اقتصاد

صادرکننده‌ای که به وارد کننده تبدیل شد

منفی شدن رشد اقتصاد کشور و در پی آن کند شدن سرعت افزایشی صنعت باعث شده است، بسیاری از صنایع سبک کشور از جمله تولید لوازم خانگی از چرخه اقتصاد خارج شوند. بر اساس آمارهای غیر رسمی، رشد صنعت لوازم خانگی کشور طی چهار سال گذشته منفی شده است و این میزان بر اساس گزارش‌های خانه صنعت و معدن در حال افزایش است.
تا همین چند سال پیش ایران یکی از صادرکنندگان لوازم خانگی در بازار این صنعت بود و محصولات کارخانههای ایرانی به کشورهای مختلفی صادر میشد ولی طی چند سال گذشته این صنعت به تبعید فرستاده شده است و نه تنها دیگر خبری از صادرات محصولات آن به کشورهای دیگر نیست که ایران به یکی از بزرگترین وارد کنندگان این صنعت تبدیل شده است.

هم اکنون ایران از ۵۴ کشور جهان، لوازم خانگی وارد میکند که این آمار جدای از واردات غیر قانونی است. رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی با تأیید این موضوع از خارج شدن ایران از کشورهای صادرکننده لوازم خانگی طی چند سال گذشته خبر میدهد محمد طحانپور، با بیان اینکه آمار ارائه شده از میزان صادرات لوازم خانگی اشتباه بوده است، اظهار داشت: آمار اعلامی از سوی گمرک یا وزارت بازرگانی مبنی بر میزان صادرات لوازم خانگی بر خلاف واقعیت بازار ایران بوده است چرا که در حال حاضر، تنها کالاهای فاقد کیفیت به عراق و یا افغانستان صادر میشود و به محض خارج شدن این کشورها از بحران کنونی دیگر کالای ایرانی برای آنها فاقد اعتبار بوده و ما این بازار محدود را نیز از دست میدهیم.

کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تولید لوازم خانگی

این در حالی است که معدود کارخانههای بزرگ تولید لوازم خانگی در کشورمان که طی سالهای گذشته قدرت رقابت با شرکتهای بزرگ منطقهای و بین المللی را داشتهاند، امروز به دلایل متعددی به رکود کامل کشیده شدهاند، یا با حداقل ظرفیت فعالیت میکنند و برخی از شرکتها متأسفانه افتخار پیدا کردهاند تحت لیسانس شرکتهای بزرگ عمدتا غربی خودی نشان دهند. بر اساس گفتههای حبیبالله انصاری رئیس اتحادیه تولید کنندگان لوازم خانگی، به علت شرایط رکود تورمی تولیدات این صنعت با کاهش مواجه شده است. به گفته او، تولید انواع یخچال در طی دو سال گذشته به میزان ۱۰ درصد کاهش یافته است.

براساس گزارشهای رسمی از منابع صنفی و خانه صنعت و معدن، در سال ۹۲ در حدود ۵۴۲ هزار دستگاه یخچال در کشور تولید شد که این میزان در سال ۹۳ به ۵۰۲ هزار دستگاه رسید. یعنی کاهش ۴۰ هزار دستگاه در طی یک سال. میزان تولید کولر آبی نیز در شش ماهه نخست سال ۹۱، ۷۳۲ هزار دستگاه بوده و این حجم تولید در مدت مشابه سال ۹۲، به ۶۰۶ هزار دستگاه کاهش یافته است. به عبارتی، در این بخش ‏تولید نیز با کاهش حدود ۱۷ درصدی مواجه بودیم. ‏ تولید تلویزیون هم در کشور کاهش ۵ درصدی نسبت به سال ۹۲ داشته است.

کاهش ۷۰ درصدی سهم این صنعت در بازار داخلی

عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده سبزوار در مجلس نهم، بر این باور است: مشکل اساسی در پیوند با بخش عمدهای از تولیدات داخلی، واردات بیرویه به ایران است. رمضانعلی سبحانی فر با بیان اینکه در پیش گرفتن سیاست نادرست واردات برای کنترل تورم در این صنعت توسط دولت، گر چه تورم را چاره نکرد اما به تولیدات این صنعت ضربه وارد ساخت عنوان داشت: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و از دست رفتن بخشهای بیشتری از بازار داخل، رکود کلی اقتصاد قاچاق باعث شده است تا تقریبا تمامی ظرفیت این صنعت در داخل برای تولید از بین برود و شاهد کاهش سهم ۷۰ درصدی این صنعت در بازار داخلی باشیم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس نهم، نمونه بارز این موضوع را اشاعه کمپین تبلیغاتی برندهای شرق آسیا در ایران طی چند سال گذشته اعلام کرد و گفت: باید اذعان کرد که برندهای لوازم خانگی خارجی به ویژه لوازم خانگی کرهای جای خود را در دل ایرانیان باز کردهاند.

وی اذعان کرد: حتی تحریم اقتصادی و عشوههای این برندها برای عدم حضور خود در بازار ایران نیز نتوانست، مانعی برای تداوم حضور آنها در بازار ایران باشد.

قاچاق، آخرین میخ بر تابوت صنعت لوازم خانگی ایران

البته قاچاق کالای خانگی به کشور را نیز باید به چالشهای پیش روی صنعت تولید لوازم خانگی اضافه کرد. گفته میشود، عدم اطمینان بخشی تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی به مصرف کنندگان، در کنار کمبود منابع مالی و موارد گفته شده از اصلیترین عوامل تأثیرگذار در افزایش قاچاق کالای لوازم خانگی به ایران بوده است.

منفی شدن رشد اقتصاد کشور و در پی آن کند شدن سرعت افزایشی صنعت باعث شده است، بسیاری از صنایع سبک کشور از جمله تولید لوازم خانگی از چرخه اقتصاد خارج شوند. بر اساس آمارهای غیر رسمی، رشد صنعت لوازم خانگی کشور طی چهار سال گذشته منفی شده است و این میزان بر اساس گزارشهای خانه صنعت و معدن در حال افزایش است.

کیفیت تولید لوازم خانگی کشور و تولید آن در طی  8سال گذشته رو به افول رفت؛ زمانی که رکود تورمی اقتصاد و بالا رفتن نرخ ارز و همچنین افزایش هزینههای تولیدی، از اصلیترین عوامل تاثیر گذار آن بودند.

در حال حاضر اغلب صاحبان صنعت لوازم خانگی تولید داخل قادر به تولید کالا و حتی وسایل با کیفیت نیستند؛ به جهت آنکه مسیر پیشرفت و توسعه صنعت کشور ناهموار شده است.

https://shoma-weekly.ir/xzpQsI