شهرستانها

طرح تقسیم استان‌های سیستان، کرمان و اصفهان در دستور کار مجلس

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت کاهش بروکراسی اداری در استان‌ها گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و اصفهان بر اساس طرح نمایندگان قرار است تقسیم شوند.این طرح از دو سال پیش توسط نمایندگان ارائه شده است.

ابوالفضل ابوترابی طرح تقسیمات کشوری را مرتبط با تقسیم سه استان عنوان کرد و گفت: این طرح از حدود دو سال پیش در مجلس شورای اسلامی مطرح و به کمیسیون امور داخلی و شوراها ارجاع داده شده است. این طرح درباره سه استان بزرگ و پهناور ایران است.

وی درباره قانون تقسیمات کشوری اظهار کرد: این قانون چند بار به روزرسانی شده است اما همچنان نواقصی دارد. دولت در این زمینه در حال تهیه یک لایحه جامع است و مجلس منتظر ارسال این لایحه از سوی دولت است. در کنار آن یک طرح مهمی در دستور کار قرار دارد که تحول بنیادینی در نظام اداری و حکمرانی کشور ایجاد می کند که به آن مردمی سازی حکمرانی یا مدیریت جامع شهری و روستایی گفته می شود. این طرح در ۲۶۰ ماده تهیه شده است که بر اساس آن امور محلی مربوط به پارلمان های محلی است. این طرح مانند کشورهایی است که مبتنی بر تمرکز زدایی هستند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تاکید بر ضرورت کاهش بروکراسی اداری در استان ها گفت: استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و اصفهان بر اساس طرح نمایندگان قرار است تقسیم شوند. این طرح از دو سال پیش توسط نمایندگان ارائه شده است و در حال حاضر در نوبت صحن قرار دارد و مراحل قانونی آن کاملا طی شده است.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان ۱۱ درصد کل خاک ایران را در بر گرفته است و در واقع استاندار این استان قرار است بر استانی مدیریت کند که بیش از ۸۰۰ کیلومتر بین چابهار تا مرکز استان یعنی زاهدان فاصله است. در اصفهان و در مرکز استان یعنی کاشان برای کارهای اداری باید بیش از ۲۵۰ کیلومتر راه طی کنند تا به شهر اصفهان برسند.

ابوترابی از مسائل اقتصادی به عنوان یکی از مباحث مهم در تقسیم استان ها یاد کرد و گفت: با تقسیم استان ها، به جای اینکه اعتبارات و بودجه ها داخل خود استان تقسیم شود، از تهران کار تقسیم بودجه انجام می شود.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس بیان کرد: در غرب کشور، استان ها کوچک هستند و کوچکترین استان ایران یعنی ایلام در غرب قرار دارد اما در شرق پهناوری استان ها بسیار بزرگ هستند و پنج استان بزرگ کشور در شرق قرار دارند.

https://shoma-weekly.ir/iIpeSz