زنان

ضدتبلیغی به نام حجاب اسلامی در ریو

یکی از مفاهیمی که این روزها در میدان رقابت‌های دشوار المپیک ریو2016 به چشم می‌خورد موضوع حجاب اسلامی است؛ در حقیقت در المپیک امسال بحث حجاب یکی از مباحثی بود که در رسانه‌های مختلف دنیابازتاب زیادی به همراه داشت. ا
نفیسه زارعی- شاید بیش از آنکه دنیا یک واحد زبانی را به عنوان زبان رسمی منطقهای معرفی کند و آن را پربازخوردترین زبان دنیا بنامد، جهان به فهم مشترکتری از آنچه برایش به عنوان قرارداد ثبت و ضبط شد، رسید؛ زبان مشترکی به نام ورزش که حالا در ادبیات آدمهای کره زمین به واسطه فرامرزی شدنش با زبان بیزبانی مفاهیم عمیقی را منتقل میکند، مفاهیمی مانند صلح، آرامش، امنیت و حتی میتواند یک ایدئولوژی خاص و مفاهیم مرتبط با آن را منتقل کند.

یکی از مفاهیمی که این روزها در میدان رقابتهای دشوار المپیک ریو2016 به چشم میخورد موضوع حجاب اسلامی است؛ در حقیقت در المپیک امسال بحث حجاب یکی از مباحثی بود که در رسانههای مختلف دنیابازتاب زیادی به همراه داشت. از حجاب چادر سکینه خدابنده لومربی تیراندازی تیم ملی ایراندر مراسم رژه افتتاحیهگرفته تاحجاب برخی از ورزشکاران کشورهایدیگر مثل والیبالیست و وزنهبردارمصری و شمشیرباز آمریکایی؛ اما در اینمیانشاید حجاب «ابتهاج محمد»شمشیرباز آمریکایی بیشتر از همهمورد توجهرسانههای دنیا قرار گرفت و هرکدام به شکلی خبری از آن را پوشش دادند این پوشش خبری از ماههای بسیار قبلتر از شروع المپیک در پایگاههای اطلاعرسانی غربی و شرقی به چشم میخورد.

اما داستان ابتهاج محمد زمانی صورت قبیح سیاسی ورزشی خود را نشان میدهد که او بهعنوان نماینده ورزشی آمریکا؛ کشوری که سایه لیبرالیسم بر سرش سنگینی میکند در المپیک ظاهر میشود و البته در روزهای قبل از شروع این بازیها برای ادامه تبلیغات انتخاباتی دموکراتهای آمریکایی با روی گشاده مورد استقبال باراک اوباما قرار میگیرد و در ادامه عملیات فریب رسانهای آمریکاییها تصاویر خبری این دیدار در سطح گسترده در فضای مجازی منتشر میشود بدون آنکه پشتپرده آن برای افکار عمومی بازگو شود؛ پشتپردهای که تضاد دنیای استکبار با اسلام و موضوع حجاب به عنوان یک نماد اسلامی را مینماید. این موضوع زمانی خود را بیش از همیشه نشان میدهد که درمییابیم او درست در زمانی که توانست سهمیه المپیک را بگیرد در بستر موج رسانهای که عنوان شد، گفته بود؛ حجاب او، مبارزهای با باورهای غلط در مورد زنان مسلمان و همچنین دعوتی برای ورزشکردن دختران مسلمان است. به گفته خودش برای اینکه بتواند با داشتنپوشش و حجاب به این جایگاه برسد سختیهای زیادی رامتحمل شده استو حتی کارت شناسایی با حجاب به وی ندادهاند و اصراروی برای حفظ حجابش، باعث اخراج متصدی صدور کارت شناسایی فستیوال شمشیرزنی شد.

اما «ابتهاج محمد» در المپیکشاید بیشتر از همه مورد توجه ایرانیان قرار گرفت. اول حضورش در المپیک، دومزمانی کهکمپینهای حجاب برای دفاع از سکینه خدابندهلوبرپا شده بودتصویر وی را هم در کنار تصویر چادری خدابنده لو به نمایش گذاشتند و سوم وقتی بود کهاو توانستمدال برتر المپیک را به دست بیاورد. در این میان تعریف و تمجید از «ابتهاج محمد» در فضای رسانهای بالا گرفت و داغ شد تا جایی که عدهای او را به عنوان الگوی اسلامی معرفی کردند؛ شایدزنگ خطر از همین جا به صدا درآمد و باعث حساسیت بیشتری گشت.در حقیقت باید گفت هرچند «ابتهاج محمد»برای ورود با حجاب به چنین عرصهای سختی کشید و این قابل تقدیر است؛ اما نبایدجوزده شویم و او راالگوی اسلامی معرفی کنیمپوشش وی زمانی اهمیت مییابد که با درنظرگرفتن پشت پردهای که ذکر شد ترویج نوعی از اسلام لیبرال را دربردارد، حجاب ابتهاج محمد برگرفته از اسلامی است که تنهاپوشیدگی موی سر راملاک تمکین به اسلام قرار میدهد و به موضوع حجاب حقیقی اسلامی کاری ندارد؛ بهطور مثال «ابتهاج محمد» بیمحابا با اوباما دست میدهد لباسهای نهچندان برازندهمسلمانبه تن میکند و با اتکا به روسری که سر دارد خود را نماینده جامعه مسلمانان و الگوی زن اسلامی معرفی میکند. فلسفه حجاب البته مقابل با تبرج است که این روزها نسبت به آن کمتوجهی زیادی میشود. اسلام برای کوچکترینموارد زندگی زن و مرد قوانینی دارد؛ قوانینی کهاستحکام بنیاد خانوادهو روابط بین فردی را هدف قرار داده است و با اسلام حقیقی فاصله بسیار دارد و علاوه بر آن سبب میشود حرکات کسانی چون سکینه خدابندهلو نادیده گرفته شود و حقیقت حجاب کمرنگ شده تا از این طریق گرایش به اسلام لیبرالی بیشتر شود.

https://shoma-weekly.ir/bz43fS