ورزش

صعود ایران در گرو کسب امتیاز از نیجریه ایران باید نخستین گام را محکم بردارد

فوتبال ایران هشت سال است که از رسیدن به جام جهانی بازمانده و در تمام این هشت سال به چنین روزی اندیشیده‌ایم، روزی که قرار است تیم ملی یک بار دیگر در میدانی به وسعت جهان، عرض اندام و خودنمایی کند! و حالا این روز فرا رسیده است. حکم قرعه رأی بر آن داده که با نیجریه دیدار کنیم. تیمی محکم، قدرتمند و ریشه‌دار از قاره سیاه و محروم آفریقا. نیجریه دارای فوتبالی است که اتکای فراوان بر قدرت و فیزیک بدنی بازیکنانش دارد، اما این تنها برگ برنده آنان نیست. سبزپوشان آفریقایی، فوتبالی دسته جمعی و تاکتیکی را در دستور کار خود دارند و چهره‌ای که در دیدارهای گذشته از خود به نمایش گذاشته‌اند، بیانگر انگیزه فراوان آنها برای رسیدن به مراحل بالاتر است. اغلب بازیکنان این تیم در باشگاه‌های معتبر اروپایی توپ می‌زنند و قیمت دلاری آنان به مراتب بیشتر از بازیکنان کشورمان است.
شاهین تهرانی- تیم ملی فوتبال کشورمان در بیستمین دوره مسابقات جام جهانی 2014 برزیل، امشب به مصاف تیم ملی نیجریه میرود. نخستین بازی، همیشه دشوارترین و کلیدیترین دیدار هر مسابقاتی بوده است. هر چه آن مسابقات بزرگتر باشد، لاجرم به اهمیت دیدار آغازین آن هم افزوده خواهد شد. اولین بازی در جام جهانی علاوه بر این که نشان دهنده تمام آن چیزی است که تیمها در طول دوران تمریناتشان از همدیگر پنهان کرده بودند، در واقع روبرو شدن با رویدادی است که روزها و هفتهها و حتی سالها به آن اندیشیده شده و به شدت حائز اهمیت و جدی است. اگر در اولین بازی به قول معروف به سبک و سیاق هر دعوای دیگری بتوان چک اول را برگونه رقیبان محکم نشاند، تقریباً نیمی از راه طی شده است و بر عکس اگر در اولین بازی مقهور حریف شویم روحیه خود را از دست خواهیم داد به طوری که مقابله با حریفان بعدی به مراتب دشوارتر میشود!

فوتبال ایران هشت سال است که از رسیدن به جام جهانی بازمانده و در تمام این هشت سال به چنین روزی اندیشیدهایم، روزی که قرار است تیم ملی یک بار دیگر در میدانی به وسعت جهان، عرض اندام و خودنمایی کند! و حالا این روز فرا رسیده است. حکم قرعه رأی بر آن داده که با نیجریه دیدار کنیم. تیمی محکم، قدرتمند و ریشهدار از قاره سیاه و محروم آفریقا. نیجریه دارای فوتبالی است که اتکای فراوان بر قدرت و فیزیک بدنی بازیکنانش دارد، اما این تنها برگ برنده آنان نیست. سبزپوشان آفریقایی، فوتبالی دسته جمعی و تاکتیکی را در دستور کار خود دارند و چهرهای که در دیدارهای گذشته از خود به نمایش گذاشتهاند، بیانگر انگیزه فراوان آنها برای رسیدن به مراحل بالاتر است. اغلب بازیکنان این تیم در باشگاههای معتبر اروپایی توپ میزنند و قیمت دلاری آنان به مراتب بیشتر از بازیکنان کشورمان است.

با این همه نمیتوان از این نکته هم چشم پوشید که نیجریهایها در دوران اوج فوتبال کشورشان به سر نمیبرند. نیجریه با صعود به جمع 10 تیم مرحله پلیآف منطقه آفریقا با یک قرعه خوب مقابل اتیوپی قرار گرفت و در مجموع دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه 4 بر یک حریف خود را شکست داد تا به عنوان یکی از پنج نماینده آفریقا به جام جهانی برسد. بنابر این و در قیاس با سالهای گذشته از افت چشمگیری رنج میبرد و در جدول ردهبندی فیفا یک پله از ایران عقبتر است و این خود یعنی فرصتی مناسب برای قد علم کردن جلوی یکی از غولهای سنتی فوتبال قاره سیاه!

