اقتصاد

صادرات به همسایگان می تواند با کمک دولت چند برابر شود

برای حضور در بازار افغانستان رقبای زیادی داریم که دولت با کمک و اختصاص تسهیلات به بازرگانان می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا در رقابت با بازرگانان سایر کشورها حجم مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش یابد.
عضو هیئت نظارت حزب موتلفه اسلامی گفت: با فراهم کردن برخی شرایط توسط دولت میتوان صادرات به افغانستان را از 1.5 میلیارد دلار فعلی به 4 میلیارد دلار رساند.

علاء میرمحمدصادقی در گفتگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه علیرغم مشترکات فرهنگی و مذهبی بین دو کشور ایران و افغانستان حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور قابل قبول نیست،گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری بین دو کشور حدود 1.5 تا 2 میلیارد دلار است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان افزود: برای حضور در بازار افغانستان رقبای زیادی داریم که دولت با کمک و اختصاص تسهیلات به بازرگانان میتواند شرایطی را فراهم کند تا در رقابت با بازرگانان سایر کشورها حجم مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش یابد.

میرمحمدصادقی بیان داشت: اتاق بازرگانی در حد توان خود اقداماتی را برای گسترش مبادلات تجاری با افغانستان انجام داده و با ایجاد نمایشگاه به این کشور و ارسال هیئت تجاری سعی کرده تا زمینه گسترش فعالیتهای بازرگانی را فراهم کند.

وی با تأکید بر اینکه زمینه فعالیت تجاری بین ایران و افغانستان زیاد است، اما به حد مطلوب نرسیدهایم، گفت: دولت باید کمک کند تا هزینه حمل کالا به این کشور کاهش یابد و از طرفی شرایط آسانتری را برای حضور بازرگانان این کشور در ایران فراهم کند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با تأکید بر ضرورت تسهیل صادرات به همسایگان تصریح کرد: در صورت فراهم آوردن شرایط بهتر برای تجارت با افغانستان حجم مبادلات تجاری بین دو کشور تا 4 میلیارد دلار قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه اگر چه مشکلاتی و ناامنیهایی برای سرمایهگذاری در این کشور وجود دارد، گفت: اما شرایط سرمایهگذاری در برخی شهرهای امن این کشور فراهم است.

میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه انواع کالاهای مصرفی و صنعتی به این کشور صادر میشود، بیان داشت: سیمان و گچ از جمله اقلام صادراتی ایران به افغانستان است که مقدار آن زیاد نیست.

https://shoma-weekly.ir/3Tt3tv