شهرستانها

ضرورت طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت

انقلاب اسلامی در ایران به عنوان یک الگو ومدل توانسته خود را در عرصه اندیشه وعمل پیدا کند. امروز این انقلاب در ابعاد مختلف مورد توجه است اما این انقلاب برای رسیدن به یک هژمونی با چالش‌ها و مشکلاتی همراه است که باید با تدبیر واندیشه بر آنان غبله کرد.

نصرت الله حیدری - انقلاب اسلامی در ایران به عنوان یک الگو ومدل توانسته خود را در   عرصه اندیشه وعمل پیدا کند. امروز این انقلاب در ابعاد مختلف مورد توجه است اما این      انقلاب برای رسیدن به یک هژمونی با چالشها و مشکلاتی همراه است که باید با تدبیر    واندیشه بر آنان غبله کرد.                                                                                      

یکی از چالشهای فراروی جمهوری اسلامی در ایران نفوذ الگو ومدلهای غربی است.غربیها تمام تلاش خود را بر این راهبرد متمرکز نموده اند که نظام مردمسالاری دینی را در ایران نا کارآمد نشان دهند. انقلاب اسلامی در ایران گامهای ارزنده ای چه در حوزه نظر وچه در عرصه عمل بر داشته است.امروزه ایران پرچمدار احیای تمدن اسلامی در جهان است.طبیعتاً این انقلاب باید احیاگر ارزشهای دینی وتمدنی در جهان اسلام باشد.امروز ایدئولوژی حاکم در نظام سیاسی در ایران سخت مورد توجه است.برای پاسخگوی به این نیاز تاریخی مستلزم نظریه پردازی واندیشه ورزی در حوزه سیاسی هستیم.با کمال تأسف باید بگویم ما مرکزی برای پیگیری این راهبرد در کشور نداریم واگر اقداماتی هم شده بسیار ناچیز و پراکنده بوده است.امروزه چالش بزرگ زمانه ما ناکارآمدی نظامهای سیاسی رایج در غرب اعم از لیبرال دموکراسی وسوسیالیسم است که بحران ناشی از ناکارآمدی در آنها بشریت را به شدت گرفتار کرده است.مردم ما فروپاشی نظام مارکسیستی را شاهد بوده اند اما نظام لیبرال دموکراسی با ایجاد ذهنیت کاذب در شهروندان خود تاکنون خود را حفظ کرده است.اما این روزها یکی پس از دیگری نقاب از چهره فریب آنان می افتد ومردم بهتر می توانند به ماهیت این ساختار واقف شوند.بحران در سرمایهداری در عرصه اقتصاد در کنار بحران معنوی واخلاقی کارآمدی این نظام سیاسی را به شدت زیر سؤال برده است. حالا که جهان غرب چنین گرفتار شده است چه کسی وکسانی باید این خلأ را پر نمایند؟ اینجاست نقش رهبران فکری ونخبگان ابزاری در جمهوری اسلامی مشهود می گردد.خوشبختانه رهبر معظم انقلاب اسلامی با دور اندیشی راه را نمایان ساخته اند.اصرار وتمرکز ایشان بر مدل ایرانی-اسلامی پیشرفت به نوعی حرکت روبه جلوی انقلاب اسلامی واستقبال از این فضا است.حضرت آیتالله خامنهای در این رابطه می فرمایند: طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در واقع ارائه محصول انقلاب اسلامی و طراحی یک تمدن جدید و پیشرفته در همه عرصهها بر مبنای تفکر و اندیشه اسلامی است، بنابراین افق کار باید بلندمدت و همراه با افزایش عمق دیده شود.اما به نظر می رسد توانها باید دوچندان شود.در این رابطه به صراحت باید بگویم حوزه ودانشگاه از فضای کنونی خیلی دور هستند و دچار روزمرگی شده اند وبا انتظارات رهبری فاصله بسیار دارند. در کنار این وقایع نخبگان ابزاری ما که گردانندگان سیستم اجرایی در بخشهای مختلف کشور هستند اصلاً در مسیر تحولات نیستند و هنوز به جایگاه خود در فرایند کارآمدی نظام واقف نشده اند به نظر می رسد در این راستا باید اقدامات ذیل در دستور کار قرار گیرد:

۱-بازسازی تمدن اسلامی در ابعاد مختلف توسط نخبگان دانشگاهی وحوزوی.

۲-ایجاد انگیزه وتفکر خلاق در نخبگان فکری وابزاری برای ایجاد تمدن اسلامی .مدیر ونخبه ما باید به این خود باوری برسد تا بتواند در این مقطع حساس تاریخی ایفای نقش نماید.

۳-تئوریزه کردن مردم سالاری دینی فقه محور وارائه مدل ایرانی- اسلامی پیشرفت.مطلوبیت برای نظام دینی در این حوزه هدف است .مردم باید عملاً طعم رفاه وپیشرفت را در سایه نظام مردم سالاری دینی بچشند.

۴-عنایت وتوجه به شایسته سالاری در نظام اداری و روان سازی نظام اداری برای خدمت بهتر به مردم.

۵- امروز مردم سالاری دینی سخت مورد توجه است.غفلت از این مطالبه تاریخی و بیتوجهی به ابعاد فلسفی-سیاسی-اقتصادی وفرهنگی این مدل خیانت به کل اسلام بوده واگر خدای ناخواسته این نظام آسیب ببیند اسلام برای سالها آسیب خواهد خورد.ماباید جایگاه تاریخی خود رادرک کنیم.

۵-اعتماد به جوانان. مقام معظم رهبری در این رابطه می فرماید:باید به جوانها اعتماد کرد زیرا جوان  انگیزه و نشاط او تمامنشدنی است.

۶-توجه به مقوله گفتمان سازی.مقام معظم رهبری در این رابطه می فرماید: طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت را کاری بسیار بزرگ، فاخر، بلندمدت و عمیق دانستند و تأکید کردند: لازمه تحقق الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمانسازی آن در جامعه است.

۷-جوانان اندیشمند ایلامی باید تلاش نمایند تا مدل توسعه بومی ایلام را در افق توسعه ایران اسلامی طراحی نمایند وارائه دهند .دانشگاه وحوزه باید در این زمینه بیش از گذشته فعالیت نمایند وما به این افق وچشم انداز امیدوار هستیم.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان ایلام

https://shoma-weekly.ir/VFYcDP