اقتصاد

ضعف بخش بازرگانی منجر به افزایش قیمت ها شده است

آل اسحاق گفت: اهداف خطیری مانند تنظیم روابط تجارت خارجی را باید وزارتخانه مستقلی اجرا کند و اینکه بخش‌های بازرگانی در وزارتخانه‌های مختلف پراکنده باشد، کاری از پیش نخواهد برد.
به گزارش خبرگزاری فارس، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی صنایع،‌ معادن و کشاورزی ایران و عراق و همچنین عباس پاپی‌زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس امروز در مناظره‌ای پیرامون احیای وزارت بازرگانی و قانون تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و در دانشگاه امام صادق (ع) شرکت کردند.

ابتدا مجری برنامه با بررسی ساختار صنعت، بازرگانی و کشاورزی اعلام کرد که طی 60 سال گذشته تقریبا هر 8 سال ساختار این وزارتخانه تغییر یافته و ادغام یا تفکیک شده است.

یحیی آل اسحاق اعلام کرد که ساختار متفاوت بخش بازرگانی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری‌ها در زمان و مکان خاص متفاوت بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر احیای وزارت بازرگانی به عنوان یک ابزار است، گفت: این تصمیم‌گیری با توجه به هدفی که الان وجود دارد، تغییر می‌کند.

از نظر آل اسحاق امروز کشور در شرایط خاصی قرار گرفته تحت تاثیر جنگ اقتصادی و تحریم‌ها است و به لحاظ اینکه معیشت مردم بیشتر مدنظر باشد، چنین تصمیمی از سوی دولت گرفته شده است.

آل اسحاق با اشاره به اهداف وزارت بازرگانی از جمله تنظیم روابط تجارت خارجی و برنامه‌های خارج از کشور، تنظیم امور بازرگانی داخلی گفت: این اهداف خطیر را باید وزارتخانه مستقلی اجرا کند و اینکه بخش‌های بازرگانی در وزارتخانه‌های مختلف پراکنده باشد، کاری از پیش نخواهد برد.

وی ادامه داد: 4 میلیون واحد صنفی وجود دارد و اینها ساماندهی می‌خواهد. بازار داخل نیاز به تنظیم دارد و بسیاری از اتفاقاتی که اکنون در حوزه بازار می‌افتد، متاثر از نابسامانی بخش بازرگانی است.

آل اسحاق به عنوان نمونه اشاره کرد که افزایش نرخ ارز در چند هفته گذشته به دلیل این بود که با اعلام دولت مبنی بر اینکه واردات با نرخ نیمایی و آزاد مشکلی ندارد، تقاضا برای ارز بیشتر شد و به تبع آن نرخ ارز در داخل کشور افزایش یافت.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی صنایع،‌معادن و کشاورزی ایران و عراق با بیان اینکه در حال حاضر روابط اقتصادی در نظام سیاسی تاثیر عمده‌ای دارد، گفت: جایگاه کشورها در تجارت جهانی و سطح تکنولوژی به عنوان دو شاخص عمده در رشد یا عقب‌ماندگی کشورها مطرح است، بنابراین احیای وزارت بازرگانی می‌تواند در جهت تحکیم روابط اقتصادی و تاثیر آن در نظام سیاسی باشد.

آل اسحاق همچنین گفت: الان کشور ما درگیر جنگ اقتصادی است و برای مقابله با آن سازوکار ویژه‌ای می‌خواهد که احیای وزارت بازرگانی می‌تواند به این شرایط شبه بحران کمک کند.

به گفته آل اسحاق بخش بازرگانی الان یک چهارم وزارت بازرگانی هم نیست و بنابراین وظایف مهم این بخش را نمی‌تواند به درستی انجام دهد.

وی مطرح کرد که 14 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته، اما چون متولی ویژه‌ای وجود ندارد ،کاری از پیش نمی‌رود.

آل اسحاق گفت: به گفته وزیر صنعت یک میلیارد دلار ارز برای واردات گوشت داده شده، اما قیمت‌ها تنظیم نشده است و همه اینها به این دلیل است که بخش بازرگانی قوی وجود ندارد.

https://shoma-weekly.ir/HrVLqJ