اندیشه

صاحبان تفکر و نتایج اندیشه در قرآن کریم


 فرج اللهی
اندیشه، آیینه‌ای صاف و روشن است (که پایان کار در آن دیده می‌شود)، عبرت گرفتن از حوادث ‏روزگار و بیم دهنده‌ای خیراندیش است. تفکر واندیشه گزینه‌ای است که همه ملت‌ها آن را برای ‏پیشرفت و کمال بشر لازم و ضروری می‌دانند. ‏
صاحبان فکر را می‌توان به سه قسم تقسیم کرد: ‏
‏۱. تفکر در مادیات و تکنیک؛ که این طرز تفکر را به دو نوع می‌توان تصور کرد: ‏
الف: مانند کسانی که فقط به فکر مسائل مادی هستند و تنها در این فکرند که از آسمان و زمین، و ‏آنچه در آن‌ها هست، چگونه به نفع خود استفاده کنند.
‏۲. تفکر در معنویات تن‌ها؛ مانند ارباب کلیسا، مخصوصا قبل از رنسانس اروپا که هر گونه تفکر در ‏مادیات و صنعت و تمدن را نفی کرده و آن را مایه کفر می‌دانستند. ‏
‏۳. تفکر در هر دو مورد؛ و این طرز تفکر از آموزه‌های اسلام و قرآن است خداوند به این نوع تفکر ‏دستور داده، دو گزینه اول و دوم را تخطئه می‌کند. ‏

تفکر از نظر قرآن ‏
در قرآن مجید در سوره‌های مختلف هفده بار دستور به تفکر و اندیشه داده شده است زیرا آیات ‏قرآن تنها به خاطر خواندن و گوش کردن نیست، بلکه برای درک کردن و اندیشه و فهم مردم است. ‏آیاتی که بشر را به تفکر در آفرینش دعوت می‌کند، معمولا پس از بیان احکام و نعمتهای آسمانی و ‏زمینی که خداوند در اختیار انسان قرار داده، آمده است. گاهی پس از بیان حلال و حرام ، و گاهی ‏پس از اشاره به آفرینش خود انسان (۱)، مخصوصا پس از اشاره به آفرینش آسمان و زمین و آنچه در ‏آنهاست که از بزرگ‌ترین نشانه‌های قدرت خدا و پیش چشم انسان قرار دارد. ما به عنوان مثال ‏بعضی از این آیات را می‌آوریم:  ‏ «مسلما در آفرینش آسمان‌ها و زمین و آمد و رفت شب و روز، نشانه‌های (روشنی) برای صاحبان ‏خرد و عقل است» (۲). همچنین می‌فرماید: «او آنچه در آسمان‌ها و زمین است، همه را مسخر شما ‏ساخته، در این، نشانه‌های مهمی است برای کسانی که اهل فکرند» (۳).که از این تعبیر دو موضوع استفاده می‌شود: نخست اینکه انسان با اینکه مامور است در ‏برابر خدا و پیامبران تسلیم شود، در عین حال موظف است این اطاعت را با فکر و اندیشه انجام دهد ‏نه اینکه کورکورانه و بدون فکر پیروی کند. دیگر اینکه نباید انسان تنها در جهان ماده یا معنی ‏بیاندیشد، بلکه باید هر دو را مورد اندیشه و فکر قرار دهد و برای تامین نیازمندیهای روح و تکامل و ‏پیشرفت هر دو تلاش کند که دنیا و آخرت باهم مربوطند و ویرانی یکی در ویرانی دیگری اثر می‌‏کند.
 ‏
‏ «یاد خدا»، مکمل فکر بشر ‏
اگر روزی از ترس حاکمان کلیسا‌ها و سایر مکتب‌ها اندیشمندان نمی‌توانستند اظهار نظر کنند و مانند ‏داوینچی و دیگران نظریات خود را مخفیانه، بر روی کاغذ‌تر می‌نوشتند، قرآن مجید خود، مردم را به ‏تفکر و اندیشه و یاد خدا دعوت می‌کند و «ذکر و یاد خدا» را مکمل «فکر بشر» می‌داند و دستور به ‏تفکر در امر دنیا و آخرت هر دو می‌دهد و می‌فرماید: «خردمندان، خدا را در حال ایستاده و ‏نشسته و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند، و در اسرار آفرینش آسمان‌ها و زمین می‌اندیشند ‏و می‌گویند: خدایا این را بیهوده نیافریده‌ای» (۴).. کسانی که عقل و خرد سالم دارند، همیشه سرگرم ‏ذکر و یاد خدا بوده و در مورد جهان هستی و مخلوقات خداوند تفکر و تدبر می‌نمایند چرا که ذکر ‏و یاد خدا باعث روشنی ذهن و تفکر در باره آفرینش می‌گردد، مرحوم علامه طباطبائی در معنی ‏‏ «ذکر» می‌فرمایند: «تذکر یعنی انتقال دهنده و متوجه کننده ذهن به دلیل چیزی، برای نتیجه گیری» ‏‏ (۵). اما اینکه در آیه مزبور نخست به ذکر و یاد خدا اشاره شده و سپس به تفکر و تدبر، گویا بیانگر ‏این نکته است که تنها یادآوری خدا کافی نیست، بلکه باید همراه با تفکر و اندیشه باشد تا نتیجه ‏بخش باشد. به این ترتیب قرآن مردم را به تفکر در آفرینش خود انسان و جهان دعوت می‌نماید که ‏هرکس به اندازه استعداد خود از دریای بی‌کران و بی‌پایان جهان هستی بهره‌مند گردد. گرچه همه ‏آیات قرآن به خاطر کلام خدا بودن، حائز اهمیت هستند ولی در پنج آیه قرآن (آیه ۱۹۰ تا ۱۹۴ سوره ‏آل عمران) (۶) که مجموعه‌ای از معارف دینی و آمیخته با لحن مناجات می‌باشد، در خور توجه ‏بیشتری است. در احادیث و روایات هم اهمیت خاصی به این آیات داده شده است. چنانکه در ‏روایتی از علی (ع) نقل شده که پیامبر هرگاه برای نماز شب برمی خاست، نخست مسواک می‌زد و ‏سپس نظری به آسمان می‌افکند و آنگاه این آیات را زمزمه می‌کرد (۷). همچنین آن حضرت (ع) در ‏اهمیت فکر می‌فرمایند: «الفکر مرآه صافیه، و الاعتبار منذر ناصح». «اندیشه، آیینه‌ای صاف و روشن ‏است (که پایان کار در آن دیده می‌شود) و عبرت گرفتن (از روزگار) بیم دهنده‌ای خیراندیش است ‏‏» (۸) 
  *پاورقی‌ها در دفتر نشریه موجود است

 

https://shoma-weekly.ir/ikjFEZ