدن تمدن بزرگ اسلامی استفاده کند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:اینکه دولت فارغ از ملاحظات زودگذر این سند را از جهت قابلیت اجرا و تحولآفرینی بررسی کرده و از ذخیره مدیریتی و کارشناسی دولت در مرکز و استانها برای تحقق حداکثری و اجرایی شدن تمدن بزرگ اسلامی استفاده کند.

احمدعلی مقدم، در گفتگو با هفته نامه شما با اشاره به فراخوان رهبر انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، اظهار داشت: در راستای ترسیم افق مطلوب و نقشه راه پنج دهه آینده کشور، حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی طی فراخوانی، خواستار همفکری و ارائه نظرات مشورتی همه دستگاهها، مراکز علمی، نخبگان و صاحبنظران برای دستیابی به این الگو، شدند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه این فراخوان از دو جنبه قابل بررسی است، افزود: یک آنکه به ایرانیان یادآور میشود که به دلیل برخورداری از تجربه تمدن 5 هزار ساله، امکان تجربه موفق این تمدن را یک بار دیگر دارند و دستیابی به آن دور از ذهن نیست و نکته دوم به دنیا نشان میدهد بهرهمندی از مبانی، اصول و فقه اسلام به خصوص تشیع قابلیت تمدنسازی را دارد.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان، یادآور شد: ترسیم راه پنجاه سال آینده برای کشور، از چند جنبه قابل توجه است، یک آنکه این تدبیر معظم له نکات ظریفی دارد؛ همچون دمیدن روزنههای امید، پویایی و تلاش به روح جامعه، درگیر کردن دائمی دستگاههای فرهنگساز و فکر و اندیشه نخبگان برای دستیابی به اهداف این سند از کوتاه و سهل الوصلترین راه ممکن، خارج کردن دستگاههای تدوین سیاستهای کلی نظام از سردرگمی و تعیین مسیر حرکت آنان در چارچوب مدون، تعیین مأموریت و سهم همه نهادهای دولتی و غیر دولتی در قبال تحقق این مهم و... از ثمرات دوراندیشی معظم له است.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان یادآور شد: معظم له با اعلام فراخوان عمومی همه نخبگان کشور فارغ از، زبان، قومیت، مذهب، دین و گرایش سیاسی و در راستای استفاده از فکر و اندیشه آنان، همه آحاد نخبگان را در ترسیم افق آینده کشور سهیم کردند تا ضمن مسؤولیتپذیر کردن نخبگان در قبال سرنوشت کشور، شائبه نگاه سیاسی به تمدنسازی را از ذهنها دور کنند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه این سند به صورت نظاممند و با تلاش چند هزار تن از صاحب نظران، استادان دانشگاهی و حوزوی و فرزانگان جوان در طول هفت سال الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را در چهلمین سال پیروزی انقلاب به نتیجه رساند، گفت: برنامه مدون تلاش جمعی این افراد، نشان میدهد، خروجی این سند علمی، منطقی و بر روی اصول مشخصی قرار دارد و با چارچوب خاصی تدوین شده است.

کارشناس سیاسی با بیان اینکه در این سند با تکیه بر مبانی اسلامی و آرمانهای نظام اسلامی پیشرفت پنج دهه آینده ترسیم و برای نیل به آن تدابیری اندیشیده شده است، ادامه داد: انگشت اشاره معظم له جایگاهی را ترسیم میکند و نوید میدهد که مختصات آن را در تمدن نوین اسلامی ایرانی به نمایش گذاشته خواهد شد.

مقدم این سند را بهعنوان چارچوب بالادستی سیاستهای کلی نظام قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام مأموریت یافته است، بر این اساس، نقشه راه خود را ترسیم کند و در تدوین اصول و سیاستهای کلی کشور ضمن در نظر گرفتن اصول این سند، مواظبت کند ریل انقلاب از مسیر تمدن مورد نظر این سند خارج نشود.

وی مأموریت دولت در قبال این سند را یادآور شد و گفت: اینکه دولت فارغ از ملاحظات زودگذر این سند را از جهت قابلیت اجرا و تحولآفرینی بررسی کرده و از ذخیره مدیریتی و کارشناسی دولت در مرکز و استانها برای تحقق حداکثری و اجرایی شدن تمدن بزرگ اسلامی استفاده کند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: این سند به طور مشخص از سه نهاد و ارگان مهم یعنی سه شورای عالی کشور شامل امنیت ملی، انقلاب فرهنگی و فضای مجازی که بیشترین نقش را در تدوین اصول فرهنگی کشور دارند، خواسته است، برای تمدنسازی، نقشآفرینی و مشارکت کنند.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان، با بیان اینکه مضمون دروس دانشگاهها و خروجی حوزههای علمیه و وظیفه صاحب نظران باید در راستای تمدنسازی باشد، عنوان داشت: ایشان ضمن اینکه به آنان وظیفه اصلی خود را یادآوری کردند، از آنان خواستهاند پیشنهادهای مشخص برای پیشرفت کشور و تدوین این سند ارائه کنند.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان بیان داشت: رهبر فرزانه انقلاب با ملزم کردن مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که با مشورت همه مراجع ذکر شده ظرف دو سال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای تصویب و ابلاغ ارائه کند، عزم جدی خود و نظام اسلامی را برای ارائه الگوی تمدن اسلامی به دنیا نشان داد.

این فعال سیاسی تحقق این الگو را مستلزم ایمان، عزم، تلاش ملی و مداومت همگانی و از همه بالاتر تفضلات الهی دانست و تصریح کرد: این سند با تکیه بر محوریت خداشناسی و خدامحوری و توحید، بنا نهاده شده است تا به دنیا نشان دهد تنها در درجه اول با انسانشناسی، جامعهشناسی، ارزششناختی و دینشناختی است که میتوان به خداشناسی واقعی رسید و بنیان نهادن جامعه بر محوریت خدا، موفقیت آن تمدن را تضمین میکند.

کارشناس سیاسی با بیان اینکه برای حرکت عقلانه، مؤمنانه و متعهدانه برای ایجاد تمدن نوین اسلامی باید بر آرمانهای اسلامی تکیه کرد و به رسالت بشری انسان که همان عبودیت حق تعالی است باور داشت، تأکید کرد: در این سند مقرر شده است، ایران اسلامی در افق سال 1444 هجری شمسی به عالیترین مراحل معنوی، علمی و دنیوی دست پیدا کند و یک مسلمان شیعه ایرانی از بالاترین احساس امنیت، آرامش، آسایش، سلامت و امید زندگی در سطح برتر جهانی برخوردار باشد.

مقدم افق پیش روی کشور را بر اساس این سند اینگونه ترسیم کرد: تا سال 1444 ایران پیشتاز در تولید علوم انسانی و اسلامی در میان 5 کشور پیشرفته جهان قرار دارد و در تولید اندیشه جدید حرف اول را در دنیا میزند و فقر و فساد در کشور ریشهکن شده است و از نظر سطح کلی پیشرفت و عدالت در شمار 4 کشور برتر آسیا و 7 کشور برتر دنیا شناخته میشود.

https://shoma-weekly.ir/TmUaPT