اندیشه

صاحب فتوای جنجالی درباره عزاداری محرم

شهامت سید در صدور فتوا نیز بی‌نظیر بود. در آنچه استنباط می‌کرد و به نظرش صحیح می‌رسید از کسی باکی نداشت. از جمله فتاوای جنجالی‌اش، نظریه وی درباره عزاداری محرم بود. بر این باور بود که قمه‌زنی و زنجیرزنی و کوبیدن طبل‌ها و برخی دیگر که در ایام محرم و روز عاشورا مرسوم بود، از نظر شرع اسلام حرام است. این فتوا باعث اختلافات و سر و صدای شدید شد و برخی از وعاظ در سخنرانی‌های خود ایشان را به سختی مورد انتقاد و حتی اهانت قرار دادند؛ ولی وی هرگز حاضر نشد از فتوا و عقیده خود دست بردارد و خوشایند برخی سخن بگوید و فتوا صادر کند.
آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی دارای ذوقی سلیم و فهمی نیکو و نظری صائب در استنباط و درک احکام و مسائل شرعی بود و همین خصوصیت او را در مجالس علمی زبانزد اهل دانش نموده بود. مشهورترین اثر او کتاب جامعی در فقه به نام «وسیله النجاه» است که شامل اکثر مسائل فقهی مورد نیاز مسلمانان آن عصر بود. بسیاری از فقها و مراجع بزرگ بر این کتاب حاشیه زده و شرح نوشتهاند که از جمله آنها تحریرالوسیله امام خمینی(ره) است.

آیتالله بهجت(ره) که شاگرد ایشان بود فرمودند: «آقا سید ابوالحسن اصفهانی(ره) برای یکی از علماء سنّی مجلس فاتحه اقامه کرد. شخصی به ایشان اعتراض میکند که چرا از سهم امام اینگونه مجالس را برگزار میکنید؟ ایشان به شخص معترض ورقه سبزی را نشان داده بود که بنابر نقل، به خط و امضای حضرت غایب(عج) بود و ایشان هم یقین کرده بود که ورقه از جانب حضرت است و به مرحوم سید اجازه داده بود که: «سهم امام را در آنچه موجب اعتلای مذهب حق است، صرف نماید.»

شهامت سید در صدور فتوا نیز بینظیر بود. در آنچه استنباط میکرد و به نظرش صحیح میرسید از کسی باکی نداشت. از جمله فتاوای جنجالیاش، نظریه وی درباره عزاداری محرم بود. بر این باور بود که قمهزنی و زنجیرزنی و کوبیدن طبلها و برخی دیگر که در ایام محرم و روز عاشورا مرسوم بود، از نظر شرع اسلام حرام است. این فتوا باعث اختلافات و سر و صدای شدید شد و برخی از وعاظ در سخنرانیهای خود ایشان را به سختی مورد انتقاد و حتی اهانت قرار دادند؛ ولی وی هرگز حاضر نشد از فتوا و عقیده خود دست بردارد و خوشایند برخی سخن بگوید و فتوا صادر کند.

ایشان همچنین در مقابل استعمارگران وحشی و مزدوران داخلیشان ایستادگی میکرد و با فتاوای خود مردم را به ایستادگی در مقابل آنان ترغیب میساخت و در این راه مقدس نیز مرارتها و سختیهای بسیاری را به جان خرید.

https://shoma-weekly.ir/SA4dQV