اقتصاد

ضرورت دعوت از بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی منطقه ای

صنایع کوچک و متوسط برای تامین مواد اولیه، ماشین‌آلات و همچنین سهم بازار نیازمند توسعه همکاری ایران و کشورهای عضو بریکس هستند. وی در پاسخ به اینکه ایران درحال‌حاضر در صنایع سنگین ضعیف است و همکاری با کشورهای عضو بریکس تا چه اندازه می‌تواند به ایران در صنایع سنگین و نیمه‌سنگین و ارتقای دانش فنی کمک کند؟ بیان کرد: همکاری در زمینه صنایع سنگین مذاکرات کلی‌تری را می‌طلبد اما وزیران صنعت، معدن و تجارت و نیز امور اقتصادی و دارایی باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند
اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق ایران و روسیه به اهمیت بالای دیدارهای رییس‌جمهوری کشورمان با روسای جمهوری روسیه، چین، بلاروس و افغانستان و نخست‌وزیر هندوستان در حاشیه سفر رییس‌جمهوری کشورمان به روسیه و شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر اوفا روسیه، اشاره کرد و گفت: در این دیدارها، راه‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه بین ایران و کشورهای عضو بریکس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است که باید در آینده نزدیک شاهد فواید و نتایج مثبت این نوع مذاکرات باشیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامیضمن ابراز گله‌مندی از دعوت نکردن فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق ایران و روسیه برای شرکت در این سفر بیان کرد: اتاق ایران و روسیه نزدیک به ۳۰ سال برای توسعه همکاری با کشور روسیه تلاش کرده و از سوی دیگر همواره یکی از تاکیدات مسئولان استفاده از توان بخش خصوصی و مشارکت در امور است در حالی که در عمل شاهد حضور بخش خصوصی در این نوع مشارکت‌ها نیستیم.

رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به اهمیت حضور ایران در کنفرانس شانگهای و اجلاس بریکس تصریح کرد: البته مقدمات همکاری‌های اقتصادی و صنعتی با حضور در این کنفرانس‌ها فراهم و مذاکرات لازم انجام شده است که نتایج اثرات این نوع نشست‌ها بعدها مشخص خواهد شد. بنابر این باید برنامه‌های لازم برای توسعه این همکاری مد نظر مسئولان و بخش خصوصی قرار گیرد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: به عنوان نمونه وزارت کشاورزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اهداف مورد نظر در این نشست‌ها را مورد پیگیری قرار داده و اقدامات لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و صنعتی انجام شود.
عسگراولادی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه صنایعی می‌توانند با توسعه همکاری ایران و بریکس در اولویت قرار گیرند؟ گفت: صنایع کوچک و متوسط برای تامین مواد اولیه، ماشین‌آلات و همچنین سهم بازار نیازمند توسعه همکاری ایران و کشورهای عضو بریکس هستند. وی در پاسخ به اینکه ایران درحال‌حاضر در صنایع سنگین ضعیف است و همکاری با کشورهای عضو بریکس تا چه اندازه می‌تواند به ایران در صنایع سنگین و نیمه‌سنگین و ارتقای دانش فنی کمک کند؟ بیان کرد: همکاری در زمینه صنایع سنگین مذاکرات کلی‌تری را می‌طلبد اما وزیران صنعت، معدن و تجارت و نیز امور اقتصادی و دارایی باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

https://shoma-weekly.ir/4I3OsC