شهرستانها

شباهت های مهران با خرمشهر

امام راحل به فرمانده وقت کل سپاه و شهید صیاد شیرازی در دو دیدار جداگانه فرموده بودند: «مهران چه شد؟» همین امر تکلیف فرمانده‌هان سپاه و ارتش را برای جهادی دیگر روشن ساخت.

محمد کرمی راد- در آستانه سالروز عملیات پرافتخار کربلای یک و آزادسازی شهر مرزی مهران در استان ایلام هستیم هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان در اردیبهشت ۶۴ عملیاتی که در شرایط مختلف داخلی و خارجی نقشی مهم و تعیین کننده داشت. از یکسو رزمندگان اسلام در عملیات والفجر هشت شهر بندری فاو را در جنوب تصرف کرده بودند و در مقابل، ارتش بعث عراق با حمایت دولتهای مرتجع منطقه به مهران حمله کرد و از یک غافلگیری بهره سیاسی لازم را برد و در سطح رسانههای بینالمللی و برای خروج از تبلیغات منفی و جلب حمایت و کمکهای بیدریغ از سوی اربابان و حامیانش جنجالی به راه انداخت.

صدام رسماً اعلام کرد در صورتی که ایران فاو را تخلیه کند حاضر خواهد شد شهر مهران را تخلیه نماید! گرچه از مهران جز ویرانهای تحت عنوان یک شهر کوچک مرزی فاقد صنعت و تجارت، چیزی باقی نمانده بود.

به هر حال اهمیت آزادسازی مهران از زمان اشغال آن توسط ارتش بعث عراق و غول رسانهای غرب و منطقه به نفع صدام رقم میخورد.

امام راحل به فرمانده وقت کل سپاه و شهید صیاد شیرازی در دو دیدار جداگانه فرموده بودند: «مهران چه شد؟» همین امر تکلیف فرماندههان سپاه و ارتش را برای جهادی دیگر روشن ساخت.

آزادسازی مهران موجب سرافکندگی صدام و حامیان منطقهای ایشان شد و همین امر باعث گردید اعتماد آنان نسبت به صدام به تدریج کمتر و نسبت به او ناامید شوند.

تیپها و لشکرها با وجود داشتن خطوط پدافندی دشمن در مناطق شمالغرب و جنوب، عملیات کربلای یک را در حالی اجرا کردند که استعداد نیروهای ما بین ۲۷ تا ۲۸ هزار نفر و نیروهای دشمن بیش از ۷۱ هزار نفر برآورد میشد.

علی ایحال آنچه که در این عملیات نمود عینی پیدا کرده بود در واقع نظر و عنایات حق تعالی و امدادهای غیبی الهی بود و فتح و نصرت الهی شامل حال نیروهای رزمندگان اسلام شده بود.

آری مهران را همچون خرمشهر خدا آزاد کرد وآزادسازی خرمشهر در حالی صورت گرفت که کار به چهلم اشغال مهران کشیده نشد و مهران مهر تأیید دیگری بر تفوق و برتری نیروهای رزمنده بر ارتش بعث کافر عراق بود.

باگرامی داشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر آن عملیات، اینک برای جانبازان و ایثارگران آن اعم از ارتش و سپاه و جهاد سازندگی آرزوی سلامت و توفیقات روزافزون داریم.

*دبیر حزب موتلفه اسلامی کرمانشاه
https://shoma-weekly.ir/YOT7xa