اندیشه

شرط‌بندی سر بستنی!

تنها راه جایزبودن چنین شرط‌بندی این است که جایزه توسط موسسه یا شخص ثالثی پرداخت شود مانند اغلب مسابقات تلویزیونی که شرکتی برای تبلیغات خود جوایز را تقبل می‌کند.
شرع مقدس اسلام به طور کلی با هر نوع بازی و فعالیتی که شکل شرطبندی داشته باشد، مخالف است. در همین رابطه استفتائی از دفتر مراجع شده که به همراه پاسخ و چند نکته کوتاه از نظر میگذرد:

سوال: بنده قصد راهاندازی وب سایتی به شرح زیر دارم: لیست مسابقات ورزشی بین تیمهای بزرگ در وب سایت قرار داده میشود. کاربران مسابقه مدنظر خود را انتخاب و با کاربر دیگری اقدام به شرطبندی میکند. پس از اتمام مسابقه و معلومشدن نتایج، مبلغ شرطبندی به حساب برنده منتقل خواهد شد. ضمن اینکه درصدی بهعنوان کارمزد توسط وب سایت کسر خواهد شد.

پاسخ مراجع عظام تقلید به این سوال، چنین است:

در فرض سوال جایز نیست. (استفتا از دفاتر آیات عظام خامنهای، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، سیستانی و نوری همدانی توسط سایت اسلام کوئست)

چند نکته:

- تنها راه جایزبودن چنین شرطبندی این است که جایزه توسط موسسه یا شخص ثالثی پرداخت شود مانند اغلب مسابقات تلویزیونی که شرکتی برای تبلیغات خود جوایز را تقبل میکند.

- مطابق فتوای رهبر انقلاب و برخی دیگر از مراجع اگر طرفین در شرطبندی جدی نباشند و شرط الزامآوری برای مسابقه خود قرار ندهند و فقط بهصورت تفریحی و از روی شوخی قراری بگذارند که خود را مجبور به انجام آن ندانند در اصل، شرطبندی نکردهاند و اشکالی ندارد.

- البته فرض ما در غیر آلات قمار است مثلا چند دوست بر سر بستنی یا نوشابه مسابقه فوتبال میدهند و دو طرف هم در کار خود جدی نیستند و جنبه سرگرمی دارد و حتی اگر هم بازنده بستنی را بخرد با رضایت قلبی و بدون نیت شرطبندی است.

- البته همین موارد نیز اولا نباید جدی شود و ثانیا نباید اجباری در کار باشد وگرنه با وجود مبالغ اندک مشمول حرمت قمار خواهند شد.

https://shoma-weekly.ir/WsgHS3