وی تصریح کرد: یکی از دلایل برتری قرضالحسنه به صدقه آن است که صدقه به نیازمندان تعلق میگیرد ولی افرادی که از قرضالحسنه استفاده میکنند مستحق و مسکین نیستند و آبرومندانی هستند که برای حل مشکلات اقتصادی خود از قرضالحسنه را انتخاب میکنند و در حقیقت مشکل آنها توسط قرضالحسنه حل میشود؛ لذا مسئله قرضالحسنه در اسلام اهمیت زیادی دارد.
این عضو شورای مرکزی خاطرنشان کرد: افراد متدین از سالهای بسیار دور اقدام به تأسیس صندوقهای قرضالحسنه در مساجد کردند و اکنون در سراسر کشور این صندوقها رونق و اشاعه یافته و کارگشایی کرده است و این سنت یک سنت باقیه برای انسان است و سازمان اقتصاد اسلامی بهعنوان یک رکن در قرضالحسنه بهحساب میآید.
فرخ با نگاهی به عملکرد بانکها در حوزه اعطای تسهیلات قرضالحسنه تأکید کرد: بانکها به شکل قویتری میتوانند به قرضالحسنه بپردازند اما متأسفانه سایر حسابها و وامها وضعیت خوبی ندارد و روشهایی که بانکها برای ارائه وام و تسهیلات اتخاذ میکنند بر اساس شیوه قرضالحسنه نیست و باید این سیستم اصلاح شود.
وی بابیان اینکه بانکها با پرداختن به حسابها و وامهای قرضالحسنه میتوانند کارگشایی کنند یادآور شد: مردم، خیرین و دولت باید در این راه کوشش کنند زیرا مشکلات مردم در شرایط فعلی اقتصاد و کرونا بیشتر شده است و وامهای قرضالحسنه با کارمزدهای پایین میتوانند برای حل این مشکلات اقدام کنند.
فرخ شرایط اخذ تسهیلات از بانکها را دشوار ارزیابی کرد و افزود: متأسفانه شرایط دشوار و بیقاعده سبب اعطای وامهای کلان به برخیها و محرومیت اقشار نیازمند به وام از تسهیلات شد و تنها با قرضالحسنه اسلامی در صندوقها و بانکها بخشی از این مشکل حل میشود.
این عضو شورای مرکزی در پایان حساب و وام قرضالحسنه را یکی از راههای برونرفت از بانکداری غیر اسلامی و وامهای ربوی دانست و ترویج فرهنگ قرضالحسنه توسط متولیان امر را ضروری برشمرد.