اقتصاد

شیب ملایم در حد حرف بود

قرار بر ملایمت شیب قیمت‌ها در حد حرف بود. در عمل اتفاق دیگری افتاد. چند روز قبل دیدیم مبلغ فیشهای برقی که صادر شدند، نسبت به قبل دو برابر بوده است. ظاهرا دولت دید خیلی بد است، اعلام کرد اشتباه شده است و همه را باطل می‌کنیم. در حالی که به کامپیو‌تر دستور داده‌اند و آن هم عمل کرده، چه معنایی دارد که اشتباه شده است؟
اسدالله عسکر اوالادی-قرار بر ملایمت شیب قیمتها در حد حرف بود. در عمل اتفاق دیگری افتاد. چند روز قبل دیدیم مبلغ فیشهای برقی که صادر شدند، نسبت به قبل دو برابر بوده است. ظاهرا دولت دید خیلی بد است، اعلام کرد اشتباه شده است و همه را باطل میکنیم. در حالی که به کامپیوتر دستور دادهاند و آن هم عمل کرده، چه معنایی دارد که اشتباه شده است؟

آن شیب تند را در برق اعمال کردند و گفتند نه! این قبضها را باطل میکنیم و دو باره از ابتدا! هنوز هم فیش جدید نیامده است. امروز فیش برق خانهام آمد که رقم آن در مقایسه با ماه بهمن دو برابر و نیم افزایش یافته است.

این اتفاقات بین عامه مردم نارضایتی ایجاد میکند. انشاءالله دولت یازدهم تدبیرش را بیشتر به کار ببندد. ما از دولت حمایت میکنیم و از او میخواهیم به این مسائل بیشتر دقت کند.

خودم اعتقاد داشتم و به دولت هم پیشنهاد کردم از پرداختهای نقدی طرح هدفمندی یارانهها در سال ۹۳ صرفنظر و آن را به سال ۹۴ منتقل کند.

یعنی اصلاً در سال ۹۳ پرداختهای نقدی را متوقف کند، البته غیر از حقوقبگیران با درآمد زیر ۶۰۰، ۷۰۰ هزار تومان که زیر خط فقرند. ۲۰ درصد جامعهمان، یعنی حدود ۱۵ میلیون نفرشان درآمد زیر ۶۰۰، ۷۰۰ هزار تومان دارند که باید به آنها یارانه داده شود. کسانی که درآمدشان بالای یک و نیم و دو میلیون تومان است یا خانه دارند، و زندگیشان میگذرد احتیاجی به یارانه ندارند. دادن یارانه به این افراد ظلم به کسانی است که زیر خط فقرند. اگر تورم مهار نشود با این وضعیت در شش ماه دوم نمیتوانیم تورم را مهار کنیم.

بنده این وضعیت را دچار اشکال میبینم. بعضیها میگویند تو اشتباه میکنی. من هم میگویم خیلی خب! حالا میبینیم. در سال ۸۹ هم به دولت وقت اصرار کردم اگر تورم را مهار نکند به مشکل میخورد. تورم در سال ۸۹ که شروع به پرداخت یارانههای نقدی کردیم ۸/۹ بود. اگر این کار را نکنیم، وضع حالا هم همین است. در شش ماه دوم با این وضع فعلی، محیط کسب و کار، بیکاری موجود و شلاق تحریمهای جانکاه که بر بدن و پیکرمان هست مهار تورم بسیار دشوار خواهد شد.

پیشنهادم این است که دولت این کار را نکند و به آن ۲۰ درصد، تقریباً معادل ۱۵ میلیون نفر ـ که درآمد زیر ۶۰۰، ۷۰۰ هزار تومان دارند و زیر خط فقرند ـ بدهد و بقیه را برای سال ۹۴ بگذارد تا انشاءالله تورم مهار شود. اصل مسئله این است که یارانهها با هدف اصلی خودش که اسمش هدفمند کردن است به سمت تولید بیاید. قرار بر این است ۳۰، ۴۰ درصد از درآمد حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی به بخش تولید بیاید. در گذشته ندادند. از سال ۸۹ که این طرح پیاده شده است تا حالا هیچ مبلغی به تولید ندادهاند. این دولت گفته است این کار را میکنم.

https://shoma-weekly.ir/kzv1Ul