اقتصاد

شوی سیاسی کشور های عربی

کارشناس مسائل اقتصادی گفت:جایگاه رو به رشد اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه خاورمیانه با منافع استراتژیک این کشورها گره خورده است وبه هیچ وجه اجازه نمی دهد که زمان اجرای چنین نمایشهای طولانی باشد.
وزیر بازرگانی دولت ششم با اشاره به اینکه قطع و کاهش روابط عربستان و امارات با ایران تنها یک نمایش سیاسی کوتاه مدت است،گفت:جایگاه رو به رشد اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه خاورمیانه با منافع استراتژیک این کشورها گره خورده است وبه هیچ وجه اجازه نمی دهد که زمان اجرای چنین نمایشهای طولانی باشد.

یحیی آل اسحاق در گفت و گو با خبرنگار تجارت نیوز،با اشاره به اینکه این موضوع بر تمام کشورهای جهان روشن شده که ایران بدلیل قدرت نرم افزاری و سخت افزاری بالا، قابلیت و ظرفیت تبدیل شدن به محوریت اقتصادی و سیاسی منطقه (هاب )خاورمیانه را دارد،گفت:با توجه به شرایط ژئوپلتیکی ایران که پل ارتباطی میان شرق و غرب است،از این رو منافع تمامی کشورهای خاورمیانه چه به لحاظ اقتصادی و چه از منظر اقتصادی در ارتباط با ایران نهفته است.

وی افزود: البته توسعه روابط تجاری،اقتصادی و نیز سیاسی ایران با کلیه کشورهای خاورمیانه از دیر باز در اولویت سیاست های جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. از این رو مقامات کشورمان همیشه در جهت بهبود و گسترش این روابط پیش قدم بوده اند.

وزیر بازرگانی دولت ششم با تاکید بر اینکه سیاست کاهش و قطع روابط برخی از کشورهای عربی نظیر امارات و عربستان با توجه به منافع راهبردی و استراتژیک این کشورها که از کنار روابط با کشور ایران بدست می آورند،بیشتر یک شو سیاسی کوتاه مدت و گذرا است،اظهار کرد:در حال حاضر ایران عامل ترانزیتی مهم برای کشور امارات است که از طریق آن به بازار 400تا 500 میلیونی خاورمیانه متصل می شودو از طریق کشورمان بخش های زیادی از تجارت و بازرگانی خود را فعال نگه می دارد.

آل اسحاق با بیان اینکه متاسفانه اعمال سیاست های احساسی از سوی برخی کشورهای عربی نظیر عربستان از یک استدلال غلط و توهم فانی نشات می گیرد،اظهار کرد: مقامات عربستان تصور می کنند که می توانند به کمک دلارهای نفتی ،ایران را در انزوای اقتصادی قرار دهند و خود به عنوان جایگاه محوریت منطقه خاورمیانه مورد توجه قرار گیرند.

به گفته رییس سابق اتاق بازرگانی تهران،جایگاه سخت افزاری و نرم افزاری ایران ،زمینه ای را فراهم آورده که ضریب تاثیر گذاری کشور بزرگ و پهناورمان بیش از پیش ارتقا یافته و منافع استراتژیک اقتصادی و سیاسی تمامی کشورهای خاورمیانه و نیز کشورهای مختلف جهان که بخواهند حضوری پررنگ در این منطقه به لحاظ اقتصادی و سیاسی داشته باشند، در توسعه مناسبات با ایران نهفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تداوم سیاست جدید اتخاذ شده از سوی برخی کشورهای منطقه می تواند برای کشورما ایجاد مشکل اقتصادی کند،یا خیر،تصریح کرد: در کوتاه مدت ممکن است تاحدودی آهنگ فعالیت اقتصادی ایران را کند کند ولی ضرر اصلی و بزرگ متوجه دو کشور عربستان و امارات است.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه اعمال سیاست های احساسی از سوی عربستان و امارات در واقع ضربه خودی به منافع استراتژیک این دو کشور است،اظهار کرد:سالها پیش مطالعات چند هزار صفحه ای برای جایگزینی احتمالی هریک از کشورهای خاورمیانه به ویژه امارات در کشور انجام شده که این قدرت نرم افزاری و نیز سخت افزاری را به ایران می دهد که در صورت اعمال سیاست های این چنینی بلافاصله جایگزینی مناسب برای خود در بخش های مشابه اقتصادی و بازرگانی داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/iXGqM8