اندیشه

شیبانی؛ سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی

دکتر عباس شیبانی، سیاستمدار، مبارز و مجاهدی در تراز انقلاب اسلامی بود. او نمونه ای از پرورش یافتگان مکتب اسلام اهل بیت بود. در دوران دانشجویی، مبلغ اسلام در دانشگاه غربگرای دوران طاغوت بود و با فرهنگ استعمار غربی ستیزی همه جانبه داشت.

دکتر اسدالله بادامچیان

دکتر عباس شیبانی، سیاستمدار، مبارز و مجاهدی در تراز انقلاب اسلامی بود. او نمونه ای از پرورش یافتگان مکتب اسلام اهل بیت بود. در دوران دانشجویی، مبلغ اسلام در دانشگاه غربگرای دوران طاغوت بود و با فرهنگ استعمار غربی ستیزی همه جانبه داشت.

در نهضت ملی شدن نفت حضوری مذهبی و پس از کودتای 28 مرداد در کنار آیت اله طالقانی، فعال در حرکت مقاومت بود و برای تشکیلاتی اسلامی می کوشید که آن را در نهضت آزادی شروع کرد و به زندان افتاد.

با شروع نهضت امام خمینی، به این نهضت پیوست و با موتلفه اسلامی همراهی کرد و تا پایان عمر در حوزه 30 حزب موتلفه اسلامی عضویت داشت. او صادقانه جهاد ولایی داشت، چند بار زندان او را سست نکرد و قدم صدقش را ثابت تر کرد.

در زندان طاغوت، دوران محکومیت او پایان یافته بود ولی رژیم طاغوت او را بدون محکومیت در زندان نگه داشت. حدود 11 سال زندان همراه با مقاومت و در خط صحیح اسلام، سندی پر افتخار برای این انسان صادق و راستین بود.

پدر خانم او دکتر مفیدی از پزشکان متعهد و متدین و در خدمت مردم بود و همسرش بانویی متدینه و با دکتر شیبانی همراه بود. برادر همسر او اعدام انقلابی را درباره سرتیپ زندی پور رئیس شکنجه گاه شاه، اجرا کرد.

دکتر شیبانی در جریان نقل فتوا در کنار علمای خط امام، در زندان همراهی داشت و حضور این چهره دانشگاهی، جهادی و پزشک در زندان در روشنگری درباره سازمان منافقین بسیار تاثیر داشت.

پس از آزادی از زندان، در شورای مرکزی گروه مخفی اداره کننده سالهای 56 -57 عضو شد و خدمات مهمی انجام داد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، او جزء شورای انقلاب اسلامی و منشی شورا بود و سوابق وی عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، وزیر کشاورزی، نماینده 5 دوره مجلس شورای اسلامی و در چند دوره عضو شورای شهر تهران بود.

او در تمام عمرش ابوذر گونه زیست، از امکانات نظام جز در حد انجام وظایفی که به عهده داشت، استفاده نکرد و ساده زیستی داشت. در طبقه بالای منزل پدر خانمش در میدان سپاه، زندگی کرد.

هر ماه پس از دریافت حقوقش، هزینه زندگانی ساده اش را که مصرف می کرد، مازادش را برای انقلاب به نهادهای انقلابی از جمله حزب یا امداد امام می داد. هرگز در پی تجملات نبود. مصرف اضافی هم نداشت و غذای خود را از منزل می آورد.

این انسان هایی که خود را همواره بدهکار راه خدا، اسلام، انقلاب، ولایت و ملت می دانند، نمونه های مدیران تراز انقلاب اسلامی هستند. بر عکس آنها که چون به جایی رسیدند سوء استفاده کردند، یا حداقل برای خودشان زندگانی مفصل، یا خانه هایی در بهترین نقطه شهر تهیه کردند و متاسفانه دستگاه های تبلیغاتی به جای معرفی و بیان زندگانی این انسان های بزرگ، بیشتر به دنبال تبلیغ عناصر منفی و نقاط ضعف آنها هستند به گونه ای که برخی تصور دارند همه مدیران ما، اهل خلاف و سوءاستفاده اند.

دکتر عباس شیبانی در زندان و شکنجه گاه ها هیچگاه سست نشد، پس از انقلاب در هر مقام و موقعیتی که قرارگرفت، سالم ترین، بهترین و پاک ترین زندگانی را داشت. با تقوا و اخلاص جهاد کرد و با سلامت و تزکیه به جوار رحمت الهی رفت. طوبی له و حسن مآب.

از سال 38 که با او آشنا شدم، جز عمل صالح و خدا خواهی و سعادت خواهی برای مردم و خدمت خالصانه از او ندیدم خدا را شکر می کنم که با چنین انسان های پاک و جهادگری همچون شیبانی، عسگر اولادی، شفیق، حاج سعید امانی، حاج حیدری، اسلامی، رجایی، عراقی، بهشتی، باهنر و مطهری زندگی کرده ام.
روحشان شادتر راهشان پر رهروتر.
https://shoma-weekly.ir/3lhUGY