ورزش

شروط افزایش مدالهای المپیک برزیل

بدون شک یکی از سکوهای المپیک در تکواندو برای ایران است. با توانایی‌هایی که تیم ملی تکواندو دارد، ما در المپیک برزیل می‌توانیم 4 مدال کسب کنیم،‌که اگر کمی ملی پوشان در آرامش بیشتری تمرین کنند این مدال‌ها می تواند بیشتر باشد و با رنگهای درخشان تر.

گفتگو: علیرضاحاجی میرزابابا- پرونده بیست و دومین دوره مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان، پس از 7 روز پیکار 875 تکواندوکار از 144 کشور در ورزشگاه "تراکتور" شهر چلیابینسک روسیه بسته شد و تیم ملی تکواندوی کشورمان در بخش مردان با 3 مدال طلا و یک برنز و با 65 امتیاز برای دومین بار بر سکوی قهرمانی جهان ایستاد. حالا توقع از تکواندو زیاد شده است و باید منتظر طلاهای این رشته در المپیک برزیل باشیم. تا چند سال پیش تکواندوی ایران را با یوسف کرمی می شناختند. ملی‌پوشی که مدال‌های رنگارنگی با پیراهن تیم ملی ایران کسب کرد. با این قهرمان سابق ملی پوش همکلام شدیم که ماحصل آنرا در ذیل می خوانید.

برای بار دوم ایران توانست قهرمان جهان شویم؟

به هر حال ملی پوشان تمام توان خود را گذاشتند و در پایان هم عنوان قهرمانی را از آن خود کردند، هر چند که ما می‌توانستیم مدال های بیشتری هم کسب کنیم، اما با اتفاقاتی که رخ داد ما شانس کسب مدال های بیشتر را از دست دادیم.

با این شرایط فکر می کنی بتوانیم در المپیک برزیل مدال کسب کنیم؟

بدون شک یکی از سکوهای المپیک در تکواندو برای ایران است. با توانایی‌هایی که تیم ملی تکواندو دارد، ما در المپیک برزیل می‌توانیم 4 مدال کسب کنیم،‌که اگر کمی ملی پوشان در آرامش بیشتری تمرین کنند این مدال‌ها می تواند بیشتر باشد و با رنگهای درخشان تر.

فکر نمی کنی با این اطمینان درباره المپیک صحبت کردن باعث شود که سطح توقعات از تیم ملی بالا رود و این موضوع در آینده برای تکواندو دردسر ساز شود؟

این را نمی‌گویم تا توقعات از تکواندو بالا برود، چرا که توانایی ملی پوشان این را نشان می‌دهد. امیدوارم تا زمان آغاز المپیک فضای آرامی در تیم ملی حاکم باشد و ملی پوشان با این روند رو به رشد تا المپیک برزیل به کارشان ادامه بدهند.

البته این دوره از مسابقات جهانی شگفتی های زیادی داشت و نشان داد کشورهای دیگر هم بیکار نیستند و تلاش‌های زیادی می کنند؟

کسب مدال طلا از سوی نماینده بلژیک در وزن سوم واقعا برایم جای تعجب دارد. در این مسابقات حتی شاهد بودیم که نماینده کشور ساحل آج در فینال مسابقات حضور داشت. این نشان می‌دهد که همه دنیا در تکواندو سرمایه گذاری کرده‌اند.

اگر خودت هم در این مسابقات حضور داشتی می توانستی مدال بگیری؟

(می خندد) شاید می توانستم بگیرم. البته زیبایی ورزش قهرمانی در این است که نمی شود هیچ چیزش را پیش بینی کرد.

شرایط این روزهای تکواندو را چگونه ارزیابی می کنی؟

در حال حاضر که همه چیز خوب است و به نظر هیچ نقصی در کار نیست، امیدوارم این شرایط پابرجا بماند و ماندگار باشد.چرا که سال پیش رو برای تکواندو بسیار مهم است و باید همین فرم ایده آل را تا المپیک حفظ کنیم.

در پایان این مسابقات علاوه بر قهرمانی، مقانلو هم به عنوان بهترین مربی جهان انتخاب شد، این انتخاب از نظرت درست بوده ؟

از آنجایی که از نزدیک با مقانلو کار کرده ام می دانم که او با چه جان و دلی برای تیم ملی کار می کند، مطمئن باشید که انتخاب بیژن مقانلو کاملا از روی حق بوده و مسوولان برگزاری مسابقات هیچ انتخاب دیگری نداشتند.

در کنار پیشرفت دیگر کشورها،‌نمایندگان کره جنوبی ضعیف‌تر از قبل نشان دادند و نتوانستند در حد انتظار ظاهر شوند؟

در این دوره از مسابقات شاهد بودیم که کره جنوبی عنوان چهارمی مسابقات جهانی را کسب کرد و این زنگ خطری است برای مدعیان قهرمانی در تکواندو، چرا که کشورهایی مثل روسیه و ازبکستان به شدت در این رشته سرمایه گذاری کرده‌اند. در پایان مسابقات اگر به نتایج روسیه و ازبکستان نگاه کنیم شاهدیم که آنها سایه به سایه ما در این مسابقات تلاش می‌کردند. نزدیک بودن این دو کشور و تیم های دیگر به ما خطرناک است و باید تلاش کنیم تا از آنها سبقت بگیریم.

https://shoma-weekly.ir/L0BG2U