اقتصاد

شرکت جهاد استقلال زیر تیغ تحقیق و تفحص مجلس

ر آغازین روز های همین سال خبر روانه شدن محموله های بزرگ میوه های انبار شده به دامداری ها به گوش رسید. در حالی که کشاورزان ایرانی بخش اعظم نیاز های داخلی را تولید می کنند دست پنهانی همچنان به بهانه تنظیم بازار و غلبه بر موج تورمی ناشی از هدفمندی و هزاران دلیل واهی دیگر همواره در پی تداوم واردات محصولات کشاورزی از چین، مصر، ترکیه و پاکستان است تا ایرانیانی که صاحب برند بهترین کیفیت میوه در جهان هستند میوه بی کیفیت وارداتی بخورند و میوه داخلی به بهانه تنظیم بازار در انبار ها بگندد و خوراک دام شود.
امسال را رهبر انقلاب سال حمایت از تولید ملی نامیدند و در آغازین روز های همین سال خبر روانه شدن محموله های بزرگ میوه های انبار شده به دامداری ها به گوش رسید. در حالی که کشاورزان ایرانی بخش اعظم نیاز های داخلی را تولید می کنند دست پنهانی همچنان به بهانه تنظیم بازار و غلبه بر موج تورمی ناشی از هدفمندی و هزاران دلیل واهی دیگر همواره در پی تداوم واردات محصولات کشاورزی از چین، مصر، ترکیه و پاکستان است تا ایرانیانی که صاحب برند بهترین کیفیت میوه در جهان هستند میوه بی کیفیت وارداتی بخورند و میوه داخلی به بهانه تنظیم بازار در انبار ها بگندد و خوراک دام شود.
سود سرشار مساله واردات کشاورزی تا جایی است که اگرچه در تمام طول سال گذشته طبق اعلام همه مراجع رسمی واردات انواع میوه جز موز ممنوع بوده است همه انواع میوه با مقادیر بیش از سالهای قبل (که وارداتشان ممنوع نبود) به داخل کشور وارد شد. در تمام این مدت داد وزیر کشاورزی و معاونینش بر وزارت صنعت بلند بود که مجوز واردات می دهند و گمرک اجازه ترخیص کالا می دهد و .... خلاصه تدابیر ما در حمایت از کشاورز ایرانی بی تاثیر می شود.
اما شگفتا که در پایان همین سال دم خروس واردات از جیب بزرگترین شرکت تولیدی وزارت جهاد کشاورزی بیرون زد.
شرکت جهاد استقلال که از نامش مشخص است با هدف جهاد اقتصادی در راستای استقلال و خودکفایی در عرصه محصولات کشاورزی تاسیس شده و در دهه گذشته بزرگترین زیر مجموعه تولیدی وزارت کشاورزی بوده این روز ها دیگر هیچ واحد تولیدی را مدیریت نمی کند و صد افسوس که مساله به همین خشکیدن عملیات تولیدی شرکت متوقف نمی شود که طبق اخبار غیر رسمی این شرکت یکی از عوامل اصلی واردات محصولات کشاورزی در کشور است و به بیانی دیگر این روز ها بیشتر در راستای مبارزه با تولید ملی و عدم استقلال اقتصادی کشور می کوشد.
این اخبار تا حدی جدی است که مجلس شرکت جهاد استقلال را مشمول تحقیق و تفحص قرار داده است گزارش خبرنگار پارلمانی شما از مجلس طی گفتگو با دو تن از نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی تایید کننده این ادعا است.
بر اساس اخبار دریافتی، مؤسسه جهاد استقلال که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند، عاملیت واردات محصولات کشاورزی به‌ویژه گوشت و مرغ و حتی دام زنده را در اختیار دارد لذا مشمول تحقیق و تفحص قرار خواهد گرفت.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی که خواست فعلا نامش فاش نشود با اعلام این مطلب گفت: اخباری به کمیسیون کشاورزی رسیده است که بر عاملیت مؤسسه جهاد استقلال به‌عنوان بخش خصوصی، اما در عمل مؤسسه‌ای شبه‌دولتی است که نسبت به واردات گوشت، مرغ و دام زنده اقدام می‌کند.
وی افزود: هرچند نمی‌توان به‌کلی منکر واردات شد، اما اینکه زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات محصولات کشاورزی کرده و آمار آن مخدوش و مورد تردید باشد، جای تأمل و نظارت بیشتر وزیر جهاد کشاورزی را می‌طلبد.
وی خاطرنشان کرد: در اسرع وقت باید حساب‌های مالی این مؤسسه و ترازهای وارداتی آن با نیازها و مجوزهای داده‌ شده مورد بررسی قرار گیرد.
اگر چه تحقیق و تفحص از موسسه جهاد استقلال به دلیل عدم همخوانی تراز های مالی آن در سال 90 مطرح گردیده است اما یکی از موارد اصلی که در مورد این شرکت مطرح است و از بند های اصلی رسیدگی در پرونده تحقیق و تفحص از این موسسه می باشد؛ شائبه عاملیت مستقیم شرکت جهاد استقلال و هیات رئیسه آن در واردات دام زنده و سایر اقلام کشاورزی است.
هرچند اطلاعاتی مبتنی بر دخیل بودن مؤسسه جهاد استقلال در واردات گوشت و مرغ به اعضاء کمیسیون کشاورزی رسیده است، اما هنوز مدارکی دال بر اثبات این ایده وجود ندارد.
عضو هیئت تحقیق و تفحص با اعلام این مطلب گفت: از آنجا که وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها مورد مؤاخذه اعضاء کمیسیون کشاورزی به خاطر واردات قرار گرفته است، اگر این مؤسسه اقدام به واردات با همین نام و در قالب همین شخصیت حقوقی کرده بود، حتماً به اطلاع نمایندگان می‌رسید.
دیگر عضو این کمیسیون افزود: اما هنوز امکان آن وجود دارد که مدیران این مؤسسه مستقلاً و با استفاده از رابطه‌های موجود اقدام به واردات کالاهای کشاورزی کرده باشند.
 گزارشها حاکی است دو شرکت سرمایه گذاری جاهد و شرکت نهاده های مالی جاهد ( از زیر مجموعه های جهاد استقلال) که می بایست فعالیت خود را به موارد ژنتیکی دام و بهبود مهارتهای دامداران کشور متمرکز کنند هم اکنون بر مساله واردات مرغ منجمد از برزیل و ترکیه و همچنین گوشت قرمز از بلاروس و برزیل متمرکز شده اند.
ادعاهای این دو نماینده در حالی است که شافعی نیا رییس موسسه جهاد استقلال چندی پیش در مصاحبه با خبرگزاری های کشور ضمن رد هرگونه نقش آفرینی این موسسه در واردات شایعات پیرامون فعالیت وارداتی این موسسه و شرکتهای زیر مجموعه خود را تکذیب کرده بود؛ به نظر می رسد بهترین راه در آشکار شدن بررسی دقیق این موضوع از سوی نهادهای ذیصلاح و انتشار نتیجه آن است.



https://shoma-weekly.ir/T6lBkm