شهرستانها

طرح حمایت از آمران به معروف باید جامع باشد

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان خراسان رضوی و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم گفت: به دلیل اینکه مسئله امر به معروف و نهی از منکر مسئله‌ای همگانی است آنچه در مجلس هفتم و هشتم در این مورد بررسی شد، این بود که همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی سازمان‌های فرهنگی و نظارتی و اجرایی درگیر شوند تا مسئله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک حرکت ملی سازمان دهی شود.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان خراسان رضوی و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم گفت: به دلیل اینکه مسئله امر به معروف و نهی از منکر مسئلهای همگانی است آنچه در مجلس هفتم و هشتم در این مورد بررسی شد، این بود که همه دستگاههای دولتی و غیر دولتی سازمانهای فرهنگی و نظارتی و اجرایی درگیر شوند تا مسئله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک حرکت ملی سازمان دهی شود.

جواد آرین منش افزود: امر به معروف و نهی از منکر موضوعی فرهنگی است و نه یک موضوع دولتی و کار فرهنگی را باید با ساز و کارهای فرهنگی پیش برد.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فرهنگ و رفتار در جامعه دربیاید، گفت: این امر نیازمند عزم ملی است و اینکه آحاد مردم، رسانهها و مسئولان به ویژه در نهادهای متولی امر فرهنگ و آموزش مشارکت داشته باشند تا در یک پروسه زمانی امر به معروف و نهی از منکر به صورت تدریجی به عنوان یک فرهنگ در جامعه در بیاید.

نماینده مجلس هشتم خاطرنشان کرد: ما میتوانیم در آینده نسبت به این مسئله امیدوار باشیم اما آنچه تاکنون وجود داشته این است که مسئله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک سوژه سیاسی از سوی مجلس علیه دولت آن هم در یک فصل خاص و در یک موضوع محدودی همچون حجاب مطرح میشود و هیچگاه جامعیت امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک نظارت عامه و مسئولیت همگانی مطرح نشده است.

دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است، گفت: لازم است خانوادهها، نهادهای آموزشی و فرهنگی و دستگاه اجرایی و قضائی زمینه حمایت ازآمران معروف و ناهیان از منکر را فراهم کنند تا کسانی که مباشرت به امر به معروف و نهی از منکر میکنند از کار خود پشیمان نشده و آسیب نبینند.

وی همچنین با اشاره به ارائه چند طرح در مجلس نهم در مورد حمایت از آمران معروف و ناهیان از منکر گفت: وقتی داخل مجلس در مورد امری که نیاز به عزم ملی و هماهنگی ملی دارد، هنوز هماهنگی و توافق روی متن پیشنهادی نشده چگونه میتوان انتظار داشت که در سطح جامعه این هماهنگی صورت گیرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم تشکیل کمیسیون مشترکی به منظور ارائه طرح جامع حمایت از آمران معروف و ناهیان از منکر را پیشنهاد کرد و گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس هرگاه موضوعی به کمیسیونهای مختلف مرتبط باشد، کمیسیون مشترکی با حضور اعضای کمیسیونها تشکیل میشود.

آرین منش افزود: بر این اساس اعضای کمیسیونهای قضائی، فرهنگی، شوراها، آموزش و حتی امنیت ملی میتوانند در کنار یکدیگر طرح جامعی در این زمینه تهیه و ارائه کنند.

وی همچنین تصریح کرد: این طرح نباید باعث ایجاد تشکیلات جدید در دولت شود چرا که این امر مغایر با اهداف برنامه پنجم توسعه است؛ سازمانهای موجود قادر هستند که در کنار فعالیتهای خود امر به معروف و نهی از منکر را در اولویت خود قرار دهند و با ساز و کار و نیروی انسانی موجود به این طرح بپردازند.

https://shoma-weekly.ir/B9WqHq