ورزش

ضرورت توجه لازم به راهبرد مقام معظم رهبری در ورزش

«من بر خلاف بعضی‌ها که از اول انقلاب گفته انقلاب با قهرمان ورزشی مخالف است، گفتم، نه، بنده با قهرمان ورزشی موافقم و معتقدم دنیای ورزش باید قهرمان داشته باشد...›
کیومرث هاشمی- ورزش ایران در تمام سالهایی که در مسیر پیشرفت گام برداشته، چهرههای درخشانی را در آسمان پرستاره خود داشته است که با افتخار آفرینی خود منشاء تحول و «دوران ساز» بودهاند. افتخارآفرینی آنان اگرچه باعث سربلندی ملت ایران شد، اما پیش از آن نقطه عطفی در تاریخ ورزش ایران محسوب میشود.

پهلوان علیرضا سلیمانی یکی از این ورزشکاران دورانساز بود. از نظر مدالآوری طلای علیرضا سلیمانی یکی از مهمترین بزنگاههای تاریخی در ورزش کشور است که در واقع موج بعدی توجه به ورزش همگانی را از این مقطع زمانی در ساختار برنامهریزی کلان ورزش کشور وارد کرد؛ مدال سلیمانی یادآوری این نکته بود که توجه به ورزش قهرمانی در بستر ورزش برای همه میتواند یک راهبرد اصولی در تبلور غرور ملی برای کشور باشد. توجه به این نکته که وقتی سلیمانی به مدال طلای مسابقات جهانی رسید، یک دهه بود که ورزش ایران نتوانسته بود، مدال طلای جهانی را در کشتی ملی از آن خودکند، این مسئله نه به دلیل ضعف ورزش ایران که به دلیل فضایی بودکه جبهه استکبار جهانی، جنگی ناجوانمردانه را علیه ملت مظلوم ایران تحمیل کرده بودند. در این سالها ورزشکاران زیادی مانند گروههای دیگر جامعه، اولویت نخست را حضور در میادین مبارزه با دشمن میدیدند، چه آنکه مجالی برای حضور در عرصههای دیگر نبود. در این میان اما مدال طلای سلیمانی درست بعد از پایان جنگ آن هم با کیفیتی که او در برابر حریف آمریکایی به پیروزی رسید، یک استارت سریع و بجا برای تبلور ورزش قهرمانی در کشور بود. مقطع زمانی این مدال مهم بود چه آنکه پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی بالاتر از ابرقدرتهای شرق و غرب به اهتزاز درآمده بود و این نشان دهنده نیرومندی و پیروزی ایرانیان در میادین مختلف محسوب میشد. همین مسئله در عرصه بینالمللی، ورزش ایران را مطرح کرد و در عرصه داخلی ورزش قهرمانی را در نزد مسئولین به عنوان یک ابزار مهم در دیپلماسی عمومی در ابعاد بینالملل مطرح کرد.

این راهبرد مهم در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفت به صورتی که ایشان فرمودند: «من بر خلاف بعضیها که از اول انقلاب گفته انقلاب با قهرمان ورزشی مخالف است، گفتم، نه، بنده با قهرمان ورزشی موافقم و معتقدم دنیای ورزش باید قهرمان داشته باشد... کلام معظم له در واقع یک استراتژی بلند مدت در نزد برنامهریزان ورزش کشور شد، به صورتی که توجه به ورزش قهرمانی و تبلور غرور ملی در عرصه داخلی و بینالملل مطرح گردید. از این رو مدال علیرضا سلیمانی در مقطع اتمام جنگ تحمیلی آن هم در برابر نماینده آمریکا و بالاتر رفتن پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی، روسیه و آمریکا (دو ابرقدرت روز جهان) بیشک دورانساز بود و راه ورود به ورزش قهرمانی به صورت رسمی مدیون این دلاور مرد کشتی کشورمان است.

روحش شاد، پهلوان سلیمانی مرد اخلاق، معرفت و مردانگی، مرد دورانساز ورزش ایران

*رئیس کمیته ملی المپیک

https://shoma-weekly.ir/IjvwU3