شهرستانها

طرح انتقال پایتخت سنگی بزرگ برای نزدن

در طول این سال‌ها هر از چند گاهی موضوع انتقال پایتخت به دلایل گوناگون مطرح شده و در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌ویژه در سالهای پس از پایان جنگ تحمیلی نیز موضوعاتی نظیر آلودگی شدید هوا، وجود مشکل حمل و نقل درون شهری و ترافیک، مشکلات ناشی از رشد فزاینده شهر، خطر زلزله و مواردی از این دست باعث طرح دیدگاههای موافق و مخالف در زمینه انتقال پایتخت شد، اما این موضوع هیچگاه فرا‌تر از بیان دیدگاه‌ها پیش نرفت.
جواد آرین منش- از زمان آغاز محمدخان قاجار در سال ۱۱۶۴ که تهران به دلیل موقعیت نظامی و جغرافیایی به پایتختی برگزیده شد، حدود ۲۲۸ سال میگذرد.

در طول این سالها هر از چند گاهی موضوع انتقال پایتخت به دلایل گوناگون مطرح شده و در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بهویژه در سالهای پس از پایان جنگ تحمیلی نیز موضوعاتی نظیر آلودگی شدید هوا، وجود مشکل حمل و نقل درون شهری و ترافیک، مشکلات ناشی از رشد فزاینده شهر، خطر زلزله و مواردی از این دست باعث طرح دیدگاههای موافق و مخالف در زمینه انتقال پایتخت شد، اما این موضوع هیچگاه فراتر از بیان دیدگاهها پیش نرفت.

وی در ادامه گفت: اینک نیز به نظر میرسد نمایندگان مجلس به کلیات طرحی رأی دادند که هرگز پیش نیاز آن که انجام مطالعات عمیق و کارشناسانه است، فراهم نشده است و دلایل زیادی بر سطحی بودن وغیر کارشناسی بودن و حتی غیر عملی بودن آن حکایت دارد، شاید بتوان گفت این طرح گامی است در جهت پاک کردن صورت مسئله به جای حل اساسی مشکلات کلانشهر تهران.

برابر اصل ۷۵ قانون اساسی نمایندگان مجلس نمیتوانند طرح و پیشنهادی را ارایه و تصویب کنند که به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی بیانجامد و منابع مورد نیاز آن پیش بینی نشده باشد.

طرحها میبایست در راستای چشم انداز ۲۰ ساله و قوانین توسعه کشور باشد، در حالی که چنین طرحی که فقط مطالعه آن به هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، هرگز در قانون برنامه پنجساله و چشم انداز ۲۰ ساله جایگاهی ندارد.

*دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی
https://shoma-weekly.ir/Iyko4a