اقتصاد

شرط موفقیت مجلس یازدهم در اقتصاد

اگر هر فردی با توجه به شایستگی و تخصص خود برای حل مشکلات اقتصادی در جای خود قرار بگیرد و بدون سیاسی‌کاری فعالیت کند، حتما شاهد تغییر چشمگیر و مفید در مجلس خواهیم بود
احمد کریمی‌اصفهانی- قبل از تشکیل مجلس یازدهم شاهد یک تحول جهانی به خصوص در حوزه اقتصاد هستیم. از یک سو شیوع ویروس کروناست که در عرصه اقتصاد اثرگذار بوده و از سوی دیگر وضعیت فعلی نفت است. خیلی از اقتصادهای دنیا وابسته به نفت و فرآورده‌های آن هستند و ما نیز در این گروه قرار داریم. درست است که به خاطر تحریم‌ها ناگزیر بوده‌ایم تا اندازه‌ای از این وابستگی بکاهیم اما همچنان وابستگی داریم. به همین دلیل ضروری است که مجلس آتی بیش از همه مسائلی که دارد به موضوعات اقتصادی توجه کند. توجه داشته باشید که مقام معظم رهبری با توجه به مشکلات و مسائل کشور در ۱۳، ۱۴ سال اخیر مسائل اقتصادی را مورد توجه قرار داده و امسال نیز نام سال را جهش تولید گذاشته‌اند. همه اینها ضرورت ساماندهی به وضعیت اقتصادی را نشان می‌دهد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که ما برای حفظ نظام به سرمایه اجتماعی و حمایت مردم نیاز داریم و جلب این حمایت نیز مستلزم حمایت از مردم و تامین حداقل زندگی برای مردم است. این کار نیز در صورتی شدنی است که ما یک اقتصاد واقعا شکوفا و پویا داشته باشیم و با وجود معضلات جهانی با تکیه بر اقتدار و قدرت خود در داخل کار کنیم. ما وضعیت بالقوه خوبی در اقتصاد داریم. هفت درصد منابع جهانی در اختیار ماست و یک درصد جمعیت دنیا را داریم بنابراین با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان شرایط مورد انتظار مردم را مهیا کرد.مجلس باید همه سعی خود را بر این متمرکز کند که معضلات اقتصادی حل شود. یکی از مشکلات اقتصادی همین واگذاری بنگاه‌های اقتصادی است که ابلاغیه آن در سال ۸۴ و قانون آن در سال ۸۷ آمد. متاسفانه هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاد. بر این اساس تاکید می‌کنم که مجلس باید بر اقتصاد متمرکز شود و از ابزارهای نظارتی خود نیز در این راستا به بهترین شکل بهره گیرد. قانونگذاری فایده ندارد. اگر مجریان هر کاری خواستند، انجام دهند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. عدم اجرای قانون اصل ۴۴ مصداق آن است. بدیهی است که تمرکز بر اقتصاد در دو حوزه قانونگذاری و نظارت بدون پرهیز از سیاسی‌کاری و برخورد جناحی ممکن نیست. ضرورت دارد همه نمایندگان مجلس دهم به یک موضوع که حل مشکلات اقتصادی است فکر کنند. از طرف دیگر حضور افراد شایسته در هیات رییسه و کمیسیون‌ها بسیار حائز اهمیت است. حق این است که هر کسی در جایگاه خود قرار بگیرد.

اگر هر فردی با توجه به شایستگی و تخصص خود برای حل مشکلات اقتصادی در جای خود قرار بگیرد و بدون سیاسی‌کاری فعالیت کند، حتما شاهد تغییر چشمگیر و مفید در مجلس خواهیم بود.مردم رای دادند و توقع دارند که اوضاع زندگی آنان تغییر کند. این تغییر یعنی مشاهده چیز بیشتری سر سفره‌ها. آقایان توجه داشته باشند که اگر این دوره هم بگذرد و وضعیت زندگی مردم با قبل فرق نکند باید به خدا و ملت پاسخگو باشند.

https://shoma-weekly.ir/8TStXX