ورزش

شایسته ها و چسبیده های فوتبال!

مهلت ثبت نام برای انتخابات مردمی و در عین حال سیاسی رشته ورزشی «فوتبال» با سکوتی عجیب به پایان رسید

*دکتر یونس قربانی
مهلت ثبت نام برای انتخابات مردمی و در عین حال سیاسی رشته ورزشی «فوتبال» با سکوتی عجیب به پایان رسید. شواهد ظاهری نشان میدهد، صاحبان اصلی فوتبال یا آگاهانه یا حسب اجبار یا به هر دلیل دیگر میل و رغبتی برای شرکت در این انتخابات نداشتند! ولی در اردوگاه غاصبان و چسبیده های ورزش جسته و گریخته سر و صداها و جنب و جوش هایی احساس می شد که البته مثل همیشه دنبال کوچکترین فرصت برای بزرگترین «صدمه» ولی ظاهراً «خدمت» هستند!
شایسته های فوتبال چه کسانی هستند؟
فوتبال ایران از نظر تئوری و علمی و چه از نظر عملی و فنی دارای چهره های منحصر به فردی می باشد که اگر نگوییم در سطح آسیا و جهان بی نظیر حداقل کم نظیر می باشند. افرادی صاحب تجربه، تخصص و شهرت مثل دادکان، دکتر قره خانلو، مهندس علی دایی، دکتر خبیری، دکتر ذوالفقار نسب، دکتر زادمهر و... یا افراد گمنام و دارای صلاحیتی مثل تحصیلکرده های دانشگاهی، پیشکسوتان و قهرمانان فوتبال دارای اندیشه، لیاقت و... که با کمال تأسف با بی تفاوتی و بی علاقگی بر اساس ملاحظات و شرایط خاصی که خودشان متصور هستند و در این برهه تاریخی و حساس که فوتبال کشورمان به مدیری آگاه و شجاع و البته از جنس این عزیزان به شدت نیازمند است، متأسفانه با صراحت و یا غیرمستقیم به عدم شرکت در انتخابات فوتبال اذعان می کنند! در این حالت با کمال تواضع و احترام به چنین کسانی اگر وارد عرصه انتخابات و خدمت به فوتبال کشورمان با استقلال و قدرت کامل و بدون هیچ گونه چشم داشتی بشوند «خادم» اطلاق می کنم. و برعکس...
چسبیده های فوتبال چه کسانی هستند؟
مشمولان این عنوان از افراد گمنام در فوتبال گرفته تا افراد مکلف به انجام تکلیف و کسانی که خیلی از اینها شوخی و برخی با اجبار مسئولیت های مهم و کلیدی در ورزش به ویژه «فوتبال» را تصاحب و با کمال قدرت تیشه بر ریشه این ورزش زده! و با افتخار و غرور از یک عذرخواهی ساده نیز سر باز میزنند! با کمال احترام به شخصیت حقیقی و فردی آنها و با اجازه خود این بزرگواران و هر آن کسی که بخواهد در ورزش و به ویژه «فوتبال» با وجود و حضور افراد حائز شرایط مسئولیت پستی را بر عهده نگیرد، «سالم» اطلاق می کنم. با عنایت به موارد مطرح شده سنگین ترین مسئولیت به عهده صاحبان و شایستگان می باشد که به هر طریق باید همت کنند و به قول امیرمؤمنان(ع) که حق گرفتنی است. حق خویش را از «فوتبال» بگیرند و مطمئن باشند بر اساس نص صریح کلام خدا در قرآن کریم، خداوند سرنوشت هیچ قومی را عوض نمی کند مگر آن که خود آن قوم بخواهند و من به عنوان کوچکترین ورزش عنوان می کنم شایستگان و صاحبان واقعی فوتبال اگر اذعان داریم فوتبال ما شایستگی بسیاری دارد و... که الحق هم دارد، شماهایی که هم مسئولیت اجتماعی و هم تعهد ورزش و از همه مهمتر وظیفه انجام خدمت صادقانه به فوتبال دارید، باید پای به عرصه بگذارید، اما به چسبیده های ورزش و فوتبال عرض میکنم، اگر تا به حال با انواع ترفندها و شگردها خودتان را به ورزش و فوتبال چسبانده و به زعم خود خدماتی انجام داده اید، دیگر بس است! چون اگر خدمت بود به گواه شواهد و اسناد موجود و این همه سرافکندگی در ورزش و فوتبال از شکست های تحقیرآمیز در المپیک پکن، افتضاحات دوپینگی شدن انواع قهرمانان، فساد و دلالی در فوتبال، تراژدیهای تلخ فوتبال از نوجوانان تا تیم ملی بزرگسال، تیم ملی امید و عدم راهیابی به جام جهانی گرفته تا تاکیدات مسئولین ارشد کشوری، کارشناسان و پیشکسوتان ورزشی همه و همه به تغییر و تحولات اساسی در همه ابعاد به ویژه بعد فرهنگی و فنی اذعان نمی گردید! لذا بهترین خدمت این عزیزان می تواند این باشد که وارد عرصه ورزش و به ویژه فوتبال نشوند!
اما سخن پایانی با مسئولین وزارت ورزش و جوانان علی الخصوص معاون توسعه فنی و ورزش قهرمانی که در رأس آن یک تحصیلکرده قهرمان قرار دارد، که در عرصه ورزش یک فرصت طلایی در اختیارش گذاشته است و هر اتفاق شیرین یا خدای نخواسته تلخی از انتصاب و یا انتخاب درست یا غلطی که در تمامی رشته های ورزشی به ویژه فوتبال به وقوع بپیوندد، مسلماً به نام ایشان و در پرونده و عملکرد نامبرده در تاریخ ورزش کشور ثبت خواهد شد. به امید توفیق روزافزون و توسعه ورزش به ویژه فوتبال کشور.
*عضو هیأت علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی و مشاور عالی جمعیت حامیان هواداران فوتبال

https://shoma-weekly.ir/bS5F9k