شهرستانها

ضرورت تحقق مشارکت حداکثری

اهمیت مشارکت مردم در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبیین شود و برای مردم این مسئله به درستی تبیین شود و رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی در این زمینه نقش بارزی دارند و نخبگان نیز بهتر از دیگران می‌توانند اهمیت این موضوع را بیان کنند. پ
جواد آرین منش- در زمینه راهکارهای تحقق مشارکت حداکثری چند مبحث مطرح است، اساساانقلاب اسلامی بر پایه سه رکن اساسی بنا شده است، رکن نخست ایمان و اعتقادات مردم به اسلام و ارزشهای اسلامی است که موتور محرک انقلاب اسلامی محسوب میشود.

نقش رهبری انقلاب و ولایت فقیه به عنوان رکن دوم است. این مسئله ضامن تداوم انقلاب اسلامی است و رکن سوم که عامل بقای انقلاب نیز بوده، حضور و مشارکت مردم است. انقلاب اسلامی مادامی که مردم از این نظام و انقلاب حمایت کنند به راه خود ادامه میدهد، اساساجمهوری اسلامی شامل جمهوریت و نظام است، جمهوریت نظام یعنی مشارکت و حضور مردم که در اصل ششم قانون اساسی به آن تأکید زیادی شده است. شوراهای شهر و روستا و سایر همه پرسیها باید با حضور مردم صورت بگیرد و این مسائل ضامن جمهوریت نظام جمهوری اسلامی ایران است. باید راهکارهای تحقق مشارکت حداکثری در جمهوری اسلامی را بررسی و بیان کرد. نکته نخست این است که باید اهمیت مشارکت مردم در عرصههای گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبیین شود و برای مردم این مسئله به درستی تبیین شود و رسانهها و به ویژه رسانه ملی در این زمینه نقش بارزی دارند و نخبگان نیز بهتر از دیگران میتوانند اهمیت این موضوع را بیان کنند. پس از تبیین مشارکت، باید زمینه مشارکت مردم در امور مختلف سیاسی و اقتصادی فراهم شود، سیاستهای اصل ۴۴ با هدف مشارکت سیاسی مردم شکل گرفته و در عرصه فرهنگی و سیاسی نیز چنین است و نماد بارز مشارکت سیاسی مردم، انتخابات است. اساس انقلاب اسلامی بر اسلام و ارزشهای انقلابی است یعنی اسلامی که پیامبر ما برای آن مبعوث شده تا اخلاق را در جامعه نهادینه کند.

انتخابات یکی از عرصههای ظهور و بروز اخلاق یا بداخلاقی سیاسی و انتخاباتی است. انتخابات عرصه آزمون انسانیت است زیرا اخلاق زمانی معنا پیدا میکند که منافع با یکدیگر اصطکاک داشته باشد.

خودبرتربینی، وعده دروغ دادن و تخریب دیگران از مصادیق این مسئله است، گاهی کاندیداها وعدههایی را میدهند که تحقق آن نیازمند اختیاراتی فراتر از اختیارات رئیس جمهور است.

* دبیر حزب مؤتلفه خراسان رضوی

https://shoma-weekly.ir/oHxT4C