اقتصاد

ظرفیت محقق نشده دیپلماسی اقتصادیِ ایران در منطقه

رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس با اشاره به همکاری ایران با چین، هند و روسیه در زمینه ترانزیت انرژی، هوایی و ریلی تاکید کرد از دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی در منطقه عقب هستیم.

عباس مقتدایی در برنامه رویداد در خصوص روابط ایران و کشورهای همسایه و این که آیا دیپلماسی منطقه‌ای ما تقویت شده است یا خیر، گفت: گام‌های قابل توجهی در این زمینه برداشته‌ایم ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب و بهره برداری از آن هنوز فاصله داریم.

سرمایه گذاری در ترکیه یا توسط چین و بهبود تجارت خارجی از سوی روسیه قابل توجه است و ما از سال‌های گذشته نیز با عقب ماندگی رو به رو شده‌ایم.

وی کارهای صورت گرفته در دوره کنونی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شخصا با وزرای اقتصادی صحبت کرده بودم و خواستم که وزرا به عنوان بخشی از برنامه پیشنهادی به مجلس موضوع دیپلماسی اقتصادی را دنبال کنند.

به گفته مقتدایی قرار بود وزارتخانه‌های نفت، اقتصاد، صمت، جهاد و... دیپلماسی اقتصادی را پیگیری کنند و مجلس در حال نظارت و بررسی است تا مشخص شود این برنامه‌ها تا چه میزان پیش رفته است!

نائب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان این که ۱۵ سال عضویت دائمی ایران در شانگهای به طول انجامید و به تازگی محقق شده است، گفت: جمهوری اسلامی به آسیای میانه و قفقاز و بسیاری کشورهای مهم آسیایی وصل شده که گامی رو به جلوست.

وی افزود: مجلس هم کمک کرد تا لایحه ارسالی دولت، با دقت و سرعت تایید و تصویب شود و دست دولت برای پیشبرد دیپلماسی اقتصادی باز است.

مقتدایی گفت: اگر به خوبی از این زیر ساخت‌ها استفاده شود، در کوتاه مدت بر دیپلماسی اقتصادی اثر خواهد گذاشت و در بهبود تجارت خارجی ما موثر خواهد بود و از طرفی سرمایه گذاری سایر کشورهای جهان را محقق خواهد کرد.

وی ایران را جز سه کشور دنیا دانست که ۱۵ همسایه دارد و بخش اعظم آن‌ها دارای پیشینه قبلی در جاده ابریشم هستند و لذا می‌توان در قالب‌های مختلف نظیر بندرهای زمینی با آن‌ها تعامل نمود.

مقتدایی از ظرفیت خوب ایران برای ورود به پروژه کمربند زمینی مورد نظر چین با سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری سخن گفت و افزود: می‌توان در ترانزیت انرژی، هوایی و ریلی کارهای مهمی را صورت داد؛ کما این که در چنین مواردی با چین، روسیه و هند کار می‌کنیم. 

https://shoma-weekly.ir/HD5DUA