شهرستانها

شورا‌ها نهادی پر محصول و کم مصرف

شورا‌ها؛ نهادی با سه نقش حاکمیتی، مدنی و محلی است. داشتن روحیه خدمت گذاری و پاسخگویی به مردم از وظایف اصل شوراهای اسلامی است. عمر شورا‌ها کوتاه اما دوران موفقیت آمیزی داشته است. مردم از طریق شورا‌ها می‌توانند خواسته‌های خود را بازگو کنند. نقش‌های اساسی شورای شهرعبارتند از: ۱_کوچک سازی‌های دولت۲_داشتن برنامه و تصویر روشن از آینده۳_کار و تلاش۴_ایجاد همدلی در کار‌ها و فعالیت‌ها۵_اجرای عدالت و توزیع متوازن خدمات و امکانات۶_کنترل مصرف و ایجاد بهره بری۷_رسیدگی به وضعیت محرومان و اقشار ضعیف جامعه ۸_خود کنترلی شورا‌ها از کار‌ها و اقداماتی که انجام می‌شود.

فاطمه زیرک- شوراها نهادی مردمی مولود انقلاب و رکن چهارم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.شوراها در حقیقت زبان گویای مشکلات، نیازها و خواستههای مردم هستند که باید نگاهی حکیمانه وعقلانی و علمی نسبت به امور شهر و رفع مشکلات داشته باشند. شوراها با هدف اجرای قانون اساسی و با انگیزه همکاری با دولت و با پشتوانه مردمی پا به عرصه فعالیت گذاشتند. شورا نهادی پرمحصول و کم مصرف بوده و هیچ هزینهای برای دولت ندارد. ظرفیتشان فوق العاده بالا است که باید تلاش شود از این ظرفیت و توان به بهترین وجه در توسعه شهر، استان و کشورمان استفاده شود. لازمه شوراها نگاه فرا جناحی و خارج از همه قومیت ها است. با یک نگاه عمیق خواهیم دانست که شوراها ضمن مدیریت شهری یک نهاد توسعه مدنی هم هستند و نقش آنها بسیار اساسی و تعیین کننده میباشد. شوراها نهاد توسعه یافتهای هستند که نقش تعیین کنندهای در جامعه ایفا میکنند، در فضای سبز شهری، در نظافت شهر، در خدمات و مبلمان شهری، در معماری و شهر سازی و در بحران و در تمامی نیازها و احتیاجات مردمی، بسیار موثر و اثربخش هستند. به واقع میتوان گفت؛ شوراهای اسلامی، یکی از

دستآوردهای مثبت و افتخارات بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی میباشد. شوراها؛ نهادی با سه نقش حاکمیتی، مدنی و محلی است. داشتن روحیه خدمت گذاری و پاسخگویی به مردم از وظایف اصل شوراهای اسلامی است. عمر شوراها کوتاه اما دوران موفقیت آمیزی داشته است. مردم از طریق شوراها میتوانند خواستههای خود را بازگو کنند. نقشهای اساسی شورای شهرعبارتند از: ۱_کوچک سازیهای دولت۲_داشتن برنامه و تصویر روشن از آینده۳_کار و تلاش۴_ایجاد همدلی در کارها و فعالیتها۵_اجرای عدالت و توزیع متوازن خدمات و امکانات۶_کنترل مصرف و ایجاد بهره بری۷_رسیدگی به وضعیت محرومان و اقشار ضعیف جامعه ۸_خود کنترلی شوراها از کارها و اقداماتی که انجام میشود.

شوراها بدلیل خاستگاه خاص محلی – مردمی و نوع رابطه آنها با حکومت، دارای ظرفیتهای بالایی هستند. این نهاد مردمی میان حوزه خصوصی و دولت قرار گرفته که هر چه این حوزه گستردهتر باشد کشور به‌‌ همان اندازه موفقتر است و حوزه عمومی حوزهای است که افراد با تجربه و علاقمند وارد آن میشوند و با تدبیر خلاقیت خود را به عرصه حضور برسانند در این خصوص دولت میتواند بسیاری از کارهای خود را به شوراها به عنوان یک نهاد مردمی واگذارکند تا از بار مسئولیت دولت کاسته شود.

البته عدم باور نقش آفرینی در تصمیم گیرهای اجتماعی، جایگاه شوار را سست میکند. اما یکی از آفتهای شوراها باندبازیهای متعصب سیاسی است که متاسفانه هم اکنون گریبانگیر شوارها شده است. یکی دیگر ازآسیبها عدم اطلاع و آگاهی مردم نسبت به اختیارات شوراها است که این موضوع سبب عدم رضایتمندی از این نهاد شده و همچنین وجود شوراها هنوز برای برخی از مدیران دستگاهها و سازمانها نهادینه نشده است و ناآکاهی برخی از آنها نسبت به وظایف و اختیارات مانع مهمی بر سر راه شوراهاست و یکی دیگر از آفات شوراها معضل مالی و بودجه مورد نیاز میباشد. که لازم است مسئولین ذیربط هرچه سریعتر به رفع همه این معضلات بپردازند.

*مسئول بانوان حزب موتلفه اسلامی
سیستان بلوچستان و عضو شورای شهر زاهدان

https://shoma-weekly.ir/iAK5xd