زنان

شرطی برای آسوده خیالی زنان خانه دار

طرح بیمه مستمری زنان خانه‌دار در آیین نامه 68 بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران آمده است که به منظور پوشش درآمدی زنان خانه‌دار در دوران کهولت طراحی شده است. در این طرح بیمه نامه، بیمه گذار و بیمه شده زن خانه ‌دار است و بیمه‌ گذار پس از پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه معین سالانه در دوره زمانی مشخص از مستمری مادام‌العمر برخوردار خواهد شد.

 قدیم ترها هر وقت سر سفره عقد، دختر می خواست چیزی به عنوان شرط ضمن عقد خودش بگذارد حتی اگر آن شرط کاملا به حق بود، باز اطرافیان لبشان را به دندان می گزیدند که دختر را چه به این حرف ها. بعد از مدت زمان نه چندان طولانی شرط های ضمن عقد عجیب و غریب و به دور از منطق در صفحه های سند ازدواج نوشته شد که شنیدن بعضی از آنها ممکن است باعث ایجاد یک عارضه سنگین قلبی توسط شخص داماد البته بعد از بیرون آمدن از حالت اغمای  روزهای خوش اول زندگی بشود!

 اما در بین تمام شروطی که در صفحات سند ازدواج به لطف نهادهای ذیربط درج شده است و شروط اضافه بر سازمانی که عروس می تواند برای داماد بگذارد؛ این روزها شنیده شده به همت یکی از شرکت های بیمه گذار، پیشنهاد گنجاندن بیمه زنان در شروط ضمن عقد عقدنامه داده شده است.

در جزئیات این طرح اینگونه آمده است: مطابق این شرط چنانچه همسر یک خانم خانهدار نسبت به خرید بیمه نامه زنان خانهدار برای همسر خود اقدام کند، کلیه مبالغی که در این طرح سپردهگذاری میشود از مبلغ مهریه کسر خواهد شد.

 این طرح ضمن جلب رضایت خانوادهها برای حمایت از این بیمه نامه، زمانی که با حمایت دولت همراه شود میتواند در طولانی مدت باعث تحکیم بنیان خانوادهها شود و در نتیجه یک پشتوانه مالی محکم برای زنان خانهدار فراهم کند و در آینده چنانچه خانواده دچار بحرانهای مالی شود، این بیمه نامه به یاری زنان خانهدار خواهد آمد و آنان را از فقر ناشی از فقدان سرپرست خانواده نجات میدهد.

در این طرح نقش حمایتی دولت در قالب ارائه لایحهای به مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصویب این طرح است و حق بیمهها نیز از سوی مردان پرداخت و در زمان مقتضی از مهریه کسر میشود. خصوصیتی که برای این طرح در راستای اجرایی شدن بیمه مستمری زنان خانهدار ارائه شده است، این است که مجری این طرح میتوانند شرکتهای بیمه خصوصی با نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشند.

 طرح بیمه مستمری زنان خانهدار در آیین نامه 68 بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران آمده است که به منظور پوشش درآمدی زنان خانهدار در دوران کهولت طراحی شده است. در این طرح بیمه نامه، بیمه گذار و بیمه شده زن خانه دار است و بیمه گذار پس از پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه معین سالانه در دوره زمانی مشخص از مستمری مادامالعمر برخوردار خواهد شد.

حال مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید آستین های خود را بالا بزند و با تمام قوا اقدام به اجرایی شدن این طرح کند تا به جای شروطی که بعضی از عروس خانم ها آن را پشتوانه مالی خود می دانند و البته از منطق هم به دور است، شرط بیمه زنان خانه دار در عقدنامه درج شود و از این راه علاوه بر احترام به ارزش خانه داری زنان، آنها از حمایت مادی و معنوی این طرح که جزو طرح های مثبت دولت قبل در حوزه زنان و خانواده است بهرمند شوند و در راستای اجرایی شدن این طرح گام بردارند.

https://shoma-weekly.ir/e3rrQK