اقتصاد

صادرکنندگان ما به راحتی تحریم‌ها را دور زدند

در سال گذشته هیچ‌گونه محدودیتی در ارتباط با صادرات پسته نداشته‌ایم و بازرگانان ما به راحتی تحریم‌ها را دور زدند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صادرات حدود 3/ 1 میلیارد دلار پسته ایران در سال گذشته گفت: با وجود تولید بیشتر پسته در آمریکا، میزان صادرات این محصول توسط کشور ما بیشتر است.اسدالله عسگر‌اولادی با بیان اینکه تولید و صادرات پسته کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد، افزود: در سال جاری پیش‌بینی تولید 220 هزار تن پسته می‌شود که حدود 150 هزار تن از این محصول صادراتی خواهد بود.


رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در سال گذشته هیچ‌گونه محدودیتی در ارتباط با صادرات پسته نداشته‌ایم و بازرگانان ما به راحتی تحریم‌ها را دور زدند. وی اظهار کرد: از لحاظ تولید پسته، آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در جهان است و ایران در رتبه دوم تولیدکننده بزرگ این محصول قرار دارد. وی با بیان اینکه در مقام صادرات، ایران بزرگ‌ترین صادرکننده پسته در جهان است، تصریح کرد: با وجود تولید بیشتر این محصول در آمریکا، به دلیل مصرف بالای پسته در این کشور حدود 30 درصد از کل تولید خود را در بازار مصرف، عرضه می‌کنند در حالی که ایران تنها 10 درصد از کل تولید خود را در بازار داخلی عرضه می‌کند. عسگراولادی یادآور شد: پسته ایران به کشورهای مختلفی صادر می‌شود اما بخش زیادی از صادرات پسته ما به کشور چین است.

  • باید صادرات به روسیه ده برابر شود

اسدالله عسگراولادی همچنین در پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر که به میزبانی منطقه آزاد انزلی در زیباکنار گیلان در حال برگزاری است، افزود: دریای خزر ، دریای صلح و دوستی و همکاری است و باید نخست از کشورهای همسایه این دریا، نیازهایمان را تامین کنیم.

وی صدور روادیدهای طولانی مدت برای بازرگانان ایرانی و برقراری پرواز مستقیم از ایران به روسیه را از مهمترین اقدامات برای توسعه روابط دو کشور ایران و روسیه عنوان کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با تاکید بر ضرورت افزایش میزان مبادلات تجاری این دو کشور گفت: باید میزان صادراتمان را از 400 میلیون دلار فعلی، به چهار میلیارد دلار برسانیم.

عسگراولادی با بیان اینکه توسعه تجارت با افزایش رفت و آمدها امکان پذیر می شود، اضافه کرد: اتاق مشترک ایران و روسیه 19 سال پیش شروع به کار کرد و در این سال ها، مسوولیت چنین اجلاس هایی را به عهده داشته است.

پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، نهم و دهم اردیبهشت ماه جاری به میزبانی منطقه آزاد انزلی در زیباکنار گیلان در حال برگزاری است.

در این اجلاس روسای اتاق های بازرگانی و جمعی از مسوولان و فعالان اقتصادی کشورهای روسیه ، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان ، ایران و تاجیکستان به عنوان ناظر مدعو حضور دارند.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند

https://shoma-weekly.ir/MHDVB9