و اما... در آن سوی میدان تیمی قرار دارد به نام ایران که به طور شگفتانگیزی توانست صدرنشین گروه «الف» انتخابی جام جهانی در قاره آسیا شود و میخواهد در این جام خودی نشان دهد. تیم ملی فوتبال ایران در گروه F رقابتهای جام جهانی مقابل نیجریه، آرژانتین و بوسنی کار سختی را در پیش دارد و بر روی کاغذ از شانس کمی برخوردار است. پس باید به فکر دفاع از اعتبار و حیثیت خودش باشد. فوتبال ایران همواره نشان داده که در رقم زدن نتایج عجیب و باور نکردنی استاد است! این تیم در بازی آخر مرحله مقدماتی توانست در یک روز بزرگ کره جنوبی را در «اولسان» شکست دهد. ملیپوشان فوتبال کشورمان گاهی از چنان میادین سخت و دشوار پیروز و سربلند خارج شدهاند که در باور هیچ کارشناسی فوتبالی نمیگنجید!

تیم ملی با اتکای به سرمربی شایسته و کاربلد پرتغالیاش و پس از کیروش امیدواری به اشکان دژاگه که در لیگ انگلستان بازی در کنار بزرگان فوتبال جهان را تجربه کرده و نیز به مدد رضاقوچان نژاد، جواد نکونام و مسعود شجاعی که تجربه زیادی در فوتبال اروپا دارند به برزیل رفته تا بتوانند در حد نام ایران بازی کنند و با کمی خودباوری و تلاش بیشتر و تعصبی که در ورزشکاران ایرانی وجود دارد، کلید موفقیت در این بازی باشند. تیم ملی در این مسابقات کار دشواری در پیش دارد و البته در برابر حریفی چون نیجریه دراولین گام کاری دشوارتر! اگر میخواهیم به رویای صعود واقعیت ببخشیم باید از مسابقه با نیجریه امتیاز کسب کنیم و با روحیه خوب به مصاف آرژانتین و بوسنی برویم. اگر میخواهیم حضور در مرحله دوم (یک شانزدهمی) را تجربه کنیم باید امشب نتیجه دلخواه از بازی با نیجریه را کسب کنیم که این مهم کار آسانی نیست!امشب پرده از چهره اصلی تیمی برداشته میشود که کارلوس کی روش بیش از سه سال است روی آن کار میکند و البته برای این کار پول خوبی هم دریافت کرده است!در مجموع باید واقعبین باشیم، در غیر این صورت خاطرات جام جهانی 2006 تداعی میشود. زمانی که مهندس علی آبادی مسئول وقت اول ورزش کشورمان در اختلاف با دکتر دادکان رئیس فدراسیون طی مصاحبههایی که انجام داد، سطح توقعات مردم را بالا برد به طوری که وقتی ما به دو تیم پرتغال و مکزیک دو باخت آبرومندانه دادیم و با آنگولا مساوی کردیم این نتایج را در حد فاجعه تلقی کردند! پس باید واقعیت را به مردم گفت که اگر ما از نیجریه یک مساوی بگیریم، خوب کار کردهایم. در برابر آرژانتین و بوسنی هم باید جوانمردانه بازی کرده و اگر در برابر این دو تیم بازی خوبی ارائه دهیم و ببازیم، فاجعهای رخ نخواهد داد.بازیکنان تیم ملی ایران باید نمایندگان خوبی برای فوتبال کشورمان باشند و این تنها با ارائه یک فوتبال خوب و صد البته با اخلاق و رعایت ارزشهای انسانی و بازی جوانمردانه ممکن است و بس! آرزومند رسیدن نمایندگان فوتبال کشورمان به این مرحله از موفقیت هستیم.

https://shoma-weekly.ir/wqybFN