اندیشه

شبیه‌ترین روز به قیامت!

ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می‌گیرند و زیان‌کاران و تبهکاران در آن مایوس و ناامید می‌گردند و این شبیه‌ترین به روز قیامت است
عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بی شمار وارد شده است. در یکی از مهمترینِ این روایات مولای متقیان حضرت علی(ع) فرمودند:

خطب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام یوم الفطر فقال: ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو اشبه بیوم قیامکم...

«ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش میگیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و ناامید میگردند و این شبیهترین به روز قیامت است، پس با خارجشدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عیدشدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتن تان را به سوی پروردگار و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشت تان را به سوی منازلتان در بهشت برین. ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده میشود این است که فرشتهای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا میدهد و میگوید:

«هان! بشارت تان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشتهتان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.» (میزان الحکمه، 7/131 - 132)

عارف وارسته ملکی تبریزی درباره عید فطر مینویسد: «عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها برگزیده است و ویژه هدیهبخشیدن و جایزهدادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آرند و آرزوهای خویش از او خواهند و نیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازی به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانی و بنده نوازی، بخشایش و کارسازی در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمیبرند.» (المراقبات، ص 167)

در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذارند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد. در صحیفه سجادیه نیز دعایی از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است:

«اللهم صل علی محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا...»

«پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی و گناهانمان را بشویی و خداوندا بر ما ببخشایی آنچه در پنهان و آشکارا گناه گردانیم ... خداوندا! در این روز عید فطرمان که برای مؤمنان روز عید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمایی قرار دادی از هر گناهی که مرتکب شدهایم و هر کار بدی که کردهایم و هر نیت ناشایستهای که در ضمیرمان نقش بسته است به سوی تو باز میگردیم و توبه میکنیم، توبهای که در آن بازگشت به گناه هرگز نباشد و بازگشتی که در آن هرگز رویآوردن به معصیت نباشد. بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت به سویت و توبه از گناهان عطا فرما.»

https://shoma-weekly.ir/XOJ3sX