شهرستانها

شکوه حضور بانوان زنجان در اعتکاف

استان زنجان و خصوصاً شهر زنجان که حقاً از طرف رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) پایتخت شور و شعور حسینی نامیده شده است نیز همگام با سایر نقاط ایران عزیز در این ایام مبارک آماده برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اعتکاف می‌باشد. این در حالی است که حضور بانوان محترم استان شکوه بیشتری داشته و خواهد داشت
سیده مریم هاشمی نژاد- هفتهای که در آن واقعشدهایم ایام البیض ماه رجب است یعنی زمان عرشی شدن فرشیان. آری بهحق اعتکاف با همه فضیلتـش، زن و مرد را بهسوی خــود میخواند، انسان را میخواند تا در دنیای هیاهو و دودودم، معراج انسانیت را به تماشا بنشینیم. بهراستیکه هرگز نمیتوان ارزش همه زمانها را برابر دانست، چنانکه نمیتوان همه مکانها را برابر شمرد. برخی از زمانها و مکانها ارزشی والا دارند. ماه رجب نیز ارزشی والا دارد زیرا ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل؛ ماه ولایت و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود است. در ماه رجب که گاهِ اعتکاف و هنگامه تحول است، عاکفان کوی دوست، با حضور در صحن و سرای دوست، پلههای سلوک را پیموده و پلهپله به خدا نزدیکتر میشوند. معتکف روزهاش، نمازش، حضورش در مسجد و دیگر اعمالش مایه تقرب است.

نکته قابلتوجه اینکه تنوع عبادات به دلیل نیازهای گوناگون انسانی است، هر عبادتی جوابگوی نیازی از اوست. نماز، زنگار غفلت از روان را میزداید و صیقل روح و روان است و روزه، پالایشگاه خلوص و نردبان صعود. روزهدار پرواز در آسمان عبادت و عبودیت را میآزماید و آیینه قلبش را نورستان خدایی میکند. روزه که خود عبادتی ارزشمند است شرط اعتکاف میباشد؛ اما حضور در مسجد و خواندن نماز مهمترین شرط آن است. عاکف سه روز در مسجد جامع مقیم میگردد و جز برای ضروریات، کوی دوست را ترک نمیگوید. خود را از حلال بازمیدارد تا با تمرین بندگی، جهاد با نفس را بیازماید پس اعتکاف عهد مودّت و میثاق مجدد با پروردگار است.

در فضیلت اعتکاف همین بس که بدانیم معادل طواف کعبه و همتای رکوع و سجود است. در همین راستا خدای منّان فرمود " وَ عَهَدنا اِلی ابراهیمَ وَ اِسمعیلَ اَن طَهّرا بَیتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفینَ وَ الرُکّعِ السُجود؛ (آیه ۱۲۵، سوره بقره) و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند.”

استان زنجان و خصوصاً شهر زنجان که حقاً از طرف رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) پایتخت شور و شعور حسینی نامیده شده است نیز همگام با سایر نقاط ایران عزیز در این ایام مبارک آماده برگزاری هرچه باشکوهتر مراسم اعتکاف میباشد. این در حالی است که حضور بانوان محترم استان شکوه بیشتری داشته و خواهد داشت لذا تمامی هماهنگیها برای حضور قریب به 8000 معتکف در مساجد منتخب صورت پذیرفته است، همچنین ثبتنام از معتکفین از تاریخ پنجم فروردینماه بهصورت اینترنتی و حضوری آغاز گردیده و تا 20 فروردین نیز ادامه دارد. به گفته مسئولین امر در سالهای گذشته اغلب شرکتکنندگان در این مراسم را جوانان و بانوان تشکیل دادهاند بهطوریکه در سال قبل قریب به 70 درصد از شرکتکنندگان مراسم معنوی اعتکاف از بین بانوان بودهاند که نشان از حضور مؤثر و همیشگی بانوان و مادران این شهر حسینی درصحنههای معنویت و ایثار و مقاومت با تأثیرپذیری از بانوی صبر و مقاومت کربلا و اهتمام در تربیت فرزندان ولایت مدار خویش دارد. لذا به همین منظور بخش بانوان حزب مؤتلفه اسلامی استان زنجان از همه بانوان عضو حزب مؤتلفه اسلامی استان و همچنین دیگر بانوان محترم استان که بهحق در برگزاری مناسبتهای گوناگون مذهبی و همیشه پیشگام هستند دعوت میکند تا مراسم اعتکاف امسال را هرچه باشکوهتر برگزار کنند باشد که این اعتکاف نیز چراغ راه همه ما باشد.

*مسئول واحد بانوان حزب مؤتلفه استان زنجان

https://shoma-weekly.ir/1k49AA